• Anonym (Ledsen)

Hur ser mina chanser ut i en vårdnadstvist?

Det jag har mot honom: Han befinner sig i en skuldsanering (hade en skuld på 1 miljon). Han har en ADHD-diagnos och i den står det att han tagit droger tidigare i livet (jag har inte tillgång till diagnosen). Han arbetar 9-18 och även heldagar helger och umgås väldigt lite med barnet. Jag har barnet 95% av tiden. Hans egen mor tycker att han behöver söka vård för sin depression och hon styrker att han är aggressiv och har problem. I perioder har han varit totalt frånvarande som förälder och inte betalt varken hyra eller mat eller förskoleplats osv (just nu gör han det, förutom barnets mat, han bidrar inget där).

Vad han har mot mig: Han TYCKER att jag manipulerar vårt barn mot honom men det finns inga bevis (eftersom att jag inte gör det). Han tycker att jag är elak och dum och inte respekterar honom. Förskolan skulle förmodligen intyga att han är en bra pappa som lämnar ibland på morgonen och även gick på ett föräldramöte. Han har deltagit i ärenden kring barnet hos BVC och vårdcentralen tidigare när saker och ting såg annorlunda ut (jag tror dock absolut inte att han skulle göra det i dagsläget). 

Anledningen för tvisten är att vi har separerat men han säger att han inte kan flytta på grund av sin skuldsanering så nu bor jag med en man som hatar mig och som inte tar hand om vårt barn. Jag vill egentligen inte ha ensam vårdnad men till historien hör ju att han beter sig som en röv och går inte ut med några bajsblöjor och ställer ingen mat på bordet och hittar aldrig på något kul med barnet som att gå till lekparken or whatever, sköter inte hennes smutskläder eller håller rent hemma över lag, utan han kommer hem då och då (sällan) och då sätter han sig framför sin dator och snackar i headset hellre än att vara med barnet. Han sover på soffan och ibland går barnet upp på morgonen och försöker väcka honom men då vaknar han inte, även om barnet säger att hen fryser eller är snorig eller vill ha välling, han sover bara vidare och barnet kommer till mig. Han tror att han ska ha det såhär tills hans skuldsanering är över och han fått fart på sin karriär och kan skaffa ett bra boende men jag står inte ut. Han exploderar och skriker framför vårt barn om jag försöker ta upp situationen för honom.

Vad gör man???

• Svar på tråden Hur ser mina chanser ut i en vårdnadstvist?
  • Anonym (XY)

Utifrån vad du skriver i Ts så finns det inget egentligen som säger att du ska ha enskild vårdnad, endel som talar till fördel för att du ska ha barnet boende hos dig större delen av tiden - förutsatt att pappan inte säger sig vara villig att ändra sin arbetssituation och jobba kortare dagar när han ansvarar för barnet. Hur ni lagt upp ekonomin ( eller inte lagt upp ekonomin) eller vem som gör vad hemma i dagsläget har inget med lämplighet som vårdnadshavare att göra .
    Det du kan göra om han inte är villig att ge dig boendet är att själv leta efter ett annat boende till dig och barnet och  flytta dit ..o nej du får inte flytta med barnet utan han godkänner en flyttanmälan för barnet men flyttar du inom närområdet så att barnet kan ha kvar sin förskoleplats och i teorin kan bo VV om pappan så skulle vilja det så kommer ingen myndighet motsätta sig flytten

För att få enskild vårdnad krävs svåra samarbetsproblem, mycket större än vad du här beskriver, att han har ADHD har inte med saken att göra..inte så länge han inte  börjat självmedicinerar den med illegala droger igen - vilket han troligen inte gör IOM att han sköter ett jobb på heltid eller mer..inte heller att han enligt dig troligen har ramlat ner i en depression är skäl till enskild vårdnad - däremot behöver han självklart ta kontakt med vården för detta ..men det är något han själv måste komma underfund med..  personer med NPF- diagnoser som inte medicinerar / anpassar sitt liv efter sin diagnos och de begränsningar funktionsnedsättningen innebär har  tyvärr större risk att hamna i en depression är andra 

• Anonym (Bodelning)

Kräv bodelning. Du kommer ingen vart utan den. Skippa biten med vårdnaden. Om han anses vara den som har bäst behov av lägenheten så är det så, och du får flytta.

• Anonym (Korven)
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-10-30 23:50:27 följande:
    Egentligen behöver jag att han flyttar främst. Och gaskar upp sig och börjar sköta om sitt barn. Men om jag kräver en sambodelning så kan lägenheten komma att dömas till hans, i och med att han har en skuldsanering och ses som bäst behövande av lägenheten. Så därför ser jag över andra möjligheter att bli av med honom. Han anses ju inte bäst behövande av bostaden om det är jag som ska bo med barnet tänker jag.
    Känns som att du börjar i helt fel ände här. Börja istället med att begära bodelning. Det steget kommer du ju inte ifrån. 

Sen får du skilja på vårdnad och boende. Även om du skulle ha vårdnaden så kan ju barnet bo växelvist 50/50. Så jag förstår inte vad du skulle vinna på en kostsam vårdnadstvist och ser inte heller varför du skulle vinna den. 

Ta kontakt med en familjejurist /advokat så att du får relevant rådgivning.
  • Anonym (Tyvärr)

Ts, av det du beskriver i trådstarten så har du inget att komma med, inte han heller. Ingen av er kommer att få enskild vårdnad.

• Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-10-30 23:50:27 följande:
    Egentligen behöver jag att han flyttar främst. Och gaskar upp sig och börjar sköta om sitt barn. Men om jag kräver en sambodelning så kan lägenheten komma att dömas till hans, i och med att han har en skuldsanering och ses som bäst behövande av lägenheten. Så därför ser jag över andra möjligheter att bli av med honom. Han anses ju inte bäst behövande av bostaden om det är jag som ska bo med barnet tänker jag.
    En vårdnadstvist kommer inte påverka boendet. Du kan ändå inte tvinga ut honom om du får enskild vårdnad. Hur tänkte du egentligen där....?

Ni måste inte blanda in tingsrätten i en bodelning, det kan ni sköta själva och skicka in. Sedan förstår jag inte varför han skulle ses som den som bäst behöver lägenheten, han kanske inte ens har råd med den och barnet lär ju bo med dig så då är det ju du som behöver den bäst ändå. Var barnet bor har inte med vårdnaden att göra, barnet kan fortfarande vara boende hos dig.

Om du har såna problem så är det bästa att du hittar en egen lägenhet bara och flyttar.
  • Anonym (G)

De problem du har blir på inget sätt bättre av att du får ensam vårdnad. Jag förstår inte hur det skulle få honom att bli mer engagerad och mer hjälpsam. Ska jag vara ärlig låter det mest som att du vill sätta dit honom (fullt förståeligt, men inte barnets bästa). 

Varför flyttar inte du och barnet? Barnet kan ju bo med dig på heltid även om ni har delad vårdnad. 

• Anonym (G)

Förtydligande: ...även om ni har gemensam vårdnad, menar jag.

• Anonym (G)

Att frånta honom vårdnaden av barnet är ju i princip att tvinga honom att INTE engagera sig i barnet. Det är väl motsatsen du vill?

• Anonym (Ledsen)

Tack för era synpunkter! Jag tänker att en gemensam vårdnad är samma sak som ett gemensamt ansvar och han tar ju inget ansvar nu. Så då såg jag det som en väg att kunna få ut honom ur lägenheten. Men då kan vi stryka det med ensam vårdnad, men ni får gärna komma med tips och förslag på hur jag ska få ut honom utan att förlora lägenheten. Det är mitt hyreskontrakt men eftersom att vi flyttade in tillsammans så går lägenheten under sambolagen eller vad man ska säga. På några av era svar låter det lite som att det är synd om honom men det här är alltså en man som struntar i sitt barn och behandlar mig väldigt väldigt illa hemma med mycket maktspel och hot.

• Anonym (?)
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-10-31 09:16:21 följande:

Tack för era synpunkter! Jag tänker att en gemensam vårdnad är samma sak som ett gemensamt ansvar och han tar ju inget ansvar nu. Så då såg jag det som en väg att kunna få ut honom ur lägenheten. Men då kan vi stryka det med ensam vårdnad, men ni får gärna komma med tips och förslag på hur jag ska få ut honom utan att förlora lägenheten. Det är mitt hyreskontrakt men eftersom att vi flyttade in tillsammans så går lägenheten under sambolagen eller vad man ska säga. På några av era svar låter det lite som att det är synd om honom men det här är alltså en man som struntar i sitt barn och behandlar mig väldigt väldigt illa hemma med mycket maktspel och hot.

Steg ett, kontakata familjerätten. 
    Sen, få till ett vårdnad, umgänge och boende avtal där du har boendet och huvudelen av tiden med barnet
    Sen, gör en bodelning. Har du i avtalet  huvudelen av tiden med barnet ska det mycket till för att han ska få ta över kontraktet

Alternativ2
    Flytta!
Svar på tråden Hur ser mina chanser ut i en vårdnadstvist?