Mentat skrev 2022-12-26 20:55:55 följande:
Nej, det är inte konstigt med tanke på att ingen regering som jag kan minnas, dvs de senaste 40+ åren, har varit utsatt för en sådan mediastorm - t.o.m innan den hade tillträtt! Reklam ger effekter, annars hade företagen inte satsat så mycket på den.
De missförhållanden vi upplever för stunden, det mest akuta är ju elpriserna, är resultatet av en usel politik de senaste decennierna. Regeringen Reinfeldt är inte oskyldig men det är ändå regeringarna Löfven/Andersson som haft 8 år på sig och kraftigt förvärrat situationen.
Ja, även Trump ansåg sig vara förföljd av medierna - men som jag ser det är det medias uppgift att granska makten.
Det jag minns främst från valrörelsen i år är det höga tonläget, de många vallöftena från högerpartierna och påståendena om att de som tänkt sig rösta på S inte vet vad de är för politik de får. Det sistnämnda var ju också något Magdalena Andersson erkände - hon sa att hon inte ville ge några vallöften.
Det vore ett fruktansvärt underbetyg till svenska medier om de valde att särbehandla den här regeringen och underlät att rapportera om alla svikna vallöften eller till exempel den kritik som riktats mot regeringens miljö- och energipolitik.
Vad gäller elpriserna i Sverige så är de nästan uteslutande beroende av att vi är en del av en gemensam europeisk elmarknad, vore vi inte det så skulle vi inte ha olika elområden och det skulle märkas mycket tydligt på elräkningarna att Sverige producerar mer el än vi gör av med.
Det är iofs beklagligt att vi avvecklat ett antal kärnkraftverk, men om jag minns rätt så blev detta konsekvensen av en partigemensam överenskommelse som åtminstone M och KD var en del av.
I Finland håller man nu på att färdigställa ett kärnkraftverk - byggtiden överskrider 20 år. Vi har inte tid att vänta så länge och näringslivet vill dessutom vill se att det finns en bred politisk majoritet bakom energipolitiken för att de ska våga satsa.
Jag förstår inte hur Sverige ska kunna få en hållbar och realistisk energipolitik mot bakgrund av att det snarare är regel än undantag att högerpartierna sviker löften eller bryter ingångna avtal.
Är jag besviken på den här regeringen? Ja, de har hittills lyckats sämre än jag trodde var möjligt.