Inlägg från: Så allting gick |Visa alla inlägg
  • Så allting gick

Besviken på regeringen

KillBill skrev 2023-06-05 20:15:46 följande:
    Nu försöker du dribbla bort korten. Carl Bildts uttalande gällde inte lönnmordet som Turkiets utrikesminister misstänks ha beställt..
    Du hänvisa till dessa fyra?
    -

Fyra män döms till livstids fängelse efter att ha skjutit ihjäl en 47-årig man i Huddinge hösten 2021.

Enligt Aftonbladet var 47-åringen en tidigare PKK-medlem som hoppat av, och del i en härva av dåd som beställts mot PKK-medlemmar. Samtidigt konstaterar tingsrätten att det inte har gått att slå fast ett säkert motiv för mordet.

Enligt rättens ordförande Göran Nilsson var mordet noga planerat.

? Det har varit fråga om en ren avrättning av en obeväpnad och intet ont anande person. Straffet kan därför inte bli annat än fängelse på livstid, säger han.

• Så allting gick
    KillBill skrev 2023-06-06 10:50:42 följande:
    Det gäller två mord. Ett i Huddinge och ett i Farsta. 
    Vi har lite drygt 1 dödsskjutning i veckan i Sverige. Där ett av dessa morden ska vägas högre än alla andra.

Frågan är om ett vagt vittne ska stå som försvar för att Sverige ska gå med i Nato eller inte, där man ifråga sätter ifall Carl Bildt gör rätt eller fel?

Tar man vittnet, en pizzabagare som har ont om pengar, ska utgöra ifall Bildt ska förhandla, det är personer Carl Bildt känner och personer som förstår vem han är, det är ett av absolut bästa korten vi har att skicka till Turkiet för förhandling.

Ta pizza bagarens egna historia:
    -

Efter mordet kontaktades polisen av en 59-årig man som utsatts för ett mordförsök i Farsta några veckor tidigare. 

59-åringen uppgav att pizzabagaren hade kontrakterats av turkiska staten för att mörda honom för omkring 3 miljoner kronor och hade i sin tur anlitat torpeder för att att utföra gärningen mot en utlovad belöning på 2 miljoner kronor.

Men 59-åringen överlevde, och Turkiet ville inte betala för ett jobb som inte utförts. Samtidigt ville torpederna ha sina pengar ? som pizzabagaren inte kunde ge dem

• Så allting gick
    KillBill skrev 2023-06-06 11:50:38 följande:
    Alla riksdagsmän i regeringsunderlaget anser nog inte att man ska blunda för lönnmord som skurkstaten misstänks för.
    Samtidigt spelar det ingen roll vad vänstern vill med denna fråga, det handlar om Nato, i Sverige vill vi gå med i Nato, vänstern får stå o vifta med sina PKK flaggor bäst dom vill.

Börja särskilja ett av flera hundra dödskjutningar utgör inget försvar, Sverige har större problem med dödsskjutningar än denna PKK snubben. Varför ska detta mord ha högre prioritet? än alla andra, Gängkriminella går ner i åldrar, det handlar om skolungdomar vart det ökar, ca15% anses vara under 18 år.

Börja lägga tyngd bakom en pizzabagare vs dess enorma problem vi redan har med dödsskjutningar är bara en befängd handling av vänstern, till att föröka hindra Nato ansökan.
  • Så allting gick
    KillBill skrev 2023-06-06 12:20:13 följande:
    Vänstern? Gustaf är moderat riksdagsman. 
    Detta är en annan större fråga ifall Turkiet ska vara med i Nato eller inte, Stoltenberg har inte kraften att ensam bestämma detta, Stoltenberg förde ett fint tal hur Sverige bör komma in i Nato i helgen.

Ni blandar ihop flera frågor, Sveriges Nato process är en och ett enskilt ärende, Turkiets handlingssätt är ett annat, vi ska inte bunta ihop dessa till ett.
  • Så allting gick
    KillBill skrev 2023-06-06 12:08:50 följande:

Trist att konstatera hur lite den SD styrda M/KD/L regeringen bryr sig om att vårda landet Sverige.

www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/naturvardaren-i-tyresta-om-nedskarningar-i-skydd-av-vardefull-natur

Vad har hänt med "rädda våtmarkerna" ? 

Dessa bävrar verkar jobba på rätt bra i frågan om våtmarker, nu vill vänstern att regeringen ska skjuta bort dessa bävrar som jobbar för våtmarkerna på ett naturligt o miljövänligt sätt.
  • Så allting gick
    KillBill skrev 2023-06-06 11:55:28 följande:

Även moderata riksdagsmän är troligen mycket kritiska mot att den SD styrda M/KD/L regeringen med Ull Kristersson i spetsen  ska blunda för misstänkta kontraktsmord.

.
    Nato frågan är större än detta, miltals mycket större fråga än några enskilda personer.

Sådan här behöver vi inte ens ta notis om i jämförelse i vikten att ställa oss enade och starka inför Putin.

Detta är sekundära frågor som inte hör till svenska Nato processen. 
  • Så allting gick
    KillBill skrev 2023-06-06 13:09:52 följande:

Sveriges statsminister avslöjar hur obildad han är..

Jo jo, nu börjar det ryckas halmstrån från både höger o vänster. Tullgren en lite sosse från Örebro, i princip totalt obefintlig i sammanhanget, blir irriterad att moderaterna visar på 500 år.
    .
    Det moderna Sverige 500 år: ?Hoppas på brett firande?

I dag är det 500 år sedan Gustav Vasa valdes till kung vid riksmötet i Strängnäs, vilket ses som starten på det moderna Sverige.

? Jag tror att många tänker att Sverige fanns ju innan också, men inte som det här centraliserade, sammanhållna riket som Gustav Vasa skapade, säger Tora Wall, folklorist och författare, till SVT Nyheter.

Jubileet kommer bland annat att uppmärksammas med kunglig kortege och tal av såväl kungen, statsministern som riksdagens talman Andreas Norlén.

? Vi hoppas på brett firande i hela landet, säger Norlén till Ekot.

• Så allting gick
    Tom Araya skrev 2023-06-08 16:27:48 följande:
    Allt ska privatiseras och säljas ut, allt, allt allt! Nu riskerar t.o.m. ett regemente att hamna i utländsk ägo och regeringen avser inte lyfta ett finger för att förhindra det.

Dalregementet riskerar säljas ut till utländska ägare | SVT Nyheter
    Du måste läsa senaste nyheterna, spec med tanke på att dom kommer från samma källa, SVT.

Regeringens vändning efter SBB-krisen ? ska utreda ägande
    UPPDATERAD IGÅR 20:33PUBLICERAD IGÅR 20:29

Ansvarig minister såg nyligen inga skäl att ingripa med anledning av SBB:s kris. Men efter SVT Nyheters rapportering om oron för att SBB-ägda Dalregementet kan komma att säljas kommer helt nya besked. Nu ska regeringen ta reda på vilka av SBB:s hyreslokaler som kan anses vara säkerhetspolitiskt känsliga.

• Så allting gick
    Tom Araya skrev 2023-06-08 21:17:12 följande:
    Men hur i helskotta kunde vi komma dit där detta blev en risk, d.v.s. hur ett regementes lokaler kunde bli privatägda (SBB) från början?
    Det var sossen Batjan som hänvisa det är bättre kommuner o staten hyr lokaler o skolor istället, frigör kapital till annat.

Vad han inte räkna med var räntehöjningar, långa avtal räknat på ständig låg ränta, Nu gick räntan upp och bolaget har inte råd att uppfylla lånebetalningar.
    Dessa långa avtal gör att Batjan inte kan höja hyran, tvingas sälja efter nervärderad kredit status.

Kort o gott han lura staten o kommuner o sälja, låna upp och värderade byggnaderna högre, fick mer lån och det blev en bubbla.
  • Så allting gick
    Padirac skrev 2023-06-08 21:48:20 följande:

Det är samma ekonomiska kalkyler som motiverar det offentliga samhället och förvaltningen att sälja ut lokaler och de gemensamma uppdragen som utbildning, barnomsorg och andra samhällsuppdrag.

Det anses vara kostsamt att äga och förvalta byggnader och verksamhet. Att hyra och köpa tjänster är inte fasta kostnader utan rörliga löpande kostnader. 

Min åsikt är att regeringar behöver och måste se längre bort än de ekonomiska kalkylerna för många typer av samhällsuppdrag. Kanske är detta en väckarklocka.

Man ska se att sossen IIija Batljan lura även vanliga folk via aktierna, han hänvisa bolaget har säkra betalare, det är indirekt finansierat av skattepengar, dvs kommun o stat betalar hyror.
    Detta gjorde att aktien rusa.
    Med tanke på att SBB starta 2016 och har nu skräpstatus, samt Batljan har avgått, kan det inte ses som annat än ett lurendrej fasoner av sossen.

Kanske bästa är att låta SBB gå i konken, sedan köpa upp de fastigheter man är intresserade av.
  • Så allting gick
    Padirac skrev 2023-06-08 22:23:57 följande:
    Konkursförvaltaren måste se till fordringsägarna intresse i första hand. Högsta bud gäller och det är långt ifrån säkert att hyresgästerna kommer att kunna köpa upp sina lokaler.

lagen.nu/begrepp/Konkurs
    Nu ska man inte tro Kina är så sugen o köpa upp allt, dom kan köpa det dom vill redan nu om dom är så intresserade, finns inget som stoppar dom, alla säljer till rätt bud, även SBB skulle gjort det om Kina gav ett bud på försvarets byggnader när det gick bra för två år sedan.
    Tror inte vi ska se det som någon panik.
  • Så allting gick
    Padirac skrev 2023-06-08 22:48:17 följande:
    Det finns gott om andra 'skojare' och lycksökare i den branchen. 

Staten genom Fortifikationsverket är lämpliga ägare till Försvarsmaktens fastigheter och anläggningar. 

Kommunal och offentlig verksamhet behöver få andra förutsättningar för att inte stå med Svarte Petter på vare sig ena eller andra sättet.   

Hur gör man för att skapa möjlighet för offentlig och kommunal verksamhet att äga sina fastigheter och bedriva sin verksamhet med den beläggning som samhället avsåg är frågan som jag ställer retoriskt...

Kinas fastighetsbolag har väl inte bättre ekonomi än SBB, men en stat som är bered att hålla dem under armarna, det finns hel städer som står tomma efter en kinesiska byggboomen och efterföljande kris. 
    Du har exempel Dragon Gate vid Gävle, tro dom flesta tycker bara det är lustigt bygge av Kineserna, låt Kineserna bygga, tror ingen stör sig på det.

Vi vet Lunds universitet lämna SBB lokaler på 12000kvm nu, dessa står snart tomma, Lund skulle jubla om Kina köpte dom.

Försvarets lokal, det är bara tömma dom på allt viktigt, bygg nytt för försäljnings pengarna, finns gott om mark i Sverige att bygga på.
  • Så allting gick
    Padirac skrev 2023-06-08 23:28:11 följande:
    Då du känner till hyreskontrakens villkor och avtalslängd?

Jo, kineserna har byggt och köpt mycket i hela världen. Var det inte fler olika ställen det pratades om tidigare , tex Kalmar, Nyköping.. 
    Ja dom har hyrt i 23 år, nu vill dom inte vara kvar där, det ligger inte bra till för universitetet.

Dragon gate, kommunen ser det som positivt, nu tror jag det är en svensk delägare, det bidrar bara positivt till kommunen enligt Gävle själva.

Försvaret bygg nytt och mer lämpade lokaler för försvar o värnpliktiga inkl mark för övningar osv, tror dom flesta kommuner ställer sig positiv, om dom skulle få en massa försvarsverksamhet i sin kommun, blir en massa arbetstillfällen.

Sitta o snål hålla på någon byggnad behöver vi inte göra.
  • Så allting gick
    Padirac skrev 2023-06-08 23:45:06 följande:
    Har SBB hur ut till Lunds universitet i 23 år

Jag tror det var 2018 som gamla hotel Älvkarlen som tidigare byggts om med kinesisk mur, kinesiskt kulturcentrum och restaurang såldes till en fastighetsutvecklare som äger några andra hotel/konferensanläggningar. Jag vet inte vilka som står bakom företaget. 

Jag har sett få 6åringar som har samma övertygelse om hur lätt allt är, de är trots allt de med mest tro på allt möjligt och omöjligt.
    Universitetet har varit i sin nuvarande fastighet sedan år 2000, men säger upp avtalet med SBB från den 31 oktober. Fastigheten ligger i ett företagskluster i närheten av Lund centrum och bara drygt en kilometer från Ideon som blev Sveriges första Science Park när den startades 1983.
  • Så allting gick
    Padirac skrev 2023-06-08 23:45:06 följande:
    Har SBB hur ut till Lunds universitet i 23 år

Jag tror det var 2018 som gamla hotel Älvkarlen som tidigare byggts om med kinesisk mur, kinesiskt kulturcentrum och restaurang såldes till en fastighetsutvecklare som äger några andra hotel/konferensanläggningar. Jag vet inte vilka som står bakom företaget. 

Jag har sett få 6åringar som har samma övertygelse om hur lätt allt är, de är trots allt de med mest tro på allt möjligt och omöjligt.
    Det klev in en liknande kinesisk miljardär som ägare, nu är han inte intresserad länger, en sådan som man är orolig för ska köpa det anrika försvarsbyggnaden.

Jag säger låt han köpa, den ligger inte så bra till, vi ska bygga upp försvaret igen, många anläggningar är sålda sedan långt tillbaka, som Umeås, det är en företagsstad i dessa fina byggnader idag, försvaret kommer inte få tillbaka dom. samt vad ska dom in så centralt o göra, dom ska hålla till i skogen, en lite stad med gott om mark att springa omkring o leka på.
  • Så allting gick
    Tom Araya skrev 2023-06-11 23:27:59 följande:
    Vem ska äga försvarets nya lokaler om de gamla såldes?

Enligt min mening är det här en säkerhetsfråga som inte ska lämnas åt marknadskrafter att avgöras.
    Ska staten köpa upp lokaler för försvaret blir det fortifikationsverket som ska äga dom.

Tar man Umestan såldes byggnader till Lerstenen.
    Östersund köpte jag själv en central tomt när försvaret bantade, byggnaderna är statliga byggnadsminnen och får inte rivas eller byggas om.

Man ska köpa dom byggnader man behöver och inga andra, säkerhet är bara bluff, det är helt vanliga byggnader, snygga o välbyggda.
  • Så allting gick
    Tom Araya skrev 2023-06-20 18:33:33 följande:
    Säkerhet är definitivt inte bluff. Vad har du fått det ifrån?
    Dels att jag själv jobbat inom säkerhets byggnader.
    Man har vakter och kameror dygnet runt, varje del av området/ lokaler kräver sina behörigheter.
    Tar man nivån hamna det på nyheterna, samt nästan samtliga dags tidningar. Utredningar via FOI osv.
    Tar man rubrik från en stor tidning, var att vi skrivit avtal med Kinesisk militär, Tar man personen som skrev avtalet, han har enligt säkra källor deltagit i kärnvapenprov i Lop Nor i nordvästra Kina, men han var bara Generallöjtnant.

Men dom springer omkring hos oss, samtliga Kineser var mycket trevlig, hälsa o prata var dag vi sågs. 

Hursomhelst kan dom inte komma in överallt, samt jag får inte heller komma in i deras område utan en lång process som tar veckor av godkännanden från en långrad kineser i Kina.

Byggnaderna har alltså säkerhetsklass som kallas duga, dels vi har driver själva verksamhet sida vid sida, lunchar tillsammans, kan spela biljard eller ta en pingismatch, brukar kalla dom för kinesiska muren, många av dom är grymma på pingis. dessa sover över inom området veckor dom är hos oss.

Nu kan jag inte berätta hur säkerheten fungerar, men det handlar inte om byggnader i sig, vissa har foto förbud av själva byggnaden, men dom kan se dom flesta samt röra sig fritt i ett ganska stort område, som enligt reglerna har man löpar spår/skidspår, aktiviteter när dom slutar för dagen, om dom fotar något, sedan radera, kan man inte checka.

Dessa byggnader SBB har har inte denna säkerhetsnivå, vad man försöker dikta ihop är elförbrukning osv, att ägaren ska via förbrukning, ev hur byggnaden är uppkopplad fast ställa att det drivs en viss verksamhet i byggnaden, men exat vad man gör får inte en som hyr ut veta.
    Kort det är en hopdiktad lögn man går ut med att SBB byggnader utgör en säkerhets risk vid ev försäljning.
  • Så allting gick
    Tom Araya skrev 2023-06-21 00:43:15 följande:
    Jag köper inte ditt resonemang...

För det första bekräftar du att säkerhet är något som finns och tillämpas och vi får anta att det är av minst den grad som anses vara befogad. Alltså ingen bluff i det hänseendet.

Om du menar att det är en bluff att det skulle finnas säkerhetsrisker med att fastigheter med säkerhetsklassad verksamhet ägs av utländska bolag, så vill jag påstå att du vet för lite om underrättelseverksamhet. En ägare har tillgång till sina fastigheter på en betydande nivå, inte minst vad det gäller olika former av reparationer, ombyggnationer och underhåll. Det ökar deras möjligheter att preparera fastigheterna med avlyssningsutrustning. Det finns sannolikt inte en underrättelsetjänst som inte skulle utnyttja sådana möjligheter. Detta vet man har skett i flertalet fall i fastigheter nyttjade av diplomater under kalla kriget.

Det är inte heller bara fastigheter som försvarsmakten använder som är säkerhetsklassade. I princip alla totalförsvarsanläggningar, energiproduktionsanläggningar, sjukhus mm har någon säkerhetsklassning.
    Man har inte tillgång till en säkerhetsbyggnad som ägare, man kan inte komma o gå som man vill, man kan inte gå in i känsliga områden, eller ens få kliva in i en serverhall, det är något företaget själva byggt upp, man har egen it personal. Känsliga kontroll rum kräver ännu högre behörighet, man kan säga att fastighetsägaren kommer inte ens igenom dom tre tidigare dörrar som har lägre befogenheter.

Ritningar och uppbyggnad av reservkraft får man inte ens titta på, dessa lösningar och uppbyggnad har få tillgång till, i princip bara säkerhetschefen.
    Ska något byggas/underhållas till gör man en säkerhetstest av personerna, är det känsliga lokaler har man en vakt som står bredvid följer efter hela tiden.

Allt kan låta som det fungerar mycket bra, men så är det givetvis inte, alla system har sina brister, vad man gör är att försvåra så mycket man kan för ex terror brott, attentat osv. vill man slå ut verksamheten krävs egentligen inte mycket, kanske du ser vid Ukraina, skicka drönare eller placerade laddningar och personalen evakueras i princip på 15 min.

SBB har egen personal, hur mycket info dom fått som ägare kan jag förstå att även den är begränsad, dom känner till byggnader, men det är i princip bara det, vad som försiggår invändigt har dom givetvis ingen tillgång till.

Byter byggnader ägare utgör ingen större skillnad, flyttar verksamheten tar man med sig allt som man själv installerat, kvar blir en tom byggnad.

Vad tror du man får för tillgång som ägare? över en säkehetsklassad verksamhet.

Tar man som hyrde hos oss, mannen från Kina var Zhang Jiang, högt uppsatt partimedlem i nationella folkkongressen, godkänner bl.a deras val premiärminister i Kina.
    Svd/ aftonbladet skrev bl.a om detta, men det spelade ingen större roll, beslutet var verksamhetens att ta.
  • Så allting gick
    nattuw skrev 2023-06-22 18:38:07 följande:
    Jag är mer oroad för städare än för fastighetsägare när det kommer till att skydda hemligheter.

Det är inte ovanligt att städfirmor har hög behörighet medan kontrollen av personalen är dålig. I många fall har de personer som jobbar som städare tillgång till lokaler som många anställda inte har tillgång till. Det utan att städpersonalen genomgått någon som helst bakgrundskontroll. Anderssons städskandal var inte en engångsföreteelse.

Därmed inte sagt att en situation likt den med utländska ambassader i Sovjet inte kan ske i Sverige. (För den som inte hört talas om det så hade sovjets underrättelsetjänsten byggt in mikrofoner i väggarna på bland annat Sveriges och USA:s ambassader.)
    Vi brukar ha möten och utredning hur man ska förhindra terror, och attentat, eller bara enkel åtkomst till området.

Man går igenom allt, koppla upp sig via anslutningspunkter till internet, hur och vart vårt kraftöverföring kommer ifrån, dvs elnät för att slå ut allt på ett enkelt sätt.

Jag som tänker annorlunda brukar jävlas lite, berätta om jag skulle villa få tillgång till både område och fri tillgång till samtliga byggnader, serverhallar osv, dvs allt inom verksamhets orådet.

Då skulle jag koncentrera mig på vakten, vakten har behörighet att skriva ut passerkort om någon lyckats tappa sitt på plats, dvs man begär/skriver bara ett nytt och det gamla slutar upphöra direkt, medans det nya verkställs på samma sekund.

Via enkel googel får man lätt fram säkerhets chefer osv för aktuell verksamhet, då dessa gärna vill att det ska synas i princip överallt, det är jag som är en av högsta hönsen inom området, det menas även dom har axess till det mesta.

Jobbar man inom detta har man konstant Axess till allt, ibland ringer vakten o fråga vad dom ska göra när larmet gått, hur dom stänger av allt, kolla så allt är ok igen. man har ständig jour.
    Oftast är det en lite jänta som jobbar med någon som vakt, en tjej på 60 kg, dom flesta bryter lätt ner en sådan vakt, vänta in den andra, sedan har dom full kontroll på skriva ut allt, göra sin operation dom tänkt göra under åtskilliga timmar tills alla är tillbaka morgonen efter.

Som sagt mina metoder är inte populära när jag framför hur jag skulle gått tillväga för att få ut information ur företagets intranät. eller helt enkelt utbilda en vakt som senare får jobb inom området, då dessa byts ut relativt ofta, just på grund av lön o arbetstider.
  • Så allting gick
    KillBill skrev 2023-06-26 19:24:55 följande:
    Den här texten som beskriver korruption kopplad till Sveriges skolminister och landets statsminister bör alla läsa.

www.expressen.se/kultur/bocker/vi-maste-prata-om-ulf--kristerssons-sommarstuga/
    Vi ser åtminstone att Kristersson har vänner, = han är en bra människa.

Tar vi arga Andersson däremot. Hon skäller ut dom flesta, även Finanspolitiska rådet, hon hälsar inte ens på dom, Lööf verkar inte heller har varit positiv till arga Andersson. Folk är rädda för kärringens humörsvängningar.
    ------

En annan tidigare högt uppsatt S-politiker säger att Magdalena Andersson ?inte har strulat till det?.

? Men hon är väldigt hård och går inte ihop med Annie Lööf.

?Tydlig och rak?

Emil Källström, tidigare ekonomisk-politisk talesperson i Centerpartiet, har suttit i förhandlingsrummet med Magdalena Andersson:

? Hon är tydlig och rak i varje läge. Tycker hon att hon har rätt och att motparten har fel ? vilket hon i princip alltid gör ? är hon tydlig med det. Det finns de som kanske tar illa vid sig eller att det blir dålig stämning.

?Har inte velat hälsa på mig?

John Hassler, tidigare ordförande för Finanspolitiska rådet, fick uppleva den ?dåliga stämningen? under ett möte 2015. Han säger att han blev ?utskälld efter noter? av Magdalena Andersson i samband med att han presenterade en kritisk rapport.

? Jag har inte pratat med henne sedan dess. Hon har heller inte velat hälsa på mig eller velat medverka i något sammanhang där jag har deltagit.

www.svt.se/nyheter/inrikes/ex-kollegan-om-magdalena-andersson-folk-ar-lite-radda-for-henne

Svar på tråden Besviken på regeringen