Tom Araya skrev 2023-06-21 00:43:15 följande:
Jag köper inte ditt resonemang...
För det första bekräftar du att säkerhet är något som finns och tillämpas och vi får anta att det är av minst den grad som anses vara befogad. Alltså ingen bluff i det hänseendet.
Om du menar att det är en bluff att det skulle finnas säkerhetsrisker med att fastigheter med säkerhetsklassad verksamhet ägs av utländska bolag, så vill jag påstå att du vet för lite om underrättelseverksamhet. En ägare har tillgång till sina fastigheter på en betydande nivå, inte minst vad det gäller olika former av reparationer, ombyggnationer och underhåll. Det ökar deras möjligheter att preparera fastigheterna med avlyssningsutrustning. Det finns sannolikt inte en underrättelsetjänst som inte skulle utnyttja sådana möjligheter. Detta vet man har skett i flertalet fall i fastigheter nyttjade av diplomater under kalla kriget.
Det är inte heller bara fastigheter som försvarsmakten använder som är säkerhetsklassade. I princip alla totalförsvarsanläggningar, energiproduktionsanläggningar, sjukhus mm har någon säkerhetsklassning.
Man har inte tillgång till en säkerhetsbyggnad som ägare, man kan inte komma o gå som man vill, man kan inte gå in i känsliga områden, eller ens få kliva in i en serverhall, det är något företaget själva byggt upp, man har egen it personal. Känsliga kontroll rum kräver ännu högre behörighet, man kan säga att fastighetsägaren kommer inte ens igenom dom tre tidigare dörrar som har lägre befogenheter.
Ritningar och uppbyggnad av reservkraft får man inte ens titta på, dessa lösningar och uppbyggnad har få tillgång till, i princip bara säkerhetschefen.
Ska något byggas/underhållas till gör man en säkerhetstest av personerna, är det känsliga lokaler har man en vakt som står bredvid följer efter hela tiden.
Allt kan låta som det fungerar mycket bra, men så är det givetvis inte, alla system har sina brister, vad man gör är att försvåra så mycket man kan för ex terror brott, attentat osv. vill man slå ut verksamheten krävs egentligen inte mycket, kanske du ser vid Ukraina, skicka drönare eller placerade laddningar och personalen evakueras i princip på 15 min.
SBB har egen personal, hur mycket info dom fått som ägare kan jag förstå att även den är begränsad, dom känner till byggnader, men det är i princip bara det, vad som försiggår invändigt har dom givetvis ingen tillgång till.
Byter byggnader ägare utgör ingen större skillnad, flyttar verksamheten tar man med sig allt som man själv installerat, kvar blir en tom byggnad.
Vad tror du man får för tillgång som ägare? över en säkehetsklassad verksamhet.
Tar man som hyrde hos oss, mannen från Kina var Zhang Jiang, högt uppsatt partimedlem i nationella folkkongressen, godkänner bl.a deras val premiärminister i Kina.
Svd/ aftonbladet skrev bl.a om detta, men det spelade ingen större roll, beslutet var verksamhetens att ta.