Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

Besviken på regeringen

nihka skrev 2022-12-27 20:16:25 följande:
    WOW... Du tror du diskuterar nyanserat. Och exempel på nyanserat skulle vara att det är "osunt" att ogilla SD och SDs politik.

Slå upp "respekt" och se om det står att det betyder att man kallar det politiska motståndet för "inte helt sund". Det är rätt mycket du behöver träna på.

Det är inte bara vänstern som är missnöjd med regeringens svikna vallöften och punggreppet SD har på regeringen. Som borgerlig väljare är jag naturligtvis mycket besviken men personligen inte så mycket på de svikna vallöftena, man fattade ju att de flesta var ogenomförbara, utan främst på att ett brunt parti som SD styr regeringen.
    Jag har aldrig påstått att det skulle vara osunt att ogilla (sd) och/eller deras politik. Du har inte läst innantill. Det är fixeringen vid (sd) jag reagerar mot, som om det inte skulle finnas andra poler inom politiken att fundera över. Allt handlar inte om (sd), åtminstone inte utanför trådarna på FL.

Att du skulle ha borgerliga sympatier är något som jag aldrig har fått något intryck av via dina inlägg. Tvärtom, snarare.
  • Mentat
    nihka skrev 2022-12-28 15:07:29 följande:
    Nej, nej, nej, det har du absolut inte påstått. Så dumt av mig att läsa innantill så fel. Det är bara när man UTTRYCKER sitt ogillande som du kallar det för "osund fixering". Du vet att det går inte över att man inte gillar någons politik utan det kvarstår år efter år om politiken inte ändrar sig förstås, men det har den inte gjort. Det har du till och med Åkessons ord på. SD har samma värderingar idag som när de bildades och enligt Åkesson kommer SD varken att lämna eller överge sina rötter. Brunt förblir brunt och det är naturligtvis en dealbreaker för många människor.

Nämen prova ditt eget råd och LÄS INNANTILL om du vill se var mina politiska sympatier ligger. 
    Visst inte. Det är en fullt legitim åsikt att ogilla ett visst parti och dess politik, oavsett vilket detta parti är. Fixering blir det bara när man ständigt tar upp detta parti oavsett vad ämnet för dagen råkar vara - det handlar ju inte bara om denna tråden.

Jag har läst innantill, tack. Min slutsats är att dina sympatier ligger hos (s), möjligen (mp)
  • Mentat
    nihka skrev 2022-12-28 18:27:46 följande:
    Jovisst. Jag tar regelbundet upp SD i forumavdelningen för burfåglar

Jag tycker du kan upphöra med din osunda fixering vid mig och vad du inbillar dig att jag röstar på för jag är helt säker på att jag vet bättre där än dig.

Men det var ju ändå en lite småkul lek så jag fortsätter: Jag har läst innantill, tack. Min slutsats ärt att dina sympatier ligger hos nordiska motståndsrörelsen, möjligen ariska brödraskapet.
    Tack för illustrationen av din debatteknik.
  • Mentat
    Tecum skrev 2023-01-31 16:30:05 följande:
    Det är väl bra, sen återstår att kontrollera efterlevnaden. Det blir inte lika enkelt...

Men varför förbjuda kusingifte? Det var tillåtet långt innan invandringsproblemet uppstod och har väl aldrig skadat någon? 
    Den Habsburgska inaveln på 16- och 1700-talen är väl ändå känd? Den siste av ätten i Spanien, Karl II, hade ett antal sjukdomar som anses vara resultat av inavel. Beräkningar på hur stor den var har gett ett värde som är högre än för kusinäktenskap, men inte SÅ mycket högre - ca 50% högre inavel.
    Kusinäktenskap är definitivt inte utan risker.
  • Mentat
    Tecum skrev 2023-01-31 17:41:20 följande:
    Men det är om du sätter kusinäktenskap i system! Så fungerar det inte i ett modernt land där ungdomar fritt får välja partner.

Jag tycker att kusinäktenskap ska fortsatt vara tillåtet, varför ska vi anpassa oss efter muslimska och somaliska problem?
    När man satte det i system fick man litet högre inavel än vid enstaka kusinäktenskap, ja. Skillnaden var dock inte så stor som man skulle kunna tro och även ett enstaka sådant giftermål har betydligt högre risk för barnen än t.ex. giftermål mellan sysslingar.

Vi behöver inte anpassa oss efter klanstrukturer alls. Tvärtom, ett förbud mot kusinäktenskap bekräftar att deras tradition med sådana inte hör hemma här. Du påstod, eller möjligen frågade, om att kusinäktenskap aldrig skulle ha skadat någon. Jo, det har det.
  • Mentat
    Tom Araya skrev 2023-03-18 01:26:14 följande:
    Nåja, dieseln är drygt 2 kronor billigare och det är den som påverkar kostnaden för alla transporter i samhället.
  • Mentat
    nihka skrev 2023-03-18 08:31:13 följande:
    De flesta tåg drivs av el.
    Sant. Det jag implicit menade men tydligen borde ha skrivit ut var alltså exempelvis transporter till matvarubutiker, vilket påverkar inflationen. 
  • Mentat
    Tom Araya skrev 2023-03-18 15:48:13 följande:
    Långt ifrån utlovade nivåer.
    Jo, men reduktionsplikten kunde ju inte sänkas förrän till årsskiftet 23/24. Det borde göra en hel del på priset när det genomförs.
  • Mentat
    Padirac skrev 2023-03-18 18:50:58 följande:
    Du vet att detta är något som lades fram till EU av den förra regeringen?  

www.svt.se/nyheter/inrikes/eu-oppnar-for-lagre-skatt-pa-bensin-och-diesel"
    UPPDATERAD 17 SEPTEMBER 2022PUBLICERAD 17 SEPTEMBER 2022
    EU är på väg att öppna för lägre skatter på bensin och diesel i Sverige en tid.
    Den möjligheten får en ny högerregering svårt att säga nej till efter alla vallöften om sänkta priser.

Inte minst Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna har budat över varandra
    i valrörelsen om hur mycket de ska sänka priserna.

EU-kommissionen föreslår att Sverige ska ges möjlighet att slopa energiskatten tillfälligt, i minst tre månader.
    Det framgår av dokument från kommissionen till EU:s ministerråd, som TT har tagit del av.

Ett beslut väntas inom kort från ministerrådet, där representanter från de 27 EU-länderna sitter.

Tre kronor
    Det skulle kunna minska skatten på bensin med över tre kronor per liter om momsen räknas med
    och för diesel med över en krona per liter.

När riksdagen i våras beslutade om en permanent och en tillfällig sänkning av energiskatten på bensin
    och diesel fick regeringen också i uppdrag av riksdagen att begära klartecken från EU om att tillfälligt
    få slopa energiskatten helt. Regeringen angav tre månader som lämplig period i ansökan.

Nu är ett EU-svar på väg. Det sker just som M, KD, Liberalerna och SD förhandlar om ett regeringsprogram
    och budgetförutsättningar för en ny regering."
    Tom frågade om man hade sänkt skatten och jag visade att man hade gjort det. Det var ingen automatisk förändring utan krävde ett aktivt regeringsbeslut.
Svar på tråden Besviken på regeringen