Padirac skrev 2023-03-19 16:05:23 följande:
Att inte ta ut moms på 'varor och tjänster' som är belagda med punktskatt skulle motverka upplägget med att belägga 'varor och tjänster' med punktskatt :-/
Som länken till skatteverket säger:
"Det finns speciella konsumtionsskatter på särskilt utvalda varor och tjänster. Dessa skatter kallas för punktskatter. De flesta punktskatter, som andra skatter, ger staten inkomster men har ofta införts av andra skäl.
Punktskatterna kan till exempel användas för att styra konsumtionen i en riktning som är lämplig för samhället. Exempel på detta är skatten på alkohol, energi och tobak. Dessa tre skatter är också våra äldsta punktskatter. Du kan läsa mer under respektive skatt."
I det speciella läge som råder med energimarkandspriser har en del länder valt att ändra skattesatser för tex el för att mildra konsekvenserna för konsumenter/hushåll.
Vilka 'varor och tjäntser' som är undantagna från moms är reglerat i momsdirektivet.
Kanske skulle det gå att ha olika moms på olika delar av priset - jag vet inte om det är möjligt enligt momsdirektivet.
Alltså nu börjar jag undra: Jag vill inte tro att du har så stora svårigheter att läsa innantill då du förefaller behärska svenska språket i övriga sammanhang. Antingen tycker du att det är kul att låtsas missförstå allt bara för att bjäbba emot eller så är det för svårt att medge att du missuppfattade vad jag skrev från början och nu inte vill backa.
Jag vet inte vilket, men det du skriver har absolut inget att göra med vad jag har skrivit. Jag tycker ju personligen att det är mera intressant när man kan föra en dialog.