Inlägg från: Cartjan1 |Visa alla inlägg
  • Cartjan1

Ska jag ta hem barnet från förskolan?

Hur ser barnets dagar ut idag med tider? Tänker om det finns möjlighet att istället för att plocka hem helt gå ned i arbetstid så att det blir kortare samt ev färre dagar? Inte för att det på något sätt skulle vara fel att plocka hem helt heller - ditt barn är så litet så skulle säkerligen ha det superb med att få vara hemma med dig men jag tänker utifrån att ni haft en så jobbig inskolning och det äntligen verkar ha börjat vända lite och att han börjat knyta an till personalen. Finns ju en risk att du plockar hem på heltid ett halvår/år till och sedan så är ni tillbaka på ruta ett igen gällande inskolning...fast samtidigt så finns ju chansen att barnet hinner mogna och det går bättre...

Blev rörigt men så här skulle jag göra konkret:

Om ni idag har barnet på förskolan på ca 65%-100% skulle jag först och främst gå ned mer i tid men kanske ha barnet på förskola ca tre dagar i veckan, kanske 9-13?

Om barnet redan nu har mycket korta tider så skulle jag nog först och främst plocka hem ett par dagar, så att det blir max 3 dagar i veckan. 

Så skulle jag sätta en gräns till, låt oss säga sportlovet, och då utvärdera och ta ett nytt beslut och då eventuellt plocka hem på heltid om det fortfarande fungerar dåligt.  Men då är det ju viktigt att även ha en bra dialog med personalen och också lita på vad de säger gällande barnets vistelse där.

Hoppas allt blir bra för er!

Svar på tråden Ska jag ta hem barnet från förskolan?