Litorina skrev 2022-12-13 23:59:34 följande:
Läs- o skrivsvårigheter har jag definitivt inte. Tvärtom har jag lätt för språk. Läste och skrev innan jag började skolan. Eller betyder LoS något annat än det jag tror?
Jag har också funderat på det där med pengars värde. Det är en av de grejer på dyskalkyli-listan jag inte har det minsta problem med (plus höger-vänster) - och det var inte heller med i den lista med problemområden jag läste första gången jag stötte på diagnosen. Jag får inte ihop hur hantering av pengar skulle ha med det övriga i om diagnosen att göra.
För mig var upptäckten av dyskalkyli en aha-upplevelse. Jag är relativt jämnbegåvad i övrigt, men just det som beskrivs som dyskalkyli, där presterar jag under medel. Biten av min hjärna som Gud glömde!
Men jag kan tänka mig att barn med många problemområden är svårare att ettikettera. Och tyvärr kräver ju skolan i princip diagnoser för att hjälpa. Även om de borde göra det oavsett.
Jag citerar det du skrev: "
Jag hade kollat upp det här med dyslexi i ert läge. Jag är svag inom just de områden som dyslektiker ofta är, men nog inte på sån nivå att jag kan få det som diagnos." När man inte uppfyller alla kriterier för dyslexi, men några, och inte tillräckligt gravt, uppfyller man alltså kriterier för att det som kallas svårigheter på området läs och skriv - alltså LoS. Så det var pga ditt eget inlägg jag skrev det. Det var kanske ditt arbetsminne som ställde till det (?) och inte det du först skrev om, ja LoS som det faktiskt då blir, att ha kännetecken men inte tillräckligt många eller grava för att ställa diagnosen dyslexi.
Jag har arbetat länge på, eller kortare med beställda uppdrag på, många skolor och en viss typ diagnoser har i min mening (och som det var menat) tappat sitt materiella värde. Tyvärr betyder det inte att styrdokumenten efterlevs bättre.. Många gånger får de barnen "inte heller" stöd.
Jag tänker att flera av sakerna i dyskalkylitesterna har med det som vi brukar kalla intelligens att göra. Som att inte "förstå pengar".