Inlägg från: Loet |Visa alla inlägg
  • Loet

Betyget E i matte i årskurs 6

När det gäller matte går kvalité före kvantitet. Man måste använda andra inlärningsmetoder för matte än för andra ämnen. Det gäller att förstå varför inte lära sig massa saker utantill eller hur man gör för att komma fram till svaret. Om man lär sig massa saker utantill istället för att på djupet förstå kommer matten att bli för svår på en viss nivå. Om barnet i framtiden är intresserad av en utbildning inom tekniskt är detta ännu viktigare. På gymnasiumnivå funkar det ändå för de med stor inlärningskapacitet att lära sig hur man kommer fram till svaret men på Universitetsnivå brukar det ta stopp.

Ta ett enkelt exempelt som du själv framförde att barnet inte vet vad 2x12 är. Det viktiga är inte att barnet kommer ihåg att 2x12 är 24 utan att barnet förstår varför 2x12 är 24. Om barnet förstår detta kan barnet räkna ut det själv om barnet glömt. Det tar bara lite längre tid än om barnet skulle kommit ihåg det.

Jag hjälpte mitt bonusbarn med matten i 12-13 årsåldern bonusbarnet gick från knappt godkänt till att få alla rätt på sina prov. Det jag gjorde var att lära barnet att förstå. Ibörjan kunde en uppgift ta 30-40 minuter för det viktiga var inte att barnet hann alla uppgifter utan att barnet förstod. Vi vände verkligen ut och in på uppgifterna, vi använde ofta papper, sax och pennor för att göra det mer verkligt samt för att förklara på sidan av. Om bonusbarnet kommit fram till ett svar och jag tyckt det gått väl lätt frågade jag varför blir svaret så. I början tyckte bonusbarnet att jag var dryg som bara inte sa på en gång "hur man gör". När bonusbarnet började förstå mer och mer tyckte bonusbarnet att matte var intressant samt ville gärna göra läxor/läsa på inför prov med mig. När barnet väl förstått att det gäller att förstå varför så gick även inlärningen och uppgifterna mycket snabbare. Det tar bara ett tag att komma till den punkten.

Jag önskar att jag på ett tidigare stadie i livet förstått att det gäller att förstå matte på djupet inte bara lära sig hur man gör för att komma fram till svaret. Mattestudierna hade blivit mycket enklare då.

Svar på tråden Betyget E i matte i årskurs 6