Tom Araya skrev 2023-01-15 05:19:21 följande:
Off topic, men here we go!
Även den stora tyskvännen Gustaf V ändrade uppfattning när nazisternas verklighet kom till svenskarnas kännedom. När AH firade sin 50-årsdag fick han av V-Gurra öga mot öga motta kritik för nazisternas behandling av judar.
Så jag betecknar inte Gustaf V som nazist. Han var tyskvän av tradition och genom det svenska kungahusets tyska släktband.
Vi vet att Gustaf VI Adolf gav öppet stöd till de allierade under kriget och prins Eugen (Gustaf V's bror) tog öppet avstånd till nazisterna.
Kungens morfar Karl-Edvard vet vi var nazist, men har aldrig varit del av det svenska kungahuset, däremot av det brittiska, samt tysk furste.
Den som det kan tvistas om är huruvida prins Gustaf Adolf (nuvarande kungens far, som aldrig blev kung) var nazist.
Författaren Per Svensson hävdar att prins Gustav Adolf var nazist i sin bok "Han som aldrig fick bli kung". Per Svensson har hävdat att prinsen skänkt pengar till nazisterna och hänvisar till en bild där prinsen lägger pengar i en insamlingskruka som hålls av en man i nazistuniform. Insamlingen var dock för fattiga i Tyskland och genomfördes som ett PR-jippo av nazisterna.
Enligt journalisten Staffan Skott är det dock tveksamt om prinsen hade nazistsympatier. Som underlag för sin bok "Alla dessa Bernadotter" gick Staffan igenom det skriftliga material som prinsen lämnat efter sig och fann där inga tecken på nazistsympatier. Prinsens påstått goda relationer med Göring var enligt samtida vittnen långt ifrån goda.
Så, nu kan vi återgå till trådens ämne.
OT ja, men jag måste ändå få svara kort.
Att nuvarande kungens farfar och företrädare, alltså ?gamle kungen? Gustaf XI Adolf, hela vägen varit tydlig avståndstagande mot nazismen precis som hans farbror prins Eugen, är väl belagt. Gott så.
Sedan vad gäller Gustaf V, som ju regerade under de år nazisterna styrde Tyskland, är det kanske så att han mest bara var tyskvänlig såsom så många andra i den tidens Sverige, men faktum kvarstår att han bakom ryggen på den svenska regeringen mitt under brinnande krig lyckönskade Hitler till dennes krigsframgångar. Att han sedan också skall ha framfört någon sorts protest rörande nazisternas behandling av judarna, det har jag också hört och hur lovvärt det än är, var han, åtminstone tidigare tydligt positiv till Nazityskland, som ju var vad Goethes, Bachs och Heines Tyskland förvandlats till i och med nazisternas maktövertagande.
Anklagelserna mot nuvarande kungens far, Gustaf Adolf, är ju välkända, men jag har tydligen missat det Staffan Skott, som jag väl känner till och hyser förtroende för, skrivit i ämnet och hoppas att det är så som han kommit fram till, nämligen att Gustaf Adolf trots allt inte var nazist.
Jag skall försöka få fatt i Skotts bok. Tack för att du delgav det här och tipsade om boken. Intressant!