• bullen019283

Skaffa barn när världen är i kris

Jag funderar mycket på detta med att skaffa barn mitt i miljökatastrofen. Är det försvarbart inför sina framtida barn att sätta dem till världen när det kanske inte går att leva här i en snar framtid. Hur resonerar ni andra? Jag vill inte diskutera detta med om det existera en katastrof eller inte. Jag är mer ute efter detta moraliska dilemman som jag själv upplever.

• Svar på tråden Skaffa barn när världen är i kris
  • Fröken Allvar

Jag har en åsikt. Den är att man inte ska tro att man vet vilka förutsättningar det är rätt att skaffa barn under, och det gäller generellt. Barn föds i krig, barn föds efter våldtäkt, barn föds i familjer utan allt materiellt på plats och barn föds till den värld som plågas av krig, konflikter, despoter, svält, fattigdom och överdödlighet. Så att säga att man funderar över att sätta barn till den här världen på grund av det ena och det andra, till exempel miljökatastrof, blir detsamma som att kritisera alla som föder barn till krig och svält och fattigdom. Det är min åsikt. Den är inte allas åsikt, det är jag medveten om, men den är min. 

• Cusoon

Vem ska du stå till försvar inför? Dig själv? Vill du bidra till att mänskilgheten lever vidare så skaffar du barn. Tycker du att det räcker med att andra skaffar barn så skaffa inga själv. Så enkelt tänker jag i din frågeställning.

• Fjäril kär

Min åsikt är att detta är samma resonemang som att sterilisera sig för att grannen har för många barn... 

• linnerle
    bullen019283 skrev 2023-01-14 14:17:25 följande:
    Skaffa barn när världen är i kris

Jag funderar mycket på detta med att skaffa barn mitt i miljökatastrofen. Är det försvarbart inför sina framtida barn att sätta dem till världen när det kanske inte går att leva här i en snar framtid. Hur resonerar ni andra? Jag vill inte diskutera detta med om det existera en katastrof eller inte. Jag är mer ute efter detta moraliska dilemman som jag själv upplever.

Skaffar man barn för sin egen skull eller för barnets skull? Ofta tycks detta barnskaffande vara resultat av egen egoism. 
  • Tecum

Den eventuella miljökatastrofen kommer vi att kunna hantera. Men ska man skaffa barn när Europa när som helst kan kastas in i ett världskrig med massförstörelsevapen? Den frågan är mer relevant. Nästa fråga är om det hjälper att vänta? Är krig den nya världsordningen?

• EmelieE1996

Om man har en sådan snedvriden bild av verkligheten som ts så borde man inte skaffa barn av den anledningen.

• Tukt

Det finns väl (minst) två anledningar till att skaffa barn. Antingen för att de ska göra ens egna liv fulländat, eller för att man tror att en kan göra deras till det samma.
    Skaffar en barn för sitt egna höga nöje skulle, så är det alltid oansvarigt, vare sig det är kris eller ej.
    Problemet är väl mer att de som ser till sina egna behov ofta saknar den självinsikten.

• Hangout91

Det har alltid funnits kriser, jag tror vi har överlevt betydligt värre kriser historiskt sett. Vi har det otroligt bra just nu egentligen. Det vi har störst problem med är olika typer av oro kring allt möjligt som media spekulerar i och matar oss med.

• Fröken Allvar
    Hangout91 skrev 2023-01-14 16:23:34 följande:

Det har alltid funnits kriser, jag tror vi har överlevt betydligt värre kriser historiskt sett. Vi har det otroligt bra just nu egentligen. Det vi har störst problem med är olika typer av oro kring allt möjligt som media spekulerar i och matar oss med.

Det här är ett viktigt perspektiv. Det är för att det är så pass bra som folk har tid att fundera över om de är i ett moraliskt dilemma vad gäller om de själva eller andra bör få barn. Innan var det en självklarhet, och det var samtidigt fler som inte fick, då vare sig IVF, donation eller juridisk adoption fanns ännu, även om man tog hand om övergivna barn. 
Svar på tråden Skaffa barn när världen är i kris