Inlägg från: Fröken Allvar |Visa alla inlägg
  • Fröken Allvar

Skaffa barn när världen är i kris

Jag har en åsikt. Den är att man inte ska tro att man vet vilka förutsättningar det är rätt att skaffa barn under, och det gäller generellt. Barn föds i krig, barn föds efter våldtäkt, barn föds i familjer utan allt materiellt på plats och barn föds till den värld som plågas av krig, konflikter, despoter, svält, fattigdom och överdödlighet. Så att säga att man funderar över att sätta barn till den här världen på grund av det ena och det andra, till exempel miljökatastrof, blir detsamma som att kritisera alla som föder barn till krig och svält och fattigdom. Det är min åsikt. Den är inte allas åsikt, det är jag medveten om, men den är min. 

• Fröken Allvar
    Hangout91 skrev 2023-01-14 16:23:34 följande:

Det har alltid funnits kriser, jag tror vi har överlevt betydligt värre kriser historiskt sett. Vi har det otroligt bra just nu egentligen. Det vi har störst problem med är olika typer av oro kring allt möjligt som media spekulerar i och matar oss med.

Det här är ett viktigt perspektiv. Det är för att det är så pass bra som folk har tid att fundera över om de är i ett moraliskt dilemma vad gäller om de själva eller andra bör få barn. Innan var det en självklarhet, och det var samtidigt fler som inte fick, då vare sig IVF, donation eller juridisk adoption fanns ännu, även om man tog hand om övergivna barn. 
Svar på tråden Skaffa barn när världen är i kris