• Anna 428

Fem barn i familjen som heter likadant

Jag arbetar på en skola och idag träffade en pojke som har fem systrar. Han berättade att de heter: Maxine, Maximella, Maximillianna, Maxie och Maxim (det var ett annat namn, men lika varierande)

Min stilla undran är varför folk gör så? Har föräldrarna bara ett namn som de tycker om? 

• Svar på tråden Fem barn i familjen som heter likadant
  • Magical

"Folk" gör inte så. Den familjen gjorde så. Kan inte vara speciellt vanligt. 

• snöblask

Jag känner till ett par som har en dotter som heter Amira och en son som heter Amir. Mamman berättade dotterns namn och skämdes nästan lite men sa att det betyder prinsessa (och Amir prins) och att det var därför deras barn hade så lika namn. Tänker att det här är väldigt ovanligt och då får man nog väldigt individuella förklaringar till varför. 

• Anna 428

Två barn med liknande namn kan jag förstå. Den här familjen är hel svensk och jag har aldrig sett något liknande. Tre barn i den här familjen går i vår skola och det stämmer att systrarna heter lika.
    Jag undrar hur föräldrarna tänkt när alla fem tjejer ska börja på vår skola. Det finns bara en 4-9 skola i område.

• mammatill6

Se. Ska du nog inte lägga ut barnens namn hör. De lär ju Var ganska ensamma om de namnen . Och du har tystnadsplikt

• Embla twopointoh
    Anna 428 skrev 2023-01-27 07:52:16 följande:

Två barn med liknande namn kan jag förstå. Den här familjen är hel svensk och jag har aldrig sett något liknande. Tre barn i den här familjen går i vår skola och det stämmer att systrarna heter lika.
    Jag undrar hur föräldrarna tänkt när alla fem tjejer ska börja på vår skola. Det finns bara en 4-9 skola i område.

Jag tänker att det är ganska ovanligt i sig att ha fem barn, och då följer det att det också är ovanligt att så många syskon dessutom heter mycket liknande namn.

De föräldrar som kallar sina barn för Jonas och Jonna, Anna och Johanna, Roland och Erland, de kanske skulle fortsatt på samma tema om de fått fler barn.

Vad menar du med "hur föräldrarna tänkt"? Vilka problem anser du finns med att syskon i olika årskullar heter liknande namn?

• Spucks
    mammatill6 skrev 2023-01-27 08:04:29 följande:

Se. Ska du nog inte lägga ut barnens namn hör. De lär ju Var ganska ensamma om de namnen . Och du har tystnadsplikt

Kan du läsa?
  • glassgumman78
    Anna 428 skrev 2023-01-26 19:37:30 följande:
    Fem barn i familjen som heter likadant

Jag arbetar på en skola och idag träffade en pojke som har fem systrar. Han berättade att de heter: Maxine, Maximella, Maximillianna, Maxie och Maxim (det var ett annat namn, men lika varierande)

Min stilla undran är varför folk gör så? Har föräldrarna bara ett namn som de tycker om? 

Fråga.

Kan ju finnas en jättespännande eller fin anledning.
    Kanske hette mor/farförälder nåt med Max och att hen dog precis innan första dottern föddes och detta är ett sätt att hedra..
    Kanske kommer de från familjen som har cirkus Maximum och vill att barnen ska få med sig nåt arv därifrån.
    Kanske kunde föräldrarna bara enas om ett flicknamn och för att undvika bråk så fick det bli varianter på det namnet..
    (Jag fattade att namnen inte var just de namnen som du skrev ut och mina förslag är ju bara tagna ur fantasin utifrån de exempelnamn du skrev)

Eftersom du jobbar på skola kanske det går att jobba språkutvecklande med detta. Att jobba med variation i fonem och stavelser och upptäcka hur namn/ord går att förändra med att ta bort och lägga till. T.ex ta ett av lärarnas namn (så det blir neutralt) och försöka hitta så många variationer som möjligt. T.ex Linda kan ju bli Melinda, Belinda, Lina, Linn, Linna eller Anna kan bli Johanna, Ann, Anni, Anne, Roanna etc etc etc
  • pump

Jag vet inte varför. Men lite kul, och mer fantasifullt än att kalla barnen för Bertil, Bertil 2, Bertil 3, Bertil 4, Bertil 5.

• Anotherone

Det får väl folk göra som de vill. Har också ett par exempel, en familj med fem barn där alla började på J.
    Systrar som heter Emma och Emmy.

• mammatill6
    Spucks skrev 2023-01-27 08:27:25 följande:
    Kan du läsa?
    Ja det kan jag. Jag läser att hon lägger ut namn på barn som hon träffar i sitt arbete på skola. Namn som är vanligt ovanliga och lätt kan identifieras om t.ex vårdnadshavare läser detta. Och då man har tystnadsplikt när man arbetar på skola får man inte lägga ut sådant som går att identiflera.
  • Kewi
    mammatill6 skrev 2023-01-27 08:41:37 följande:
    Ja det kan jag. Jag läser att hon lägger ut namn på barn som hon träffar i sitt arbete på skola. Namn som är vanligt ovanliga och lätt kan identifieras om t.ex vårdnadshavare läser detta. Och då man har tystnadsplikt när man arbetar på skola får man inte lägga ut sådant som går att identiflera.
    (det var ett annat namn, men lika varierande)

Står det i TS, så hon har inte lagt ut deras riktiga namn :)
  • Anna 428
    mammatill6 skrev 2023-01-27 08:04:29 följande:

Det  är inte deras namen. De har lilönande variation av samma namn. Till exempe; Mari, Maria, Marianna etc.
  • Anna 428
    Embla twopointoh skrev 2023-01-27 08:19:33 följande:
    Jag tänker att det är ganska ovanligt i sig att ha fem barn, och då följer det att det också är ovanligt att så många syskon dessutom heter mycket liknande namn.

De föräldrar som kallar sina barn för Jonas och Jonna, Anna och Johanna, Roland och Erland, de kanske skulle fortsatt på samma tema om de fått fler barn.

Vad menar du med "hur föräldrarna tänkt"? Vilka problem anser du finns med att syskon i olika årskullar heter liknande namn?
    Inga problem alls, men kommer från en annan kultur och fritid undra om det är vanligt att göra så i Sverige och om det finns någon kulturell förklaring.
  • 19mark82
    mammatill6 skrev 2023-01-27 08:41:37 följande:
    nej du kan inte läsa UPPENBARLIGEN. sluta spamma med din nonsense
Svar på tråden Fem barn i familjen som heter likadant