Anna 428 skrev 2023-01-26 19:37:30 följande:
Fem barn i familjen som heter likadant
Jag arbetar på en skola och idag träffade en pojke som har fem systrar. Han berättade att de heter: Maxine, Maximella, Maximillianna, Maxie och Maxim (det var ett annat namn, men lika varierande)
Min stilla undran är varför folk gör så? Har föräldrarna bara ett namn som de tycker om?
Fråga.
Kan ju finnas en jättespännande eller fin anledning.
Kanske hette mor/farförälder nåt med Max och att hen dog precis innan första dottern föddes och detta är ett sätt att hedra..
Kanske kommer de från familjen som har cirkus Maximum och vill att barnen ska få med sig nåt arv därifrån.
Kanske kunde föräldrarna bara enas om ett flicknamn och för att undvika bråk så fick det bli varianter på det namnet..
(Jag fattade att namnen inte var just de namnen som du skrev ut och mina förslag är ju bara tagna ur fantasin utifrån de exempelnamn du skrev)
Eftersom du jobbar på skola kanske det går att jobba språkutvecklande med detta. Att jobba med variation i fonem och stavelser och upptäcka hur namn/ord går att förändra med att ta bort och lägga till. T.ex ta ett av lärarnas namn (så det blir neutralt) och försöka hitta så många variationer som möjligt. T.ex Linda kan ju bli Melinda, Belinda, Lina, Linn, Linna eller Anna kan bli Johanna, Ann, Anni, Anne, Roanna etc etc etc