Inlägg från: Anna 428 |Visa alla inlägg
  • Anna 428

Fem barn i familjen som heter likadant

Jag arbetar på en skola och idag träffade en pojke som har fem systrar. Han berättade att de heter: Maxine, Maximella, Maximillianna, Maxie och Maxim (det var ett annat namn, men lika varierande)

Min stilla undran är varför folk gör så? Har föräldrarna bara ett namn som de tycker om? 

• Svar på tråden Fem barn i familjen som heter likadant
  • Anna 428

Två barn med liknande namn kan jag förstå. Den här familjen är hel svensk och jag har aldrig sett något liknande. Tre barn i den här familjen går i vår skola och det stämmer att systrarna heter lika.
    Jag undrar hur föräldrarna tänkt när alla fem tjejer ska börja på vår skola. Det finns bara en 4-9 skola i område.

• Anna 428
    mammatill6 skrev 2023-01-27 08:04:29 följande:

Se. Ska du nog inte lägga ut barnens namn hör. De lär ju Var ganska ensamma om de namnen . Och du har tystnadsplikt

Det  är inte deras namen. De har lilönande variation av samma namn. Till exempe; Mari, Maria, Marianna etc.
  • Anna 428
    Embla twopointoh skrev 2023-01-27 08:19:33 följande:
    Jag tänker att det är ganska ovanligt i sig att ha fem barn, och då följer det att det också är ovanligt att så många syskon dessutom heter mycket liknande namn.

De föräldrar som kallar sina barn för Jonas och Jonna, Anna och Johanna, Roland och Erland, de kanske skulle fortsatt på samma tema om de fått fler barn.

Vad menar du med "hur föräldrarna tänkt"? Vilka problem anser du finns med att syskon i olika årskullar heter liknande namn?
    Inga problem alls, men kommer från en annan kultur och fritid undra om det är vanligt att göra så i Sverige och om det finns någon kulturell förklaring.
Svar på tråden Fem barn i familjen som heter likadant