gråfågel skrev 2023-02-28 17:09:37 följande:
Så var jag fattig på riktigt de tre månader socialtjänsten vägrade hjälpa mig för att de inte trodde på att jag var inneboende hos en manlig vän? Jag fick ingenting. Jag fick leva på gåvor från kyrkan, vilket var ca 5 dagars mat/månad utspritt på 31.
Man kan inte tillämpa de siffrorna i Sverige, då inget finns att köpa som kostar så lite.
Nej, exakt de siffrorna är inte tillämpliga i Sverige, alternativt kan man i så fall säga att det inte existerar någon som lever i extrem fattigdom i Sverige.
Ändå ändrar det inte det faktum att absolut fattigdom är något helt annat än relativ fattigdom. Den som vill försöka få oss att tro att det finns väldigt många fattiga i Sverige använder sig gärna av måttet relativ fattigdom då denna definition i praktiken garanterar att man alltid kommer att hitta relativt fattiga i landet oberoende av hur rika dessa fattiga är. Om grannen har en Porsche och en Rolls Royce kommer du att framstå som fattig om du "bara" har en Bentley enligt den definitionen. Om din reala inkomst fördubblas medan grannens tredubblas har du blivit fattigare med det (absurda) resonemanget.
Talar man om absolut fattigdom handlar det om att man har för litet pengar att röra sig med för att över huvud taget klara vardagen - det är något annat.