Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Finns det verkligen fattiga i sverige?

Ja, men inte särskilt många och sällan av verklig nöd.

Det FINNS system som ska fånga upp dessa individer men det är inte alltid det fungerar i praktiken - då kan du få fattiga även i Sverige.

Blå och gul
  • Flash Gordon
    Tukt skrev 2023-01-30 07:10:23 följande:
    Fattigdom bedöms ju ut efter den kontext den finns i. Det går liksom inte jämföra en 8-barnsfamilj i världens fattigaste land, med en familj i Fiskstra.
    Det är ETT sätt att bedöma fattigdom.

Det blir som den tidigare årliga debatten om Rädda Barnens fattigdomsundersökning. Är man fattig om man inte får den senaste I-phonen ifall ens klasskompisar har en sådan? 

Relativ fattigdom vs absolut fattigdom.

Rikast i klassen i Farsta blir fattigaste ungen på gatan om familjen flyttar till Danderyd.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Tukt skrev 2023-01-30 15:43:04 följande:
    Nu drar du ju resonemanget in absurdum för att förminska de som har det sämre ställt.
    Nä, för att visa på omöjligheten att bedöma detta med relativa mått.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Tukt skrev 2023-01-30 17:40:59 följande:
    Du tror alltså inte att det finns fattiga människor i Sverige, utan bara de som är oförmögna till lyxkonsumtion?
    Vad skrev jag i inlägg nummer tre i tråden? Inlägget före ditt första inlägg.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Mentat skrev 2023-01-30 17:37:29 följande:
    Det är två väldigt olika mått på fattigdom: Absolut och relativ. Den senare är väldigt populär, inte minst i media, för att påstå att "klyftorna ökar" och liknande, även om även de som har det sämst ställt har fått ökad köpkraft. Det är ett absurt mått, ja.

Jag tolkade dock tråden som en fråga om absolut fattigdom, att man har svårt att klara sig i Sverige. Elräkningarna gör definitivt inte saken bättre för dem med små marginaler. Att vi har sådana system som försörjningsstöd gör givetvis att vi inte kan jämföras med t.ex. Sydsudan, Jemen eller Niger. Det påstår nog ingen heller men visst finns det de som har väldigt mycket månad kvar i slutet av pengarna.
    Jag tänker att definitionen är öppen och gissade att de flesta nog kommer att tänka relativ fattigdom för det är den "fattigdom" som brukar basuneras ut i media.

Det finns fattiga i Sverige men inte särskilt många.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Tukt skrev 2023-01-30 22:23:07 följande:
    Ja, det är möjligt, men du verkar inte riktigt tycka det genom din argumentation. Inlägget här intill är ytterligare ett exempel, där du tassar, eller rent av klampar på runt ämnet. Bara din mening om att media "basunerar" ut saker, för att de skriver om ett ämne som rätt väl dokumenterat både av forskare och andra som jobbar med utsatta människor. 
    Så jag "verkar inte riktigt tycka" det som jag uttryckligen skriver?!

Det kan ju var så att det faktum att du tycker att det jag skriver inte hänger ihop kan bero på hur hur du vant dig att se på saken, eller hur?

Jag menar att det går utmärkt att se att det finns fattiga i Sverige och samtidigt argumentera emot teorin om "relativ fattigdom"

Ja, den teori som media basunerar ut när det kommer till exempelvis Röda Korsets årliga undersökning. För att media vill skapa känslor.

Får jag en löneökning på 1000 kronor och du får en löneökning på 500 kronor så blir du rikare, inte fattigare.

Om du har under 60% av medianinkomsten är du inte automatiskt fattig. Det finns 100 andra faktorer som påverkar om du är fattig eller inte.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Tukt skrev 2023-01-31 07:23:51 följande:
    Tack, då har du rätat ut frågetecknen och det finns liksom inte mer att säga. Det går liksom inte resonera eller ens diskutera när någon har sina egna hemgjorda "bevis" om hur saker ligger till, trots att det finns både fakta och kunskap i överflöd som rör ämnet.
    Så du har ingenting alls av alla dessa "fakta och kunskap i överflöd" att svara med utan du har bara nedsättande kommentarer om mig som person att bidra med.

Har du inget i sak att svara så behöver du inte svara. Det blir trevligare stämning då.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Tukt skrev 2023-01-31 15:43:31 följande:
    Nej, men jag diskuterar såklart för att få ut något av det. Faktaförnekar eller personer som tycker att tidningsartiklar är att "basunera" ut saker, ger mig inte ett skit. Det var därför jag tackade för mig.
    Men är samtidigt tacksam för att sådana som du är så pass transparenta.
    Och ännu en gång bara påståenden om mig.

Man skulle nästan kunna tro att du saknar faktiska argument.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Tukt skrev 2023-01-31 17:51:13 följande:
    Jag svarar på din fråga om varför jag inte ämnar att diskutera vidare med dig.
    Så det här är mitt sista svar till dig. Njut av det.
    Så inte ett enda argument för varför "relativ" fattigdom är ett rimligt mått.

Som jag beskrivit ovan så är det ett dåligt mått på fattigdom för du kan vara miljonär och ändå vara "relativt" fattig.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    fornminne skrev 2023-02-01 14:05:52 följande:
    Jag anser att det finns fattiga i Sverige hur man än vänder och vrider på det. Det finns inte den extrema fattigdom som finns i andra delar av världen, men visst har vi fattigdom. Även om man utesluter det något problematiska begreppet "relativ" fattigdom. Och den svenska fattigdomen ökar, efter vad jag förstår, på en nivå som många inte verkar ha insett.

Ska man dra någon slags rimlighetsgräns, anser jag att man är fattig om man har svårt att få ihop till grundläggande standard. Dit hör i en svensk kontext INTE ny smartphone eller dyra märkeskläder, däremot mat på bordet, tak över huvudet och hela och rena kläder. Bland annat. Detta har de flesta i Sverige, men allt fler saknar detta, helt eller delvis.

Det larmas om att barn kommer hungriga till skolan, har trasiga eller dåliga kläder, vuxna har inte råd att gå till tandläkaren, fler hotas av vräkning trots att de lever snålt, osv. Vad är detta om inte fattigdom?

Vi ser en helt ny fattigdom växa fram, eller snarare nygammal. Eftersom den har funnits tidigare, men varit mer eller mindre utrotad i ca 100 år. 
    Och alla de grundläggande behoven har vi system för att dela ut i Sverige.

Sedan finns det personliga orsaker till att individer inte hjälps av dessa system. Som i inlägget ovan där mamman var för stolt för att ta hjälp av soc.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Tukt skrev 2023-02-26 16:38:13 följande:
    Tänker det är skillnad på att vara fattig, känna sig fattig och ha ont om pengar.
    Nu är ju trådstaren lite luddig, så oklart vad vi egentligen pratar om. Men eftersom det blandades in geografi så har jag tagit det för att handla om fattigdomsbegrepp av den typ som både FN och Sida använder sig av.
    Ja, det är ett rimligt mått på verklig fattigdom.

"Nearly half of the world's population currently lives in poverty, defined as income of less than US $2 per day, including one billion children.

Of those living in poverty, over 800 million people live in extreme poverty, surviving on less than US $1.25 a day."

www.un.org/en/academic-impact/addressing-poverty

Även om du väljer andra siffror för Sverige så är det någonting helt annat än det flummiga begreppet "relativ fattigdom" som används för att blåsa upp fattigdomssiffrorna i ett välmående land som Sverige.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    gråfågel skrev 2023-02-28 17:09:37 följande:
    Man kan inte tillämpa de siffrorna i Sverige, då inget finns att köpa som kostar så lite.
    Vilket är precis vad jag underförstått menar när jag skriver: "Även om du väljer andra siffror för Sverige ..."

Det finns Absolut Fattiga i Sverige men väldigt få eftersom vi har system som ska motarbeta denna fattigdom. De faktiskt fattiga vi har uppstår inte så sällan när systemet krånglar av någon anledning. Som du beskriver.

Och detta har ingenting med begreppet "relativ fattigdom" att göra. Ett begrepp som gör dig rik i Alby men fattig i Djursholm trots att ingenting i din ekonomi har förändrats.
    Tukt skrev 2023-02-28 17:08:28 följande:
    Så du menar att  för två dollar får du exakt samma saker världen över?
    Det är väl ändå en ganska orimlig tolkning av mitt inlägg?!

Blå och gul
  • Flash Gordon
    Tukt skrev 2023-03-01 17:14:03 följande:
    Nej, det tycker jag inte. Det är också svårt att bedöma en diskussion när det bara langas länkar eller frågor, utan att med något litet tecken avslöja vart man egentligen vill komma med sitt resonemang. Lätt att bli feltolkad då, eller som i mitt fall, att det ställs relevanta, men samtidigt onödiga motfrågor.
    "Så du menar ..." är väldigt sällan en relevant motfråga utan bara et sätt att tillskriva den andre någonting denne aldrig sagt.

Men sådan är jag. Jag litar alldeles på motpartens förmåga att läsa och tolka välvilligt ett helt inlägg.

Blå och gul
  • Flash Gordon
    Tukt skrev 2023-03-02 16:29:06 följande:
    Det blir rätt svårt att diskutera då den ena intar positionen av att vara förhörsledare för att sedan, om den vill, kunna "slå till" på den andra. Det driver inte diskussionen framåt alls. Och eftersom det är diskutera jag vill, inte vinna ordfäktning så drar jag mig därmed ur. Tack för din tid.
    Det är bra det. Det kändes ändå aldrig som att din tolkning av det jag skrev var gjord i god tro. Att sitta och med flit misstolka varandra blir ju bara löjligt.
    Blå och gul
Svar på tråden Finns det verkligen fattiga i sverige?