Finns det verkligen fattiga i sverige?
Klart det finns fattiga. Många pensionärer och ensamstående med barn, sjukskrivna, arbetslösa m.m. Det är många som har det väldigt kärvt. Inte minst när inflationen är över 10% och möts av skyhöga elräkningar, samtidigt som inkomsterna inte alls räknas upp. Har man då små marginaler redan innan är det ju närmast katastrof.
Inte riktigt min musiksmak kanske, men kika på denna video och fundera sedan ytterligare ett varv på om vi har klassklyftor i Sverige eller inte. (Enligt mig rätt löjligt att påstå att vi inte har klassklyftor i Sverige).
3000kr kvar på kontot.
får klara mig på det till nästa bidrag.
Känns piss att vara fattig.
3000kr kvar på kontot.
får klara mig på det till nästa bidrag.
Känns piss att vara fattig.
Fattigdom bedöms ju ut efter den kontext den finns i. Det går liksom inte jämföra en 8-barnsfamilj i världens fattigaste land, med en familj i Fiskstra.
Flyktingar, till exempel från Ukraina är extremt fattiga och regeringen har hitintills inte velat göra något åt saken.
Flyktingar, till exempel från Ukraina är extremt fattiga och regeringen har hitintills inte velat göra något åt saken.
Fast ändå, de senaste tre åren har jag levt bidragslöst och arbetsbefriad och jag gjorde nästan underverk den här tiden för mig.
Jag gjorde mitt egna jordbruk och egna livsmedel, tvättmedel och diskmedel.
I svåra situationer skärper man sig mera, lever inte lika flyktigt och när jag inte hade arbete som kvävde eller stressade mig så var tiden rätt så bra faktiskt.
Kan påstå att jag saknar det lite och flera borde ta till sig tiden och de resurser som finns därute för det finns det.
Vill man inte se de handlar det om felaktig livsinställning.