• Anonym (Bil)

Dumt att ta billån??

Vi satt o hade familjelunch hemma o jag berättade att jag o min kille tänkt köpa en ny bil. det första min syster vräker ur sig är:  ni ska väl inte ta billån? Det är det värsta ni absolut kan göra!!

har hon rätt j det hon säger? Kan tillägga att min syster är väldigt avundsjuk av sig o skulle absolut inte tänka på vad som är bra för våran ekonomi utan snarare tvärtom . Utan kändes mer som hon inte ville vi skulle köpa en ny bra bil. Detta utan att ens veta om vi tänkt ta lån eller inte. Och försökte få vår pappa att även han tala om hur dåligt det är. 

• Svar på tråden Dumt att ta billån??
  • Anonym (Inte fel)

Inte alls fel! sämre att leasa en bil. 

beror väl också på vad för bil och kostnad osv. Men kör på. finns så många som är överbelånade som man inte vet om. Men en bil är inte hela världen. 

se bara till Liksom att den inte gått för mycket i mil jämfört med priset, kolla hur den är i skicket osv. 

• EpicF
    Anonym (Bil) skrev 2023-02-04 12:01:21 följande:
    Vi behöver en ny bil då vi ska ha barn. jag Har redan en bil men dock ingen familjebil. Vi båda har bra lön, inga lån. Jag har mycket sparat så jag kan köpa utan lån. min kille något mindre. Visst hade jag kunnat betala bilen, men vi båda känner att jag betalat exakt allt annat som hus mm. Så vi båda vill bidra. Kanske går lösa på annat sätt? 
    Om du kan köpa bilen utan att ta lån så är det de allra bästa. Speciellt om ni ska ha barn och får begränsade inkomster under en period. 
  • AndreaBD

Jag har alltid köpt bilar som var några år gamla. I början minskar de ju så mycket i värde. Jag tycker inte det är värt det, köpa ny bil. Har faktiskt alltid betalat bilarna direkt, inga lån. 

• Anonym (Bka)

Att köpa en n helt ny bil är att elda upp många tusenlapoar direkt när ni kör ut bilen ur bilhallen vid leverans. Förlusten är inte bara stor, den är dum. Räkna på vad ni har råd med och vill lägga på transport och se sen vad ni får för pengarna. 

• fjanten

Hade aldrig tagit lån för att köpa bil, alltid köpt kontant. Håller med din syster!

• Spucks
    Anonym (Bil) skrev 2023-02-04 12:01:21 följande:
    Vi behöver en ny bil då vi ska ha barn. jag Har redan en bil men dock ingen familjebil. Vi båda har bra lön, inga lån. Jag har mycket sparat så jag kan köpa utan lån. min kille något mindre. Visst hade jag kunnat betala bilen, men vi båda känner att jag betalat exakt allt annat som hus mm. Så vi båda vill bidra. Kanske går lösa på annat sätt? 
    Vore det då inte mycket smartare att din betala betalar så mycket han kan, du betalar resten och att han sedan avbetalar sin andel till dig?
    Det är ju korkad att betala ränta för ett l
    ån man bara "behöver" för att ni vill dela lika direkt vid inköpet.
  • Anonym (Hin håle)

Du svarar fortfarande inte på hur er ekonomi ser ut i övrigt mer än att ni inte har fler lån. 
    Allt beror på just de faktorer du inte redogör för. 
    Generellt kan jag dock tycka att oavsett lån, leasing eller kontantköp är det dumt att köpa en bil för 250k kr om man inte har så pass bra lön att ''det kvittar''. 

Jag jämför med vår familj med total bruttoinkomst på runt 90k kr och ett barn. 
    Vi har kontantköpt 1 bil för runt 150k kr och en för runt 80k kr för 5 år sedan. 

• AndyPandyLandy

Räntan är visserligen hög men kommer att gå ned. Räkna med att lånet kostar runt 40000 kr med dagens ränta. Så en bil för 250000 kostar 290000. Sen äts visserligen en del upp av inflationen/löneökningar. Att ta billån kan vara bättre än att köpa kontant om räntan är låg och konjunkturen hög.

Sen är det ännu bättre att belåna sin bostad för lägre ränta. 

• MsM84

Om det är dåligt är upp till er. Vad får en bil kosta för att det ska vara värt det för er? I min erfarenhet tappar en tre år gammal bil cirka halva värdet på tre år. Dvs köper ni en tre år gammal bil för 250 tkr och äger den i tre år får ni kanskör runt 125 tkr för den (väldigt grovt såklart). Då är värdeminskningen ca 3500 i månaden, plus ränta om ni lånar och driftskostnader. Lägg sen till försäkring, service, nya däck, fordonsskatt så är ni lätt uppe i 6000 i månaden. Utan att ha kört en meter. Om det är värt det beror på hur högt ni värderar bil och hur mycket ni kommer använda den. 

• Kotten23

Vad många avundsjuka människor det finns i tråden. Dom har inte råd å ta lån å blir avundsjuka på att ni har pengar å kan ta lån å köpa nyare bättre Bil. 

lättare å trycka ner andra än å erkänna för sig själv att man är sämre. 

vill ni ha bilen så köp den, man lever bara en gång i livet. Köp å njut å kör mycket. 😃😃😃😃😃😃

Svar på tråden Dumt att ta billån??