Inlägg från: Lönnsirap |Visa alla inlägg
  • Lönnsirap

Ni som är smala men äter onyttigt - vad motiverar er?

Anonym (Hejjhej) skrev 2023-02-09 11:31:09 följande:
    Ni som är smala men äter onyttigt - vad motiverar er?

Ja som rubriken lyder. Hur ska man motivera sig själv att sluta äta onyttigt? Jag äter godis varje dag, hamburgare 1-2 ggr i veckan, dricker läsk varje dag. Övriga dagar äter jag korvstroganoff, spagetti o köttfärssås osv. Äter vad jag vill i princip.

Är 30 år gammal men mina vanor syns inte på mig. Har en snygg slank kropp och mår allmänt bra, men mina vanor gör mig orolig. Vill sluta äta onyttigt men om maten är "tråkig" så vill jag knappast äta det, nästan så jag svälter mig istället...
    Har ni tips?

Jag är inte smal, men svarar ändå. Det förekommer någon typ av ordentligt skambeläggande om mängder av livsmedel idag som i sig faktiskt inte är nyttig. 

"Sluta äta onyttigt" låter så himla sunt, men folk slutar äta både det ena och andra på ganska oklara grunder. Det går inte att fullständigt optimera vad man äter på någon sorts nyttighetsskala. En tallrik gröt är nyttig... Men inte om den inte innehåller det som behövs. På samma sätt är ett glas läsk tomma kalorier, men ibland faktiskt en njutning i vardagen.

Jag tänker att det är betydligt mycket lättare att fokusera på vad kroppen faktiskt behöver. Du behöver äta och kalorierna behöver innehålla tillräckligt med näring. 

Folk har olika erfarenheter och uppfattningar om vad som är nyttigt och inte. Tyvärr blir besattheten av nyttighet rätt ätstört. 

Nu kan jag inte bedöma om du faktiskt äter onyttigt, eller om du äter vad du vill och får i det du behöver. Det är rätt stor skillnad på att äta vad man vill och ändå göra okej val, och att äta vad man vill och äta självdestruktivt.
  • Lönnsirap
    Anonym (Hejjhej) skrev 2023-02-09 14:30:30 följande:
    Jag håller med dig om att det är en d*ävla djungel därute med råd. Ät allt, ät inga kolhydrater, fasta, osv osv. Därför har jag skitit i det i princip för ingen verkar veta riktigt. Så tror okej val är bäst och mindre portioner, då är man både lycklig och håller vikten ... Men vill ändå implementera lite nyttigare vanor!
    Men det är ju just det som är så farligt. Att du, som inte behöver gå ner i vikt tror att mindre portioner och att hålla vikten är hälsa.

Helt oreflekterat så anammas råd om "bantning" och fokus läggs på att begränsa och att spjälka kroppen. Fibrer ska ätas i mängder, eftersom det ger mättnadskänsla, även av folk vars mage kraschar... Och träning är bra för alla, trots exempelvis överträning och mani! Triathleter som knappt hinner med sina barn för all träning hyllas och folk skuldbeläggs på fettisdagen för EN semla, eller för lite smågodis!

Folk får hälsoångest och slutar äta kolhydrater, men orkar inte göra sitt jobb, utan är sjukskrivna för något diffust i perioder. DET är inte hälsa! 

Det är inte råd. Det är en ätstörd kultur vars förespråkare försöker rättfärdiga att helt självupptaget ha ett enda fokus. Att optimera sitt ätande och sin hälsa.

Det finns något sunt i att skita i råden. Det är hälsosamt att faktiskt LYSSNA på den feedback din kropp ger. Blir du fäst efter en påse godis, försök att inte äter en hel påse, eller fundera på andra sätt att njuta, eller trösta dig. Eller få en kick.

Lösningen på hälsa handlar inte om att helt undvika vissa livsmedel, utan om att snappa upp vad du mår bra av. Och faktiskt göra det! Inte att slå på dig själv för att du gör de val du gör. 
Svar på tråden Ni som är smala men äter onyttigt - vad motiverar er?