Varannan vecka
Det där med att ha barnen oregelbundet hade hon aldrig gått med på tyvärr, hon är alldeles för rutin bunden vilket visar sig extra tydligt på senare tid. Har hon beslutat något så är det så, är väl lite det som gör att vi inte kommer överens längre.
Men har tagit kontakt med mäklare, inväntar svar samt försöker få till tider.
Jag vet inte hur hon vet att hon kan köpa ut mig. Det påstod hon innan vi la in lånet på banken och då satte banken ett högre värde men oklart vad de utgår ifrån för vi har inte lämnat några papper mer än beskrivit förändringar.
Därför känns det som en chansning att kliva in och skriva på något som man inte är insatt i, som hon förmodligen vill stressa igenom. Hon berättade som hastigast att hon har ansökt om lånelöfte hos banken och att vi (eller enbart hon) behövde åka till banken och fixa papper. Men poängterar att jag inte har ett skit med hennes lånelöfte att göra osv. Förmodligen går säkert föräldrarna in och bistår.
Är ju att hon går och hotar med familjerätten i tid och otid. Känns inte som hon har koll på vad de faktiskt gör. Menar att de ska se till att jag flyttar ut huset mm..
Ta det nu lugnt och systematisk. Behåll lugnet, uppträd balanserat, lugnt och professionellt oavsett vad hon gör för utspel. Dokumentera ALLT. Spara sms, mail, skriv ner vad hon sagt och spara.
1. Värdera huset av minst 2 oberoende mäklare
2. Kontakta ett juridiskt ombud - bodelningen behöver skrivas korrekt med hänsyn till reavinst och fiktivt mäklararvode
3. Fixa ett fastställt umgängesschema. Då får hon vite om hon bryter det. Ni kan få det fastställt av Tingsrätten i samma mål som skilsmässan
4. Har du någon hyggligt insatt du kan prata med? Skild kollega, syskon? Man kan behöva bolla rent mentalt. Du kan också boka enskilda samtal på Familjerådgivningen som stöd.
Ett tips är att surfa in på www.skilsmässa.se där finns många tips och mycket kunskap.