Inlägg från: Censur |Visa alla inlägg
  • Censur

CSN och särskilda skäl

Jag fick inte tillräckligt med poäng en vårtermin då en nära anhörig gick bort. Valde då att avbryta studierna och jobba i 2 år. Fick en adhd-diagnos under tiden jag arbetade.

När jag sökte om CSN igen saknades jag ju poäng och skrev ett personligt brev som de nekade. Överklagade och skickade med intyget från utredningen. Menade att jag ju haft samma svårigheter då utan att veta om det plus sorgen av min anhöriga. Då godkände dem och jag fick utbetalt allting retroaktivt.

• Censur

Ja, tyvärr. Första ansökan hade ju en del väntetid. Sen tog den ännu lite tid innan jag bestämde mig för att överklaga och ännu mer handläggningstid på det... så 3 månader tog det innan allt kom som en klumpsumma.

• Censur
    cro91 skrev 2023-07-04 18:24:33 följande:

Hej,

Jag fick min diagnos förra månaden. Jag har i tre års tid kämpat med universitetet men har de senaste två åren inte fått något CSN pga att jag inte tagit tillräckligt med poäng. 

Jag har kämpat som tusan de senaste åren, levt på existens minimum och försökt hålla takten i skolan utan att lyckas, samtidigt som jag tagit hand om mina barn och klandrat min själv för min förmåga att hänga med i plugget. 

Jag har sedan min diagnos börjat med mediciner och fått hjälp hos arbetsterapeut vilket har förändrat hela mitt liv. 

Nu till min fråga och dilemma. Jag har kommit in på drömutbildning i höst och även en sommarkurs som är relevant för höstens utbildning men jag jag har inte tillräckligt med poäng för att få CSN. Jag vet inte hur jag ska hinna plugga ikapp poäng med barn som går på sommarlov samtidigt som jag måste landa i min diagnos och organisera mig inför hösten. 

Någon som vart med om att CSN godkänner överklagan där man åberopar synnerliga skäl då man varit odiagnostiserad med ADHD. Har jag chans att få CSN för min pågående sommarkurs och inför höstens utbildning?

Har jag även någon möjlighet att få CSN för de år jag gått utan CSN? Eventuellt få tidigare lån avskrivet?

Snälla hjälp en förvirrad mamma som äntligen lyckats vända på livet. <3 

Du har ingen möjlighet att få utbetalt CSN för tid du gått utan. Det räknas från ansökningsdag tror jag. Tror inte heller på möjligheten att få lånet avskrivet enbart pga diagnosen tyvärr. Men sök igen, skriv ett personligt brev och kämpa vidare! Håller tummarna för dig.
Svar på tråden CSN och särskilda skäl