• Anonym (Ena föräldern)

Exet söker halva barnbidraget - vad kan jag göra?

Vi separerade när barnen var 4 och 6 år (båda födda före 2014). Barnbidraget gick då till mig (på automatik tror jag), men jag förde över halva beloppet till mitt ex sedan kostnader var avdragna (tex för fritids). Nu går barnen inte längre på fritids. Exet har nu sökt om att få halva barnbidraget till sig. 

Barnen bor halva tiden hos respektive förälder, så långt är allt okej. Men jag anser att jag står för större delen av kostnaderna. Mitt ex tjänar bra och är inte direkt snål (lägger mycket pengar på dyra saker till sig själv), men extremt lat och egoistisk (enligt mig). Engagerar sig inte i barnen, läser inte mail kring skola, vet inte när saker ska betalas in (ex till klasskassa), går inte på utvecklingssamtal, tar inte barnen till frisören, ordnar inte med  klubb-kläder till fritidsaktiviteter osv.

Men jag har alltså ingen rätt (enligt FK, pratade nyss med dem) att motsätta mig beslut om delat barnbidrag?

Fler som varit i samma situation?

• Svar på tråden Exet söker halva barnbidraget - vad kan jag göra?
  • Anonym (H)

Vad jag förstått måste du godkänna det? Jag godkände inte det när mitt ex ansökte(samma situation som din där jag stod för merparten och han aldrig hade pengar) och då gick det inte igenom. 

• Anonym (M)
    Anonym (Ena föräldern) skrev 2023-03-21 09:31:08 följande:
    Exet söker halva barnbidraget - vad kan jag göra?

Vi separerade när barnen var 4 och 6 år (båda födda före 2014). Barnbidraget gick då till mig (på automatik tror jag), men jag förde över halva beloppet till mitt ex sedan kostnader var avdragna (tex för fritids). Nu går barnen inte längre på fritids. Exet har nu sökt om att få halva barnbidraget till sig. 

Barnen bor halva tiden hos respektive förälder, så långt är allt okej. Men jag anser att jag står för större delen av kostnaderna. Mitt ex tjänar bra och är inte direkt snål (lägger mycket pengar på dyra saker till sig själv), men extremt lat och egoistisk (enligt mig). Engagerar sig inte i barnen, läser inte mail kring skola, vet inte när saker ska betalas in (ex till klasskassa), går inte på utvecklingssamtal, tar inte barnen till frisören, ordnar inte med  klubb-kläder till fritidsaktiviteter osv.

Men jag har alltså ingen rätt (enligt FK, pratade nyss med dem) att motsätta mig beslut om delat barnbidrag?

Fler som varit i samma situation?

Du får tycka vad du vill om ditt ex, men barnen kostar så klart pengar även hos honom. Barn är inte gratis trots att föräldrarna är lata.
  • Anonym (Hin håle)

Inte mycket att göra, bor barnen där 50% är det rätt.

• mammatill6
    Anonym (H) skrev 2023-03-21 09:36:00 följande:

Vad jag förstått måste du godkänna det? Jag godkände inte det när mitt ex ansökte(samma situation som din där jag stod för merparten och han aldrig hade pengar) och då gick det inte igenom. 

Nej det måste inte godkännas. Skulle ju va extremt konstigt om föräldrarna har barnet 50/50 och ena föräldern bestämmer över barnbidraget.
  • Anonym (Ena föräldern)
    Anonym (H) skrev 2023-03-21 09:36:00 följande:

Trodde först också att det var så. Men i ett brev jag fått från FK, står det att jag kan lämna in protest inom ett visst datum. Men det gällde bara om barnen bor tex 80% av tiden hos mig (sa de på FK nu när jag ringde och kollade). Lämnar jag inte in protest, så går beslutet igenom.
  • Anonym (Ena föräldern)
    Anonym (M) skrev 2023-03-21 09:37:37 följande:
    Du får tycka vad du vill om ditt ex, men barnen kostar så klart pengar även hos honom. Barn är inte gratis trots att föräldrarna är lata.

Ja alla de vanliga kostnaderna har vi båda, tex mat, hygienartiklar, möbler till deras rum osv.

Jag menar extra kostnader utöver det. Tex klubbkläder till deras idrott/sport eller klippning hos frisör. Där man kanske också måste ta en timme ledigt från jobbet för att ta dem till frisören.

Samt att många kläder inte kommer tillbaka till mig. De verkar försvinna, och jag måste då köpa nya.

• Spucks

Vad säger han när du kräver halva beloppet av nödvändiger utgifter, som träningskläder?

• mammatill6
    Anonym (Ena föräldern) skrev 2023-03-21 09:51:59 följande:

Ja alla de vanliga kostnaderna har vi båda, tex mat, hygienartiklar, möbler till deras rum osv.

Jag menar extra kostnader utöver det. Tex klubbkläder till deras idrott/sport eller klippning hos frisör. Där man kanske också måste ta en timme ledigt från jobbet för att ta dem till frisören.

Samt att många kläder inte kommer tillbaka till mig. De verkar försvinna, och jag måste då köpa nya.

då får du ta en diskussion om det, men barnbidraget har han rätt till.
  • Anonym (M)
    Anonym (Ena föräldern) skrev 2023-03-21 09:51:59 följande:

Du måste ju inte klippa dom på arbetstid. Inte heller skicka med kläder, de finns ju uppenbarligen hos honom.
  • Anonym (Alexandra)

Ert problem är ju egentligen inte barnbidraget. Klart att ni bör ha hälften var om barnen bor hos er båda lika mycket. Det är ju liksom allt det andra som måste ändras. Boka frisörtid i god tid så att ni kan gå när du ändå är ledig och inte behöver ta tid från jobbet. Prata med exet om hur ni ska dela upp kostnader kring klubbkläder/aktiviteter/andra nödvändigheter. Det känns ju som att DET skulle vara både en bättre och enklare lösning än att tjafsa om barnbidraget.

Svar på tråden Exet söker halva barnbidraget - vad kan jag göra?