Inlägg från: Anonym (Alexandra) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Alexandra)

Exet söker halva barnbidraget - vad kan jag göra?

Ert problem är ju egentligen inte barnbidraget. Klart att ni bör ha hälften var om barnen bor hos er båda lika mycket. Det är ju liksom allt det andra som måste ändras. Boka frisörtid i god tid så att ni kan gå när du ändå är ledig och inte behöver ta tid från jobbet. Prata med exet om hur ni ska dela upp kostnader kring klubbkläder/aktiviteter/andra nödvändigheter. Det känns ju som att DET skulle vara både en bättre och enklare lösning än att tjafsa om barnbidraget.

• Anonym (Alexandra)
    Spucks skrev 2023-03-21 12:45:06 följande:

Jag tror du borde ge mer ansvar till barnen, de är ju ändå 10+. Då kan de i alla fall vara ansvariga för att ta med sina kläder tillbaka till dig.
    Sedan kan du försöka, när de behöver tex. nya träningskläder, om det funkar om barnen säger till pappan. Säga något som "Det blir svårt att hinna handla med er den närmaste tiden, men säg till pappa att han ska åka med dig!".

Ja, är barnen så gamla bör de ju kunna ansvara för deras egen packning. Det handlar ju inte om förskolebarn direkt. 
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Ena föräldern) skrev 2023-03-21 16:43:36 följande:

Jo man kan tycka barnen kunde ta lite ansvar. Men tyvärr är de exakta kopior av sin far (= jag har kämpat men tydligen misslyckats helt i min uppfostran). 

Menar inte detta som nån kritik mot barnen, de har också ärvt hans fina sidor. Men har noll intresse av att få med sig grejer tex. Bryr sig inte ett dugg om läxböcker är kvar på andra stället (då slipper man läsa läxor), eller om man måste använda samma kalsonger i en vecka (då slipper man lägga ner dem i tvättkorgen).
    Vill absolut inte heller klippa sig. Det  gick10 månader sist mellan klippning (korta killfrisyrer), då jag sagt till exet att "visst kan du ta dem denna gång" och han struntade i det. Och barnen var så nöjda att slippa klippning. Till slut gav jag upp och bokade tid.

Exet tycker nog också man kan köra vanliga svarta träningsbyxor och inte "tävlingsdress" när det ska tävlas. Men alla andra har klubbkläder med logga, så jag tycker ändå att vi kan köpa det då vi har råd.

Barnen skulle heller aldrig fråga pappa om att göra något. När jag nån gång försökt göra som du sa säger de bara "det vet du ju, det är helt lönlöst att fråga pappa" (och jo de har ju rätt)

Då får du väl börja jobba på att fixa den där latheten nu då? Visa att det blir jobbigare att bete sig som en bebis och vägra ta ansvar. Du har ju ändå rätt stora barn och de bör ju kunna se till att de kan packa med sig sånt som behövs.
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Ena föräldern) skrev 2023-03-21 17:09:53 följande:

Hur fixar man lathet? Hur blir det jobbigare att bete sig som en bebis och vägra ansvar? Barnen ser bara till det som är enkelt nu, inte till långsiktiga konsekvenser (ex gör man inte läxor, blir det dåliga betyg och man kommer inte in på den linje man vill gå). Råd mottages tacksamt.

Jag försöker se till hos mig att de packat med sig det de behöver, fråga upp "är allt med". Och försökt tipsa om att de kanske kan ha en checklista hos exet med grejer som ska packas med osv. Men de orkar inte ta tag i nåt sånt (varken exet eller barnen). Och jag kan ju verkligen inte styra hur de gör när de är hos exet, jag är inte där.

Börja med att lära dem att en glömd läxbok inte betyder att de slipper göra läxan. Självklart måste de ju då gå tillbaka till pappan och hämta grejerna. Sen kan de börja med läxorna när de är hemma igen, och då missar dom ju såklart att få spela tv-spel, hänga med kompisar eller vad som helst som de hellre vill göra. Gör det inte så enkelt för dem att strunta i att ta ansvar. 
Svar på tråden Exet söker halva barnbidraget - vad kan jag göra?