Anonym (Ena föräldern) skrev 2023-03-21 17:09:53 följande:
Hur fixar man lathet? Hur blir det jobbigare att bete sig som en bebis och vägra ansvar? Barnen ser bara till det som är enkelt nu, inte till långsiktiga konsekvenser (ex gör man inte läxor, blir det dåliga betyg och man kommer inte in på den linje man vill gå). Råd mottages tacksamt.
Jag försöker se till hos mig att de packat med sig det de behöver, fråga upp "är allt med". Och försökt tipsa om att de kanske kan ha en checklista hos exet med grejer som ska packas med osv. Men de orkar inte ta tag i nåt sånt (varken exet eller barnen). Och jag kan ju verkligen inte styra hur de gör när de är hos exet, jag är inte där.
Börja med att lära dem att en glömd läxbok inte betyder att de slipper göra läxan. Självklart måste de ju då gå tillbaka till pappan och hämta grejerna. Sen kan de börja med läxorna när de är hemma igen, och då missar dom ju såklart att få spela tv-spel, hänga med kompisar eller vad som helst som de hellre vill göra. Gör det inte så enkelt för dem att strunta i att ta ansvar.