• oshark

BF december 2023

ladylovely skrev 2023-04-13 18:32:03 följande:
    Det är säkert så här med nu. Det är ju 13, 17 och 18 år sedan mina barn föddes 😊
    Jo men det känns väl inte som så länge sen med en 13-åring 🙂
  • oshark

Det här är väl ändå en ok ökning? Vet inte exakt när jag hade ÄL för jag litar inte 100% på vad FF satt ur, men borde vara ÄL+10-12, +11-13, +11-14 och +15. 

Är så himla nervös för jag tycker inte jag har nägra symtom. Inga ömma bröst. Inte illamående. Är förkyld så har ont i huvudet och halsen och snorar och är svintrött, men vet inte om nåt av det är symtom på graviditet eller om allt bara är förkylning. Känner mig lite varmare än vanligt oxh har haft lite känningar i livmodern men de har nu slutat. 

Med första barnet kom illamåendet direkt på typ ÄL+13 och höll i sig till v.13-14. Förra gången var jag inte illamående på samma sätt alls och då slutade det i MA så är så himla nojig 💔

Någon som har fler barn som kan lugna mig i att man kan få en fullt frisk bebus fast man inte mår lika illa som vid sin första graviditet?
  • oshark
    oshark skrev 2023-04-14 08:24:42 följande:
    //

Det här är väl ändå en ok ökning? Vet inte exakt när jag hade ÄL för jag litar inte 100% på vad FF satt ur, men borde vara ÄL+10-12, +11-13, +11-14 och +15. 

Är så himla nervös för jag tycker inte jag har nägra symtom. Inga ömma bröst. Inte illamående. Är förkyld så har ont i huvudet och halsen och snorar och är svintrött, men vet inte om nåt av det är symtom på graviditet eller om allt bara är förkylning. Känner mig lite varmare än vanligt oxh har haft lite känningar i livmodern men de har nu slutat. 

Med första barnet kom illamåendet direkt på typ ÄL+13 och höll i sig till v.13-14. Förra gången var jag inte illamående på samma sätt alls och då slutade det i MA så är så himla nojig 💔

Någon som har fler barn som kan lugna mig i att man kan få en fullt frisk bebus fast man inte mår lika illa som vid sin första graviditet?
    +12-14 och +13-15 ska det förstås stå. Blev fel 
  • oshark
    Anonymcola skrev 2023-04-14 12:19:40 följande:

oshark: Mina såg liknande ut vid den tidpunkten m, tycker det ser ut som en bra ökning eftersom hcg dubblas 2-3:e dag ungefär. Jag har lite samma erfarenhet som du med min dotter kräktes jag konstant från v7- förlossningen och med det som blev missfall hade jag knappt några symtom. Denna gång har jag fått symtom och mått illa men det har börjat avta nu vilket oroar mig väldigt mycket.. kanske inte särkilt lugnande men du är iaf inte ensam med att känna denna oro❤️

Tack. Jag vet att vi är många som gått igenom samma sak och även om det är sorgligt ger det också en trygghet att veta att man inte är själv. 
  • oshark
    Rosen3 skrev 2023-04-18 08:56:43 följande:

Är på Äl+18 idag (vecka 4+1) och testade med clearblue digitalt imorse, visade dock gravid 1-2 v. Blev lite tveksam. Bör det inte ligga på gravid 2-3? Eller kanske är i gränsen där. Plussade inte förens på Äl+13 (blankt test Äl+10). Kanske tog ett tag innan ägget fäste i så fall?
    Blir orolig nu, så typiskt att man inte bara kan slappna av (missfallen har gjort mig övertänkande)?.

Snälla ge mig lite pepp! Någon annan som varit med om samma? 

Hur bekräftade du ÄL? 
  • oshark
    Rosen3 skrev 2023-04-18 10:35:58 följande:
    Via temphöjning :)
    Ok, då borde det ju stämma. Ta ett till test om någon dag och se om det slagit om, det kanske bara var lite för tidigt. 
  • oshark
    Cykelhjul skrev 2023-04-18 09:44:17 följande:

Hej alla!

Idag går jag in i v7 och illamåendet kickar in rejält dock har jag inte kräkts ännu men känslan är verkligen där.. Hur fasiken ska man lyckas dölja måendet på jobbet? 

Hur gör ni andra som drabbats av illamående/trötthet och jobbar? Jag hade tänkt försöka dölja graviditeten på jobbet så länge som möjligt. 

Hur gör ni andra, har ni några bra tips? Ni som har barn sedan innan har ni några roliga historier där ni försökt dölja för omgivningen och lyckades/misslyckades? Skrattande

Jag gick upp 8 kg på 8 veckor med första barnet för att det enda som hjälpte var att äta 😅
  • oshark
    ladylovely skrev 2023-04-19 07:46:04 följande:

Kul att tråden fylls på 😊välkommen alla nya 🌺

Har ni tänkt på en sak... Det kan ju vara så att nån/några i gruppen kommer bli tv/tidning kändis om bäbis kommer på nyårsafton? Visst brukar det vara så? Att ju närmare 12slaget bäbis kommer ju mer uppmärksammat blir det? 😊

Nyårsdagen borde det väl vara? Årets första barn? 

Min kommer nog definitivt i december. Storasyskonet var tre dagar tidig så har en stark känsla av att denna kommer bete sig likadant. BF 24/12 enligt mens men kan komma att ändras til 21-22/12. Storasyskonet är född 20/12 😅
  • oshark

Mina tester stegrar fortfarande (överst i onsdags, underst idag) men jag kan ändå inte slappnat av. Har förut bara testat positivt en gång och sen släppt det, så har inget att jämföra med. Vet inte om testerna hade stegrat lika fint med mitt MA, för hjärtat fick ju börja slå innan det slutade. 

Jag är mellan v 4+5 och 5+0 och ska ta ett digitalt med veckoindikator imorn tänkte jag, för att se om jag får 3+. Vet dock inte om det kommer lugna heller eller om det egentligen bara är att kasta pengar i sjön. 

• oshark

Jag har varit på VUL hos gynekologennidag då jag inte kan slappna av inför inskrivning på MVC nästa vecka. Har symtom men tycker de är för svaga och är konstant orolig. 

På VUL syntes en liten räka med ett pickande hjärta. Gynekologen mätte storleken till 6+1, men jag borde vara runt som mest 6+5 och som minst 6+3. Och jag vet att det är supertidigt och alla halva små millimetrar räknas, men det var precis så här det var förra gången så nu har jag nästan ännu mer ångest. 

Förra graviditeten visste jag inte säkert när jag blivit gravid då det var oplanerat, så gick till gyn för att kolla. Då mätte de den lilla till v. 6+4 fast hag hade räknat ut att bortom v.6+5 var i princip omöjligt och även 6+5 var orimligt. Men jag tänkte inte på det, var överlycklig att hjärtat slog och tänkte att äh det är så svårt att mäta rätt. Tre veckor senare hos läkare för tidig kontroll iom havandeskapsförgiftning i första graviditeten upptäcktes det att hjärtat slutat slå i v.6+6.

Jag har inskrivning hos barnmorskan nästa vecka och läkarbesöket lär väl inte bli förrän om typ tre veckor. Hade trott att ett pickande hjärta idag skulle ha lugnat mig lite men det blev inte så. (Hade velat vänta några dagar till så jag enligt mina beräkningar definitivt kom förbi 6+6 men det var den enda tiden de hade.) Så nu ska jag gå och vänta på läkarbesöket i typ tre veckor och hela tiden undra om hjärtat där inne är tillräckligt starkt för att fortsätta picka på. 

• oshark

Haha ok nu får jag kanske ge mig med att testa. Har dock inte testat på några veckor men har några tester kvar och fick feeling. Kissade för 1-2h sen och det här är inom 30 sek från att jag plockade ur pinnen ur kisset 😆
  • oshark
    yny skrev 2023-10-03 07:02:07 följande:

Längesen någon uppdaterade här! Hur går det för alla? 😄

Jag är idag på dag 200, går in i v30 på fredag. Det går så snabbt men samtidigt så långsamt.
    Har blivit sjukskriven på 50% pga foglossning och ryggsmärtor. I övrigt mår jag ganska bra. 

Tycker att lillkillens rörelsemönster har ändrats sedan ca 1v tillbaka? Förut var det hårda, starka sparkar - nu mer "knölar" han runt även om det ibland kommer hårda sparkar fortfarande också. Antar att det börjar bli trångt därinne! Men jag blir så nervös, för känner inte hans rörelser lika starkt längre när det inte är lika många regelrätta sparkar, har moderkakan fram så det dämpar säkert de mer svepande rörelserna en del. Upplever ni samma skillnad i rörelserna?

Har senaste veckan också fått tillbaka en hel del molvärk, och har även en hel del Braxton Hicks nu, på kvällarna kan de komma rätt tätt (men gör inte ont, bara en sjuk känsla när hela livmodern drar ihop sig). Någon mer som upplever ökning av molvärk och sammandragningar? 😊 

Har dessutom redan fått upp 13,5 kg (!!) och SF-måttet första (och enda hittills) gången vi mätte låg 2cm över medel! Ska mäta igen nästa vecka så blir spännande att se då vad det visar. Lite orolig att det blir en JÄTTEbebis! 

Hoppas allt går bra för er andra!

Jag låg 2 cm över medel hela graviditeten med mitt första barn - dvs längs med den övre streckade linjen. Ledsen att säga att det barnet vägde 4254g när hen kom ut 3 dagar innan BF 😅 Nu ligger jag "bara" 1 cm över så hoppas på en lite mindre filur här inne. 

Gick upp 30 kg totalt med första. v.30 nu och har gått upp 11 med denna. 
  • oshark
    yny skrev 2023-10-07 09:12:21 följande:
    Vad skönt att sammandragningarna har blivit bättre när du får möjlighet att vila mer. Påverkade de tappen också? 
    oshark skrev 2023-10-06 22:42:35 följande:
    Jag låg 2 cm över medel hela graviditeten med mitt första barn - dvs längs med den övre streckade linjen. Ledsen att säga att det barnet vägde 4254g när hen kom ut 3 dagar innan BF 😅 Nu ligger jag "bara" 1 cm över så hoppas på en lite mindre filur här inne. 

Gick upp 30 kg totalt med första. v.30 nu och har gått upp 11 med denna. 

Haha åh nej 🙈 min värsta farhåga är att jag ska gå en massa över tiden, särskilt när jag redan blev flyttad 6 dagar fram efter RUL och sen kanske har otur och får gå 14 dagar över "nya" bf innan igångsättning och att det ska vara en MEGAbebis som jag då ska behöva föda ut 🙈🙈 
    Det gick ju också bra, födde vaginalt och inga större bristningar. Kvinnokroppen är otrolig. Men kommer alltid minnas när BM mätte hens huvud och efter att ha sagt hur stort det var säger "oj" 🤣
  • oshark

Jag är v 35+0 och har med största trolighet c*vid. Mår så dåligt 😩 (är v*ccinerad)

Har haft alla symtom utom feber och är inne på dag fyra nu. Kan inte andas genom näsan alls då den är helt igentäppt. Stackars bebis blir klämd av varje hostattack och protesterar hejvilt emellanåt.

Äldre syskonet fick med sig det hem från skolan och blev sjuk först men börjar nu piggna till. Hen lever på glass och ipad hela dagarna för att jag ska överleva själv. 

Åh vad jag inte orkar. Kan det snälla gå över snart. 

• oshark
    yny skrev 2023-11-22 17:48:27 följande:
    Men fy faaan, lider med dig! 😩 Hoppas att du har återhämtat dig hyfsat nu! Fy alltså vad hemskt att vara så sjuk när man är höggravid, och har ett till barn att ta hand om.. kan inte ens föreställa mig hur jobbigt.
    Pyret10 skrev 2023-11-23 22:19:31 följande:
    Usch vad jobbigt 😩 hur mår du nu? 

Tack. Det har varit tungt. Nu känns det mer som en vanlig förkylning: hostar, snuvig och ont i halsen. Men har haft de symtomen i en hel vecka och de verkar aldrig gå över. Men muskel-/ledvärken och huvudvärken samt hjärndimman har iaf försvunnit. 

Har dock sträckt en muskel eller något i revbenen som gör ont varje gång jag hostar 😔
Svar på tråden BF december 2023