Inlägg från: Anonym (Hästtjejen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hästtjejen)

Drömmer om att bli bonde (nästan)

Vi har en liten hästgård på landet och odlar även grönsaker, jordgubbar, potatis och dylikt för husbehov. Vi jobbar båda med annat (själv har jag ett relativt krävande chefsjobb) och personligen tycker jag att gården ger en utmärkt motvikt till mitt egentliga arbete. Till familjen hör även tre barn, hundar och katter. 

Mitt bästa tips är att automatisera så många tråkiga moment som möjligt. Uppvärmda automatiska vattenkärl åt djuren så behöver du endast se till att de är rena. Automatiska foderautomater så får djuren mat så ofta de behöver utan att det binder dig till vissa tider. Själv har vi stall åt hästarna, men jag planerar en ny lösdrift. Djuren behöver ju fortsättningsvis tillsyn och omvårdnad dagligen, men det är oerhört skönt att inte vara bunden till vissa klockslag. Dessutom har vi kameraövervakning så att vi när som helst kan kolla upp hur djuren ser ut att ha det.

Sedan gäller det att från början ha några personer som kan ställa upp och ta hand om djuren då man åker bort. Jag har dessa personer bland mina inackorderingar i stallet.

Gällande odlingarna så har vi automatiserat bevattningen. Vi har även en hel del odlingar i pallkragar för att minska mängden ogräs.

Så genom smarta investeringar/lösningar kan man minska på flera arbetsmoment, vilket ger mer tid att sätta på att umgås med djuren.

Svar på tråden Drömmer om att bli bonde (nästan)