Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Mediedrevet mot Carola.

Nu går det ett mindre mediedrev mot Carola efter hennes uttalande om utvecklingen i samhället vad det gäller våld och kriminalitet.

Efter kritiken ? Carola ber om ursäkt och skyller på tidning (familjeliv.se)

Efter mediernas kritik har Carola nu bett om ursäkt för uttalandet.
    Men behöver hon verkligen det?

Hur utvecklingen ser ut är väl ändå rätt uppenbar idag och även att den har påverkats av svensk immigrationspolitik!?

Det är väl ändå uppenbart vad Carola menar och att hon inte pekar ut hela gruppen invandrare som skyldiga?
    Kan vara en bild av text där det står ?DET VIKTIGA AR INTE VAD DE SÄGER, UTAN SAMMANHANG I DU VILKET HANG MISSTOLKA ATT DET?

• Svar på tråden Mediedrevet mot Carola.
  • Tom Araya
    Lönnsirap skrev 2023-04-13 12:29:13 följande:
    Det är bullskit. Ingen har tänt ett bål och planerat några åtgärder mot Carola, utan folk försöker göra nyheter av något som faktiskt inte är en nyhet.

Carola närmar sig ju ämnet och insåg väl inte hur kontroversiell hon faktiskt har en tendens att vara/bli. Hon trodde det skulle vara en hyllning, men tidningen försökte pressa ut en nyhet och trycka på det som hon uttryckte för att just skapa storm i ett vattenglas. 

Än är inte situationen färdig, utan snart kommer ju analysen av analyserna och vidare diskussion om "drevet" och framförallt Carolas egen slutsats om vad hon vill göra med sin tid och inte.

Jag tycker inte att yttrandefriheten är hotad, däremot verkar det finnas rätt många som inte klarar av att se att en människa faktiskt kan vara både folkkär, kristen och också uttrycka sig på ett sätt som får folk att tycka att hon är rasist. Men ärligt talat tror jag Carola får precis lika uppskattning som hon får kritik av detta. Hon är ju inte utrikes-minister, eller ansvarig för politik.
    Carola får framföra sin åsikt och andra får framföra sin åsikt om vad Carola har sagt, så långt fungerar yttrandefriheten.

Men om medias agerande (som hur de vinklar uttalanden) påverkar Carolas karriär negativt (vilket vi har sett exempel på förr) så kan man börja tala om att yttrandefriheten på sätt och vis är hotad.
  • Tom Araya
    Anonym (Fakta i frågan) skrev 2023-04-13 13:41:23 följande:
    Det är inget nytt att karriärer påverkas av vad människor säger och inte säger. Men yttrandefriheten är inte hotad. Det är ett missförstånd. 

www.magasinetparagraf.se/public/210579-vad-sa-carola-egentligen/
    När personer inte längre vågar uttrycka sina åsikter p.g.a. stor risk för svårt negativa konsekvenser, så är yttrandefriheten hotad till den grad att personer påverkas till att hålla tyst.
  • Tom Araya
    Anonym (Inget drev) skrev 2023-04-13 13:46:43 följande:
    Menar du att andra inte ska få använda sig sin yttrandefrihet?  Carola får säga vad hon vill men andra vill du tysta? 
    Nej, det är inte vad jag menar.
    Jag menar att media bör vara lite mer försiktiga med hur de framställer andras uttryckta åsikter.
  • Tom Araya
    Anonym (Inget drev) skrev 2023-04-13 13:46:43 följande:
    Menar du att andra inte ska få använda sig sin yttrandefrihet?  Carola får säga vad hon vill men andra vill du tysta? 
    Tom Araya skrev 2023-04-13 13:57:03 följande:
    Nej, det är inte vad jag menar.
    Jag menar att media bör vara lite mer försiktiga med hur de framställer andras uttryckta åsikter.
    Förlåt mig! Jag såg nu att frågan inte var ställd till mig.

• Tom Araya
    Lönnsirap skrev 2023-04-13 17:21:13 följande:
    Carola talar inte "bara om fakta", utan hon pratade om ett samhällsproblem utifrån ett perspektiv som många ser som sant, men som andra faktiskt ser som väldigt förenklat och populistiskt. 
    Det är förenklat och populistiskt, precis som dess motsats är förenklad och populistisk. Även en förenkling kan vara sann utifrån perspektivet att det är en förenkling och inte en komplett berättelse. På Carolas nivå är det acceptabelt att uttrycka sig förenklat.
  • Tom Araya
    nihka skrev 2023-04-13 20:18:58 följande:
    Den obekväma sanningen är att alla inte är religiösa och det är inte så klyftigt att utgå från det. Vad det för svårt att räkna ut?
    Har hon sagt att alla invandrare är religiösa eller är det en tolkning?
Svar på tråden Mediedrevet mot Carola.