Inlägg från: Kvittning |Visa alla inlägg
  • Kvittning

Robinson 2023

Yngre mot äldre hade funkat om de hade haft ett urval med ovanligt smarta och starka äldre och ett tvärsnitt i det ungre laget (dvs någon stark, någon smart, några överviktiga, majoritet stadsbor). Men nu upplever jag att de äldre är ganska representativt för ett slumpmässigt urval i den åldersgruppen medan hos de yngre har man valt ut folk som som sämst genomsnittlig form och inte bara en utan två personer som uttalat är bra på friluftsliv. 

Så riktigt dåligt upplägg och ännu sämre casting med tanke på upplägget. Marcus tex är 3 år yngre än erik, han kanske borde varit i den äldre gruppen istället.

• Kvittning
    molly50 skrev 2023-04-19 19:10:47 följande:
    Jag tyckte mig se ett litet hånleende mot Fabian när han blev utröstad i örådet t ex.
    Men jag kanske inbillade mig. 
    Ja,jag får känslan av att hon kör ett falskspel.
    Och det är bara att hoppas att Erik vaknar upp och inser sanningen. För sin egen skull,om inte annat. 
    För jag har känslan av att hon inte skulle tveka på att hugga honom i ryggen om det gynnade henne själv. 
    Men vi får se,som sagt. 
    Jag uppfattar henne som precis tvärtom, den enda som inte kör ett spel utan bara är den hon är.

Sedan fattar hon inte vilken påverkan hon har på vissa killar. Som i dagens avsnitt där dennis pratade om att hon lindade erik och tidigare honom runt lillfingret.  Hon är bara sig själv och tycker hon träffar nya polare och sedan är det de själva som virar sig runt lillfingret utan att det alls är hennes mening. Och så blir alla i omgivningen upprörda och ser det som att hon styr omgivningen till att bli på det sättet fast hon säkert är helt omedveten om det 

Tycker nog mest att hon verkar som en tjej som är väldigt snäll och omtänksam men som i sitt extroverta sätt att vara uppfattas som egoistisk.
  • Kvittning
    flygrl skrev 2023-04-22 18:29:54 följande:
    Så ser jag också Amanda men samtidigt har jag också börjat tänka det kanske ligger nåt i den kritik flera framfört här i tråden. Som sagt, vi får se.
    För min del så handlar det nog mycket om att jag känner igen mig själv som ung när jag ser henne. Och känner igen skitsnacket som baseras på den ganska högljudda ytan och helt missar vad som kan finnas därunder.
  • Kvittning
    flygrl skrev 2023-04-22 19:16:36 följande:
    Nu är jag iofs yngre än Amanda men jag fattar va du menar. Jag hoppas våran bild av henne stämmer.
    Och jag är typ 20 år äldre

Amanda, Dennis och Dennis är mina favoriter. 
  • Kvittning
    Jhannis skrev 2023-04-30 01:28:24 följande:
    Vi har nog olika synpunkter om Amanda...Hon är säkert en go människa i vanliga fallet, men i Robinson spelar hon högt för att hålla sig kvar. Hon ignorerar Dennis den yngre nu när hon är tajt med Erik....Och jag förstår Dennis att han vill ge igen. Tror att Dennis hade känslor för Amanda och förstår hans besvikenhet.

Jag stannar ett tag till och hoppas att när FL förnyar sin sida att den blir bättre än det är nu.....
    Amanda om någon har inte spelat någonting. Däremot är hon naiv i att inte förstå hur hennes öppenhet påverkar omgivningen med att först dennis och sedan erik börjar falla för henne. Och det är så uppenbart för alla att de gör det att de inte fattar hur omedveten hon själv är om det. Och eftersom att alla andra spelar ett spel så utgår de från att hon också gör det.
  • Kvittning
    Jhannis skrev 2023-05-01 21:41:39 följande:
    Precis Mästarens Mästare eller andra idrottsgrenar så så har tjejer lite lättare än killar för att bli samspelta.

Det hörde jag att Anders förklarade att 3 personer skulle lämna i Ödesveckan ...1 på Ö-rådet. Absolut hänger med så långt, men det var ingen ödeskamp när Amanda bestämde sig att dra, oavsett att alla ville rösta på henne så var det ingen kamp om att hon röstades ut.....(förstå mig rätt) :)

Jag kör inte med text då jag irriteras av textremsan för då både hör jag och läser Glad....Jag börjar närma mig 70 års gränsen.....Fyller 67 om 2 veckor.
    När Amanda försvann så var det bara att laget skulle bestämma vem som skulle åka ut, lite som när Oskar åkte då var det ju också bara att laget bestämde (men då var det fler diskussioner kring det eftersom att de även funderades på Alva). Hon visste att det stod mellan henne och Erik och erbjöd sig väl att lämna som frivillig av de båda. 
  • Kvittning

Jag skriver nog inte så mycket för jag är lite sen. Tittar inte alla dagar utan gillar att se flera avsnitt i rad så då kan jag ju inte gå in och läsa för då riskerar jag ju att läsa vad som händer. 

Nu hoppas jag i alla fall att Elin kommer tillbaka även om jag hejar på Amanda. Tycker riktigt illa om det där med att folk blir bortröstade redan första veckan, jag tycker alla borde få vara med i alla fall en vecka så man faktiskt får chansen. 

• Kvittning

Kul att elin komer tillbaka även om det inte är henne jag hejar på, tycker verkligen hin förtjänar det. Tror nog hon kan överaska också, tror hon är rätt klurig vilket ju kan ge utslag i många av de individuella tävlingarna.

En som jag verkligen börjat gilla är Millan. Känns som en person som har en väldigt bra kombo av att ha empati och vara omtänksam och samtidigt kunna vara rak och stå upp för sig själv och andra. Gissar att hon är en bra chef på sitt jobb.

• Kvittning

Efter att ha kollat på Australian survivor så har jag faktiskt lärt mig att upskatta paktandet. första säsongen jag såg australiensiska blev jag skitsur, men sedan har jag börjat gilla det. En fördel med upplägget där är att det blir aldrig personligt att bli utröstad utan det blir mer "I was totally blindsided, well played". I svenska robinsson så blir det mycket mer personligt typ "du är dålig" alt. "jag tycker inte om dig" mot den som blir utröstad. 

• Kvittning
    Jhannis skrev 2023-05-14 23:12:04 följande:
    Jag tror att det är så i Svenska Robinson att man röstar på den som kan massor och är stark för att klara sig själva i spelet, men samtidigt tänker jag mig att man kanske inte behöver kunna saker i spelet för att vinna Robinson utan man kan glida sig fram och vinna ändå.
    Det är roligare i det australiensiska för där bryts pakterna upp hela tiden och det är en del av spelet att hugga varandra i ryggen (men eftersom att det är en del av spelet så är det inte osjysst på samma sätt som i svenska). Svenska paktandet är mycket tråkigare, ett stort gäng lierar sig första veckan och om inget särskilt händer så håller de ihop till slutet och blir spännande först när det är typ 4 kvar. 
  • Kvittning
    Jhannis skrev 2023-05-26 22:16:57 följande:
    Jag menar med paktandet med Amanda var att hon och Etik hade en (Typ) paktanade att slå ut alla andra för att det två skulle komma till final. Alltså Amanda och Erik var avvikande mot det andra deltagare när dem blev tu med varann. Om det är paktande eller inte vet jag inte. 

Jag har missat alla gånger Amanda sagt att hon har ADHD, men man kan då inte alltid skylla på diagnoser när nåt blir fel då borde hon sagt det när hon sökte in och att hon tar medicinen så det inte påverkar spelet. En diagnos får inte gå ut över andra som inte har en aning om att man har diagnosen.

Helt klart hoppas jag med att Oskar tar hem Robinson.
    Har inte sett att Amanda sagt att hon har adhd, men tänkt att hon bara måste ha det.

Jag blir så ledsen när jag ser henne för hon är så himla lik mig som ung så det väcker så mycket jobbiga minnen. Där det så lätt missuppfattas att man hela tiden vill vara i centrum men där det egentligen handlar om att det är helt omöjligt att vara tyst. Och sedan får man ångest efteråt för att man har noll filter och kontroll mellan hjärna och mun.och man vet om att alla snackar skit om en men ändå så är det helt omöjligt att ändra sig.

jag har aktivt arbetat med det i typ 20 år med enda resultat att jag får välja mellan att vara en högljudd glad och positiv glappkäft med ångest när jag blir ensam för att jag tagit över för mycket  eller fokusera all min energi på att bete mig som jag korde vilket får mig att må ddåligtdär och då istället men jag slipper ångesten i efterhand. 
  • Kvittning
    Jhannis skrev 2023-05-27 02:24:40 följande:
    Jag undrar om det alltid är ADHD när man är i centrum eller vill vara i centrum? Många tillfällen när man är många och det verkar att inge har nått att säga så vill man liva upp vännerna och då babblar man på, men frågan är är är det för att man vill väcka situationen eftersom den verkar tråkig? Jag är pratglad, men kanske inte den som vill stå i centrum, men är glad om någon väcker tystnaden....Bara en fundering så här på natten. Glädje, Sorgsenhet behöver inte ha en diagnos.
    Tror absolut inte att det alltid är det. Men när man beter sig så trots att man aktivt verkligen försöker att inte göra det så tror jag nog att det är stor chans att de kan vara så. Dvs det finns egentligen ingen vilja att vara i centrum, det bara att ut som det. 

Kan tillägga att jag inte har gjort någon utredning men har haft en del problem både under uppväxten och som vuxen. Och när mitt barn gick igenom utredning och jag lärt mig mer om det så föll alla bitar liksom på plats för mig också. Nu som vuxen är det just den där oförmågan att kunna kontrollera mig själv i sociala sammanhang som är det jobbigaste, det mesta andra har jag antingen lärt mig att acceptera eller hittat strategier för att hantera. 
  • Kvittning
    BeautifulLiz skrev 2023-05-27 14:52:01 följande:
    Jag minns att Amanda sagt att hon har ADHD. Sen går det kanske inte alltid att skylla på, men det är ändå en förklaring.
    Alla medicinerar ju inte heller.

Jag verkar vara ganska ensam om att hoppas att Amanda tar hem segern, gärna i final mot Oskar.

Det viktigaste är dock att inte Pernilla vinner, helst inte Sanna heller.

Och tänk när jag äntligen började gilla Elin, som jag ogillade start under en period efter att hon svek Christina... ja, då trillar hon i plurret och åker ut!

Jag var iaf glad när Sophie åkte ut, hon sjönk som Titanic för mig när hon satt och gläfste som en liten terrier när Sanna konfronterade Amanda som tydligen haft åsikter om att hon har fejkbröst. Har något plumt sagts så är det ju jättedumt, men det hade faktiskt inte Sophie med att göra.

Heja Amanda säger jag!  // Glad
    Hoppas också på amanda och oscar som etta och tvåa. Och hoppades på elin som trea så tråkigt att hon åkte ut. Elin var en person som växte under resans gång tycker jag. Tror att man inte riktigt såg henne så bra i början när hon blev så nedtryckt av zeki. Blev som en kombination av trippa på tårna och nervöst babblande men sedan när han försvann så blev hon väl mer sig själv igen.
Svar på tråden Robinson 2023