Inlägg från: Anonya |Visa alla inlägg
  • Anonya

Robinson 2023

Vad kul med mycket diskussion här! Jag har under denna vecka tittat ikapp både Robinson och Gränslandet som jag inte sett ett enda avsnitt av sedan 4/4. 

Tur de ändrade om lagen, borde gjorts tidigare. Vissa tävlingar mycket orättvisa mot de äldre, speciellt då alla yngre är normal- eller vältränade.

Att Alva tvingades vara lagkapten tycker jag var mycket fel. Hon är inte bara yngst, utan verkligen inte en person som passar och trivs med det. Hon fick en jättejobbig början.

Orsaken till att Peter försvann hade jag missat helt, läste först här. Har nu läst om den. Enligt vad jag läste tycker jag det känns överdrivet att han tvingades åka hem. Stod att han alldeles i början av tävlingen då de inte kunde varandras namn förklarat vem hon var med den kvinnliga varianten av n-ordet. Jag tror inte han skulle använt n-ordet men att det kvinnliga för honom som äldre inte var laddat. Tycker absolut att det skulle tagits upp till diskussion med honom och att han fått reda ut det med Christina, men inte tvingats åka hem. Om det alltså är så att han använda det kvinnliga ordet bara som en för honom neutral beskrivning utan värdering. Mest klantigt, liksom. 

Undrar mycket vad som hänt på Gränslandet. Det framkommer väl först imorgon. Efter att jag nu läst om Peter gissar jag att det är någon som uttryckt sig väldigt illa. Vilka andra regler finns det liksom att bryta mot? Få smugglat till sig mat eller fuskat i någon tävling känns inte sannolikt. 

Har svårt för Zeki, inte minst hans hämndlystnad. Att han blev sur förstår jag mycket väl. Tycker ingen ska bli bortplockad första eller andra dagen som både förra säsongen och nu, allra minst för att en eller ett par personer bara valt bort dem som nu eller de som inte blev valda av någondera laget som förra året.

.

• Anonya

Flygrl: Jo, läste det du skrev om Peter och Christina. Tycker som du där. Läste också att Peter sade att han inte visste vad det var han skickades hem för (fick välja mellan att det skulle sägas att han åkte av personliga skäl eller så skulle han bli diskad) och att han därför inte kunde varken förklara eller försvara sig. 

Christina förklarade så jättebra för Zeki om hur kvinnor upplever synen på dem.  Du som är invandrare borde förstå det, sade hon till Zeki. Du kan med ord förklara hur det är att vara invandrare men den som inte är det kan ändå inte riktigt förstå hur det verkligen är. Zeki sade genast att precis så. Christina fortsatte då och sade att precis så är det för kvinnor. Den som är kvinna kan med ord berätta hur det känns när folk behandlar en på ett visst sätt när man är kvinna (vet inte om det var just det hon sade), men den som inte är det kan inte riktigt förstå hur det är. Zeki sade att det där var bra förklarat. 

Det är så man skapar förståelse. Inte genom att anklaga andra. Inte genom att en pensionär diskas för att han använt ett förlegat ord i neutral betydelse men som förstås ändå kan såra. Just n-ess ordet tror jag att en del äldre faktiskt ser som en beteckning på vackra mörka kvinnor. En diskussion med Peter och att han skulle be om ursäkt och förklara för Christina iom att hon fick hört det. Det hade varit vettigt, tycker jag. 

Helt knäppt med slagsmålet. Zeki säger i media att Dennis var den som påbörjade både provokation och att han först höll Zeki under vattnet. Ord står mot ord, men med tanke på hur de två betett sig förut under veckorna så tror jag att mycket få tror på Zeki.  

Jaså, var det det som censurerades med ett pip. Jag hörde bara på programmet just då, så uppfattade inte riktigt vem som sade vad. Verkligen inte okej språkbruk. Det använde han dessutom i nedvärderande syfte. Det tar man med i programmet, visserligen censurerat, men det blir nästan ändå tydligare då, de hade ju bara kunnat skippa det. 

• Anonya

Jag var lite efter igen och kunde därför inte komma in och kommentera. Nu har jag redan sett kvällens program så nu kan jag inte heller kommentera. :) Minns inte vad som hände när. Inget Gränslandet idag, kanske brukar det bara vara mån-ons, har inte riktigt koll.
    Intressant Robinson idag, i varje fall. 

• Anonya

Läste nu att det fanns ett Gränslandet för idag, men att det plockats ned. Det hade blivit en miss så att man där kunde se vilken deltagare som kommer dit som nästa, trots att det inte ännu visats i Robinson. 
    Därför har man nu plockat ner Gränslandet och det dyker upp på söndag igen. Man ska inte se det före man sett söndagens Robinson.

• Anonya

Hm, ska jag äta i solen på altanen eller vid tv:n framför Robinson? 

• Anonya

Jag valde med förnuftet. Åt alltså på den inglasade altanen så det var skönt. Bra val, för blev sedan mulet och då blev där kallt. Har hunnit se på Robinson också, men inte Gränslandet. 

Skriver troligen mer sedan när programmet sänts. Jag tycker inte man ska vänta med att diskutera tills någon/fler/alla sett programmet. Före det sänts i tv ska det såklart inte diskuteras här, men efter det så får helt enkelt den som inte sett programmet hålla sig härifrån om den inte vill veta vad som händer. Annars blir det så trögt och andra låter bli att läsa och skriva. 

• Anonya

Amanda lämnade alltså inte frivilligt, utan laget sade att det var henne de velat ha ut och då började hon packa sina saker genast utan att någon "officiellt" sade åt henne att göra det. Hennes sorti såg alltså annorlunda ut än Oskars, men det var motsvarande sak. 

Robinson kommer först och sen Gränslandet. De berättar i Robinson om följande Gränslandet och en dags Robinson kommer på nätet i listan före samma dags Gränslandet. Jag tycker därför att det är rimligt att man väntar med att prata om Gränslandet tills dagens Robinson visats i tv. (Båda släpps redan kl. 2:00.)

Gränslandet kommer pågå hela tiden förutom finalveckan. Gränslandets vinnare kommer nämligen direkt till finalveckan. 

Angående lagkapten har denne ibland efter sammanslagningen bott i maktens boning och haft en del rättigheter. Tror inte det blir så i år, men man vet ju aldrig. Återstår att se.

Blev bara kommentarer kring kommentarer och inget om allt som hänt de senaste dagarna, men måste lägga mig.

• Anonya

Jag skriver aldrig medan jag tittar på programmen och är inte heller intresserad av att läsa bara kommentarer om vad som händer för det jag ju liksom redan sett. :) Men man behöver inte läsa allt, skriver man vad som händer i ett eller ett par inlägg per avsnitt så är det ju lätt att hoppa över om man inte vill läsa. 

Stackars deltagare som inte fick någon sammanslagningsfest. Brukar ju alltid vara så de såg ju fram emot det. En förbättring mot förr är att när de får mat så tänker de på sorterna och mängderna så att det inte blir så att de flesta blir dåliga efteråt iom att deras magar är så vana att äta bara lite. 

Auktionen, knepigt då man inte vet hur mycket som finns att buda på, men det sade ju Anders att det kan ta slut när som helst. Vad snälla de var som nästan aldrig bjöd över någon annan. Utom Dennis då som tog det mesta. Undrar om han var nöjd efteråt när han märkte att nästan ingen annan fick något. Att de skulle låta Markus ta biffen hörde han ju inte och visste inte om då han inte varit med honom. 

Regeln att man måste äta allt själv och inte spara var logisk, för hade ju inte varit någon mening med en auktion om alla delat på allt. Det sades inget så vi tittare hörde om något att man fick dela på det, men självklart att det gällde godiset för så mycket kan ju ingen äta på en gång själv. Otur att just Camilla fick det för hon är väl den enda som inte alls gillar godis.

Undrar vad det är i lådorna för örådet. Hela tre stycken är mycket. 

Gränsländarna var skickliga med sin låt! Spännande med duellen. Tänk om Elin skulle vinna Gränslandet och komma in till finalveckan. Då hade hon varit med mindre än ett dygn i början och sedan de sista dagarna. Knäppt om man då skulle vinna Robinson. Men knäppast att någon blir bortvald efter mindre än ett dygn, men det har vi ju diskuterat förut. 

• Anonya

Vad tråkigt, flygrl. Då tänker jag inte främst på att du lämnar tråden eller att du måste sluta följa Robinson, utan förstås att du har de jobbiga erfarenheterna du har och som påverkar dig fortfarande. Även jag har fått se mobbningen på nära håll, men det är längre tillbaka för mig. 

Det var kul att se när Elin kom tillbaka. Hon hade ju knappt hunnit lära känna någon, men det är nog många av deltagarna också som tycker det känns fel att någon får lämna genast. 

Kul kaptenstävling idag. Jag hade varit som Camilla och irrat runt över hela området. :) Vem tror ni får följa med på parmiddagen? 

Erik och Amanda tillsammans igen. De är så nära varandra att det inte är helt lätt för de andra två, framför allt inte för Dennis som stod Amanda nära i början. Tror ändå att Erik och Amanda har lärt sig lite att inte genom sin närhet utesluta andra. 
    Jag har inte sett tisdagens gränsland än. 

• Anonya

Aha, Dennis åkte ut. Jag tittade på torsdagens Gränslandet - i princip. Somnade i soffan till det. Onsdagens Gränslandet och torsdagens Robinson var jag fortfarande vaken vid. Hann höra att Dennis valde eldkampen, sedan minns jag inget mer.

Jag tror absolut att det åker ut någon från örådet. Med tanke på att det är så pass kort tid kvar nu och att man har möjlighet att komma tillbaka direkt in i finalveckan så tror jag inte att någon avstår från att åka till Gränslandet förutom förstås vid eventuell sjukdom.

Jag har aldrig riktigt förstått mig på det där att en tjej ska vinna Robinson och att det är det viktigaste av allt. Känns fjantigt och så är det trist att så många starka röstas ut tidigt bara pga det, tom så man vet att man får mindre mat etc som när de röstade ut Oskar.

• Anonya
    Jhannis skrev 2023-05-12 11:50:36 följande:
    Jag har inte heller förstått att det ska vara tjej pakter och att en tjej ska vinna. 
    Alla är med på samma villkor. Pakter ska inte finnas alls på Robinson. Söker man med så gör man det för att man känner att man klarar av att leva med lite mat och massor med jobb/tävlingar.
    Pakter i sig går inte att undvika och hör också liksom till i viss mån. Vissa avsnitt fokuserar mest på pakter och det tycker jag blir väldigt långtråkigt. 
    Man ska inte heller glömma att det är en halv miljon kronor som står på spel.
    Antar det måste ha hänt att två spelare går ihop och kommer överens om att delvis dela på pengarna.
  • Anonya

Vilken vacker sång - jag njöt!

Markus är ett hot, medan Pernilla ses som mycket lättare motståndare. I Gränslandet framkom att deltagarna berättat för Markus i förväg att de skulle rösta på honom, för han hade sagt att han vill veta om de tänker rösta på honom (vet inte om han sagt det nu eller tidigare). Erik sade att det varit så för honom också. 

Kul röstkampstävling, enkel men ny. 

Glad att Oscar vann första immuniteten. Hejar på honom, Markus och Elin. 

Tror som Markus sade i Gränslandet att det kan vara en fördel för honom att han kom till Gränslandet. Med amulettfördelar i så fall och fått vila upp sig och äta lite mer, åtminstone papaya... Verkar inte finnas annat där nu. 

Samtal hemifrån. Tänkt att det eller brev borde komma snart. En självklar sak att ha med, dels för att deltagarna längtar så, dels för att det "blir bra tv"
    En annan sak som alltid är med men inte kommit än är att de får väga sig och ofta se i spegel hur de ser ut nu. 

• Anonya

Ska bli intressant att se vad som händer ikväll. 
    Av mina tre favoriter har en åkt ut, från Gränslandet. 

Dennis den äldre har jag haft lite tudelade känslor för. Det där med brev/samtal hemifrån är inte lätt för alla, varken deltagare eller tittare om man inte har någon. Så var det för honom. Han har inte haft något lätt liv.
    Läste att det var nära att han inte fått delta för han hade under den fem dagar långa karantänen på hotell lyckats få tag på alkohol vilket var mot reglerna och väl levt om lite. 

Deltagarna måste också vara spända på vem som kommer från Gränslandet. Undrar hur de reagerar.

• Anonya

Nej, du sabbade inget, flygrl.

Rolig tävling med frågorna! Glad att Oskar vann. Tyckte också det var skönt att Chris åkte ut. Han pratar så otrevligt om de andra. 

• Anonya

Vad orolig jag var för att Oscar skulle åka ut i gårdagens tävling. Tur han klarade sig, men trist för Sophie som dessutom var överlägset bäst i första tävlingen.
    Att ha kommit så här långt i tävlingen utan att ha gjort upp eld en enda gång, som Pernilla, är lite anmärkningsvärt, speciellt som man vet att såna tävlingar kommer.

Elin och Oscar önskar jag se i final. Inte Pernilla som tredje där.

• Anonya

Vilket bra nästsista avsnitt! Plankan är klassisk och bra, men att Elin åkte ut gillade jag inte alls då jag önskat att hon varit i final. Däremot gillade jag att Oscar tog första finalplatsen.
    Det bästa var ändå hur sista örådet gick till. Så bra att de utröstade och Oscar skulle rösta på den de ville se i final istället för vem som skulle åka ut. Dessutom att de två andra fick göra upp i en duell tycker jag är jättebra. 
    Jag tror att Amanda tar den sista finalplatsen för hon är så stark i armarna, men en sekunds ouppmärksamhet räcker. Jag hoppas i varje fall att hon tar den.
    Jag hoppas att Oscar vinner alltihopa.

• Anonya

Yes, Oscar tog det. Tycker han inte bara är värdigast av dem i final utan av alla. Så otroligt kunnig kring allt kring friluftsliv och överlevnad, ödmjuk, lärt ut massor till övriga och kört rent spel hela tiden. Såå värd segern!

Men som de andra körde på! Alla var vid elden samtidigt och även om Pernilla var lite efter där så var de så otroligt jämna. Jag hoppades, hoppades och hoppades att Oscar skulle ta det. Jag började ändå känna att om Pernilla som närmare 60-åring tar hem det där så är hon inte ovärdig hon heller. Hon har då lyckats få alla att tro att hon inte är något hot och inte därför blivit utröstad trots att folk ogillat henne. När jag nu skulle se hur gammal hon är såg jag att hon också är bara 50 år, alltså jämnårig med Sanna. 

Vilken spännande final! Bra och omväxlande. Inget pussel eller annan hjärnaktivitet visserligen, men just pussel kan göra att det blir så stora skillnader och det är ingen spännande final om det blir jättestora avstånd för en eller två går bet på pusslet. 

Skulle ni förresten kunna tänka er att delta i Robinson nu eller tidigare i livet? Aldrig i livet för mig, inte heller som ung. 

• Anonya
    BeautifulLiz skrev 2023-05-27 15:12:47 följande:
    Jag gillar din undertext "Jag är inte en blå flodhäst på riktigt." :)

Svar på tråden Robinson 2023