Inlägg från: Mammisens |Visa alla inlägg
  • Mammisens

Tw rasistiska uttryck från anhöriga

Hej alla!

Jag har ett problem.
    Jag har ett barn på ca 6 månader. Min man, pappan, är av utländskt ursprung. 

En person i min släkt uttrycker ibland rasistiska åsikter eller politiska åsikter med rasistiskt innehåll. Detta går starkt emot mina egna åsikter och principer, och jag har NOLL tolerans för detta.
    Jag har uttryckt detta och sagt att det gör mig illa till mods. Beteendet fortsätter dock.

Även om mitt barn inte förstår än, så tycker jag inte att det är ett ok beteende. Även om jag inte kan skydda mitt barn mot rasism så vill jag aldrig att hen ska behöva höra att åsikterna finns i hens egen släkt.

Vad gör man? Någon som varit i liknande situation? Förbjuder man umgänge med barnet? Säger upp kontakten? 

Tack för att ni läst! <3

• Svar på tråden Tw rasistiska uttryck från anhöriga
  • Mammisens

Det kan vara allt ifrån att använda ?n-ordet? till att uttrycka att man är emot invandring, nedvärderande kommentarer om ursprung, religion eller liknande. 

Hade det varit en vän, bekant eller kollega hade jag aldrig haft med personen att göra.

• Mammisens

Ja jag vill inte att mitt barn ska behöva höra sånt.

Jag blir personligen så sårad och illa till mods av detta. Kan knappt tänka mig hur det skulle påverka mitt barn, men även min man.

Det känns så svårt att bryta upp med en släkting bara. Att splittra familj och släkt. Även om jag såklart alltid gör det som är bäst för barnet. 

Därför känns det bra att höra ifall andra tycker det är legit anledning att reagera genom att tex undvika umgänge med barnet. 

• Mammisens

@ylva34 Tack, så bra råd! <3
    Precis, vill ju också stå upp för min man, som hamnar i en obekväm sist. 

Ja när jag säger till får jag till svar att jag är löjlig eller för pk. Känner att jag inte alls blir respekterad, inte heller min man eller mitt barn. 

Nej precis jag kan inte undvika personen då vi ses flera gånger om året i olika sammankomster med familj/släkt.

@Bagar Bengtsson det är ju skillnad på att vara helt anti invandring och ha åsikter om hur det sköts eller i vilken omfattning. Brott är aldrig okej, och nämns bara när det är någon av utländsk härkomst som begått dom. Det blir ju en fråga om rasism när man särskiljer på så sätt. 

På samma sätt så kan man ha åsikter om vissa religiösa gruppers åsikter eller extremister men att dra samtliga av en viss tro över en kant anser jag inte vara okej. 

Jag tycker också att man kan välja en tid och en plats om man nu måste uttrycka sina åsikter. Om man nu måste bajsa ur sig att invandring är fel kanske man inte behöver göra det när en invandrare sitter vid samma bord. Eller har jag fel? 

• Mammisens

@ylva34 
    Glömde svara på det - ja jag har uppbackning från ett par personer, men majoriteten tycker antingen likadant eller vågar inte säga ifrån. 

• Mammisens

@fornminne Tack!! <3 Precis så jag också känner och tänker. 
    Ja tyvärr vågar väldigt få säga ifrån, men jag vet att fler håller med mig. 

Har försökt uttrycka mig gällande det men inte riktigt fått gehör. Tycker det är så sjukt att folk inte kan läsa rummet. Så trist att man känner att behovet att uttrycka sånna åsikter går före andras välmående! 

• Mammisens

@kirenaj68 Givetvis tar jag aldrig upp något politiskt i dessa situationer, utan det tas upp av personen.
    Har heller aldrig påstått att jag tycker det är fel med yttrandefrihet, men vi är människor och ska kunna vara inkännande, känna av om det verkligen är rätt tillfälle att säga vad som helst. 
    Precis som @fornminne säger, så säger man inte allt man tycker och tänker jämt. 
    Sen är väl det ändå inte ok att uttrycka rasistiska åsikter hur som helst oavsett om man syftar på en europé eller utomeurope? 

@fornminne Precis! Bra sagt!!

@Tribalchick hade också blivit såååå förbannad!! Modigt gjort!! 

@mortiscia80 word!!

• Mammisens

@ccplus Trycker man ner andra när man inte tycker att man bör uttrycka rasism inför ett barn? Aldrig påstått annat än att jag har noll tolerans mot rasism, särskilt när det uttrycks inför mitt barn. 

Mvh prinsessan :)

• Mammisens

@baralillajag84 Det är ren rasism vill jag påstå, och okunskap. Inte att det anses så pga åsikter om hur invandring sköts osv, utan direkt dömande och elaka kommentarer om människor med annat ursprung, användande av n-ordet och andra liknande begrepp som de flesta ändå vet inte är ok. 

@kirenaj68 hur nära släkting detta är vill jag inte skriva men ja det är jobbigt att ta upp. Har dock gjort det. 

• Mammisens

@ylva34 
    Jag tror det är det senare, att dom inte ser dom som ?onda invandrare? och inte förstår sammanhanget och sambandet liksom. Däremot är jag övertygad om att ifall han inte skulle ?sköta sig?, tex. haft bra jobb och kunna språket så skulle han klassas som dålig enligt hen. Det hade däremot inte varit ett problem ifall han var svensk. 

Det var klokt, det ska jag absolut försöka med. Konkreta exempel kanske hjälper när man pratar om det just gällande vår familjesituation. Har försökt när det gäller åsikterna i helhet, vilket inte alls gått hem. Men det kanske hjälper! Tack! :)

• Mammisens

@ylva34 jättebra förslag, tack! :)
    Jag tror personen i fråga bara har ett sånt sätt. Inte tänker efter och vräker ur sig allt hen tänker. Även kanske att det är som en jargong, ska uppfattas som rått och kul typ. Vilket det såklart inte är. 

@town2mater har att göra med att han inte vill skapa bråk i familjen, han säger gärna ifrån, men vill inte skapa bråk. Skulle det hända framför barnet däremot skulle han inte tveka.

@ess tycker inte alls det är ett dåligt förslag, tvärt om. Då jag, som jag skrivit, redan försökt stå upp för min åsikt som du säger, utan resultat, kanske det ger kraft i att få påstått medhåll från exempelvis BVC. Det kanske skapar perspektiv. Man kan väl stå för sin åsikt ändå? Här handlar det ju om att göra sig förstådd och få åsikten respekterad. 
    Sen så försöker vi ju undvika ämnet. Problemet är ju att det tas upp av någon annan. Ska man då bara vara tyst och inte säga ifrån när någon kränker ens barn och man? Som att se på när någon blir mobbad utan att göra något? Känns inte helt ok. 
  • Mammisens

@ess Nja det är väl kanske en tolkningsfråga då, jag håller inte med där. Sen så är det ju mer än att vara emot den stora invandringen som jag skrivit ovan, exempelvis användning av n-ordet, kränkande kommentarer och dylikt. 
    Sen om barnet blir personligen förolämpat, anser jag inte vara det enda skälet att det är fel. Handlar också om att ha en ståndpunkt emot respektlöst beteende och på så sätt vara en förebild för barnet? Så helt meningslöst är det ju inte att säga ifrån. 
    Känns inte okej för mig att låta någon vara respektlös och kränka mitt barns ursprung, oavsett om hen tar åt sig eller inte, och bara se på. 

Svar på tråden Tw rasistiska uttryck från anhöriga