Inlägg från: Kirenaj68 |Visa alla inlägg
  • Kirenaj68

Tw rasistiska uttryck från anhöriga

Ja du, TS. Det är jobbigt med yttrandefriheten när den går emot den egna övertygelsen, men nu har vi yttrandefrihet i Sverige och din släkting har all rätt att få  uttrycka dennes åsikter, hur mycket nolltolerans du än har. Är detta känsligt undvik då att diskutera politik vid familjesammankomsterna. Vad din släkting tycker är ju redan känt.

• Kirenaj68
    fornminne skrev 2023-04-23 12:26:02 följande:

KirenaJ68, man får ha vissa sunkiga åsikter som helst. Men de flesta förstår att det inte är lämpligt eller välkommet att uttrycka allt överallt.

Det har inget med yttrandefrihet att göra. Brukar du säga till folk att de är fula, bara för att du tycker det? Och sedan, om någon blir sårad, hävda din rätt till yttrandefrihet? Nej, just det. Vi säger inte vad som helst när som helst. Det kallas social kompetens.

Självklart ska TS inte diskutera politik med släktingen, men gissningsvis är det släktingen som drar igång samtalet.

Man ska så klart vara smart och välja rätt tillfällen. 
  • Kirenaj68
    Tribalchick skrev 2023-04-23 13:12:36 följande:

När jag och min f.d make (turk) hade bjudit in lite folk, när vi var och hälsade på mina föräldrar, till kolonilotten kom en del oinbjudna. Dels en som som klart var rasistisk men själv gift med en ryska. När han började glappa med foderluckan om invandrare tog jag ölen ur handen och tryckte upp honom mot väggen och sa vad jag ansåg om sådana som honom som kom och drack våran öl och sedan kastar ur sig skit medan han själv har en utländsk fru, efter kastade jag ut honom. Nu var min situation annorlunda men man ska rakt inte tåla sådan skit, säg helt enkelt att personen inte är välkommen om hen ska fortsätta med sina rasistiska uttalanden. Det är respektlöst mot er familj.

När folk talar om invandrare får de flesta upp en bild av en person från Mellanöstern i huvudet. Européer brukar inte ses så kategoriskt som invandrare som utomeuropéer. Möjligt att de var så din "vän" resonerade.
  • Kirenaj68
    fornminne skrev 2023-04-23 16:09:08 följande:
    Vilket släktingen inte verkar vara, vilket är TS egentliga problem. Om släktingen bara höll klaffen om dessa saker när de sågs, skulle de säkert kunna umgås eller i alla fall tolerera varandra.

Alla får tycka vad de vill och även yttra det, inom lagens ramar. Men det finns ingen anledning att vräka ur sig vad som helst på en släktträff.
    Ja. Men jag är lite nyfiken på hur nära släkting till TS personen är. När tal om umgängesförbud med barnet nämndes fick jag intrycket av det är någon riktigt nära. Syskon? Förälder? Är det någon riktigt nära kan det vara jobbigt att ta upp saken.
  • Kirenaj68
    Mammisens skrev 2023-04-23 19:36:16 följande:

@baralillajag84 Det är ren rasism vill jag påstå, och okunskap. Inte att det anses så pga åsikter om hur invandring sköts osv, utan direkt dömande och elaka kommentarer om människor med annat ursprung, användande av n-ordet och andra liknande begrepp som de flesta ändå vet inte är ok. 

@kirenaj68 hur nära släkting detta är vill jag inte skriva men ja det är jobbigt att ta upp. Har dock gjort det. 

OK. Hoppas att det kommer något bra ur det. Även om man tycker olika ska man kunna umgås.
  • Kirenaj68
    GGN skrev 2023-04-24 07:55:28 följande:

Givetvis ska du bryta kontakten med idioten!

Beror på hur nära släkting det är.
Svar på tråden Tw rasistiska uttryck från anhöriga