Inlägg från: Anonym (Amir) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Amir)

Riksdagsvalet 2026

KillBill skrev 2024-10-05 16:04:05 följande:
    Ja det är patetiskt.

När media i somras avslöjade SD toppen Mattias Karlssons kopplingar till en ledare för ett kriminellt gäng sade sig  Mattias Karlssons vara ovetandes om personens bakgrund. Att inte Jimmie Åkesson skulle ha informerats om detta är förstås helt osannolikt.

Därför är det löjeväckande att Jimmie Åkesson hävdar att han var ovetandes om att personen han bjudit till sitt eget bröllop (samma person som SD toppen Mattias Karlsson umgås med) är ledare för ett kriminellt gäng. 
    Jag tror att de tror att de som inte röstar på SD är lika dumma som de flesta av deras väljare. De sväljer allt med hull och hår. 
  • Anonym (Amir)
    Mentat skrev 2024-12-28 19:49:35 följande:
    Ett sätt att få in mer skatteintäkter är att göra just det regeringen har gjort: att ta bort avtrappningen av jobbskatteavdraget vid högre inkomster!

Jag kan förstå om det inte känns intuitivt riktigt men enligt den rapport från IFAU som jag citerade i en annan tråd SJÖNK skatteintäkterna när man höjde skatten genom att införa avtrappningen. Hur är det, vill du se ökade resurser till viktiga områden? I så fall borde du stötta regeringens åtgärd.
    Vad beror det ökade skatteintäkterna på? Har det ett samband med sänkningen av marginalskatten, eller finns det en annan orsak?
  • Anonym (Amir)
    Mentat skrev 2024-12-30 14:10:44 följande:
    Med allt annat lika skulle givetvis en skattehöjning ge ökade inkomster för staten och en skatteminskning minskande för densamma. Kruxet är att allt annat inte är lika. Folk anpassar sitt beteende efter de regler som gäller. IFAU utvärderade avtrappningen av jobbskatteavdraget och kom fram till att det som var en skattehöjning gav mindre inkomster till staten, rimligtvis därför att när marginalskatten höjdes fann många det mer intressant att ta ut övertid som kompledigt snarare än lön.

När man nu sänker marginalskatten igen verkar det väl rimligt att folk återigen ändrar sitt beteende? Alla gör det naturligtvis inte, det finns nog en viss tröghet, men det räcker med att tillräckligt många gör det för att staten skall få in mer skatt än tidigare.
    Och jag undrar hur man bevisade detta. Kan ju lika gärna ha varit att färre arbetade, många timanställda fick färre timmar per månad. Det finns många faktorer att ta hänsyn till, inte bara vad höginkomsttagare gör. 

På dig verkar det som att det är enbart detta som ökar skatteintäkterna till staten. 

Dessutom, många höginkomsttagare har inte övertidsersättning, så huruvida de tar ut komptid eller inte märks inte i lönekuvertet och påverkar således inte skatten.
  • Anonym (Amir)
    Mentat skrev 2024-12-30 18:59:54 följande:
    Tja, du får väl läsa rapporten från IFAU. Jag kunde hitta den så det kan du säkert också. Jag räknar med att IFAU är väl medvetna om de faktorer du nämner.
    Så du har inte läst den. 
  • Anonym (Amir)
    Challenger skrev 2025-01-05 11:11:34 följande:

Vad är det för ena som röstar på sossarna?
    De flesta borde ju känna till att de förstört Sverige och förvandlat landet till en krigszon. 
    Att vi numera har europas högsta skatter och sämsta välfärd. 

Ni som röstar på sossarna - varför gör ni det? Vad tror ni er vilja åstadkomma? Ännu mer fattigdom och anarki? 

Källa tack. 

Men eftersom det inte är sant så kommer ingen. 

• Anonym (Amir)
    Challenger skrev 2025-01-05 22:13:47 följande:
    Behövs det väl ändå ingen källa till? 
    Sverige har länge haft ett av världens högsta skattetryck.
    Hade inte jobbskatteavdraget införts hade en medelinkomsttagare fått betala ytterligare 3000 kr i skatt varje månad. 
    Så du kan inte visa på en källa som säger att Sverige har bland det högsta skattetrycket i Europa? Då menar jag det totala skattetrycket, dvs även gåvoskatt, arvsskatt, förmögenhetsskatt, fastighetsskatt, bolagsskatt. 

Konstigt, om det nu är sant borde du kunna visa det. 
  • Anonym (Amir)
    Challenger skrev 2025-01-06 00:47:49 följande:
    Du förnekar att sossarna vill höja skatterna och införa planekonomi? 
    Källa på det.
  • Anonym (Amir)
    Challenger skrev 2025-01-06 11:39:36 följande:
    Det är allmänt känt att sossarna hela tiden höjer skatterna, utan att en enda krona av skattehöjningen går till vård skola och omsorg. 

Nu senast i Stockholm.
    Och planekonomin, du glömde källan på det.
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026