Inlägg från: Anonym (Sossen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sossen)

Riksdagsvalet 2026

Rataxes skrev 2025-02-27 13:37:10 följande:

Såssar vill ha ensamrätt på att ge sina polare välbetalda toppjobb...

Jag skulle säga att det är ett typiskt höger-beteende. Särskilt på lokal nivå är det vanligt förekommande inom högern med svågerpolitik och skattepengar som skyfflas över till företag med släktingar och äkta hälfter i styrelser. Sossar är betydligt mer försiktiga med den typen av korruption.
  • Anonym (Sossen)
    Rataxes skrev 2025-02-27 14:04:24 följande:
    Var det högern som satte Carin Jämtin som boss för Sida utan att utannonsera efter några andra? 
    Du kan hitta antekdotiska exempel, men faktum kvarstår att det är ett ideologiskt problem. Moderater anser inte att skattebrott är ett brott eftersom de inte anser att de ska betala skatt över huvudtaget. Sossar har mer respekt för allmänna medel.
  • Anonym (Sossen)
    Mentat skrev 2025-02-27 20:46:48 följande:
    Oj, oj, oj.... Du kan inte ha träffat många moderater i verkligheten.
    Tyvärr har jag det. Dryga jävlar som tror att de står över både sina medmänniskor och regler. Bör hållas väldigt kort!
  • Anonym (Sossen)
    Mentat skrev 2025-02-27 21:23:13 följande:
    Skitstövlar kan man hitta exempel på i alla partier. Däremot är ditt påstående "Moderater anser inte att skattebrott är ett brott eftersom de inte anser att de ska betala skatt över huvudtaget" utan kontakt med verkligheten. Tror du att moderater t.ex. anser att försvaret, sjukvården, äldrevården, skolan etc, etc inte skulle betalas via skatten? Antingen har du en mycket fördomsfull syn eller är din avsikt att just sprida sådana fördomar, jag får hoppas på det förstnämnda då det hade kunnat förändras.

Exempelvis genom att läsa (m):s partiprogram, om du nu är intresserad av att ta till dig fakta alltså.
    Det ligger i moderaternas ideologi att ha en mindre offentlig sektor och låga skatter. Om du inte känner till det, bör du återgå till skolbänken och läsa grundläggande samhällskunskap.
  • Anonym (Sossen)
    Mentat skrev 2025-02-27 22:02:07 följande:
    Jag har läst (m):s partiprogram. Du ger ett mycket starkt intryck av att inte ha gjort det så vem som bör återgå till skolbänken kan diskuteras.

Det är dessutom mycket stor skillnad på att vilja ha "mindre offentlig sektor och låga skatter" och ditt ursprungliga påstående "Moderater anser inte att skattebrott är ett brott eftersom de inte anser att de ska betala skatt över huvudtaget". Kan du nu kanske inse var felet låg i den meningen?
    Moderater vill inte betala skatter - det är grundbulten i deras ideologi. De är giriga individualister som nedmonterar det fina Sverige som sossarna har byggt upp. Må de aldrig få makt igen.
  • Anonym (Sossen)
    Mentat skrev 2025-02-28 12:59:34 följande:
    Tydligen har du inte heller läst partiprogramet. 
    Vad har partiprogrammet med nånting att göra? Det är ju bara ett manifest med floskler.

Det intressanta är vad man gör i regeringsställning och det är för närvarande:

- Sänka skatten för miljonärer.
    - Minska statsbidragen åt kommunerna så att offentlig sektor får skära ner.
    - Försämra a-kassa, sjukpenning, barnbidrag och liknande välfärdssystem.
    - Öka arbetslösheten.
    - Minska studiemedel och öka lånedelen.
    - Samarbetar med parti med rötterna i SS.

Rösta bort de blåbruna så fort nästa tillfälle ges och låt sunt förnuft göra combeack.
  • Anonym (Sossen)
    Mentat skrev 2025-02-28 13:57:50 följande:
    Det här meningsutbytet inleddes alltså med ditt påstående om att "Moderater anser inte att skattebrott är ett brott eftersom de inte anser att de ska betala skatt över huvudtaget", vilket, för att tala klarspråk, alltså är en ren lögn. Partiprogrammen är det som definierar vad ett parti står för, det är det medlemmarna samlas kring och det som man vill förverkliga inom politiken. Att du kallar det "floskler" säger rätt mycket om dig.

Jag skulle mycket väl kunna bemöta alla de punkter du räknar upp men det känns totalt meningslöst när du lever i en värld definierad av dina fördomar.
    Mitt påstående kvarstår. När moderater pratar om att motverka kriminalitet, så syftar de aldrig på ekonomisk brottslighet som skattebrott - för djupt rotat i deras själ så anser de att skatt är en stöld av deras pengar som de egentligen inte borde betala. I deras värld finns det bara mitt och ditt - inte vårt.

Ja, partiprogram består mest av floskler. I dem kan man kalla åtgärder för en "satsning" trots att man skurit ner mer resurser än man tillfört. Det är vad man gör i praktiken som spelar roll - och jag räknade upp flera konkreta exempel på politik som speglar deras unkna människosyn.
  • Anonym (Sossen)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-02 10:27:52 följande:

Jag kommer nog att rösta på SD för första gången. Jag vill värna det svenska språket. Det är absurt att vi låter skattebetalare betala för tolkar för invandrare som vägrar lära sig svenska,
    I Sverige talar vi svenska. Punkt. 

Det finns inget land i världen som skulle ge oss svenskar gratis tolkhjälp om vi flyttade dit. Det är absurt att vi låter skattepengar gå till detta. Dels kostar det pengar, dels hjälper de invandrare att slippa lära sig svenska. 

Men SD och nuvarande regering underfinansierar kommuner så att det sker nedskärningar i utbildning och integration, så färre får möjlighet att lära sig svenska. Så hur tänker du nu? 
  • Anonym (Sossen)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-02 18:32:57 följande:

Svenska kan man lära sig utan att gå på dyra utbildningarna . Mina indiska kollegor och polska kollegor tränar tex  med olika appar. Man kan lyssna på TV, prata med personal på ICA mm. Många kyrkor har språkcafe helt kostnadsfritt. Att engagera sig i kyrkor och föreningar är en bra idé. Muslimska församlingar borde också kunna lära ut svenska till sina församlingsmedlemmar. 

Det borde finnas en stor vilja hos alla invandrare att lära sig svenska. För att få ett jobb och försörja sig, för att integreras , för att bli en del av samhället 

Okej, så enligt dig kan vi lägga ner hela grundskolan och bara ge ungarna en app istället.

Hur kan man bli så korkad?
  • Anonym (Sossen)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-02 19:14:56 följande:

Språk lär man sig bäst i landet där det talas. Eller hur?
    Men ingen har väl ändå sagt att man skall ta bort SFI? 

Enligt ditt resonemang kan vi ju lika gärna göra det, eftersom du tycker att språkinlärning lika gärna kan fixas med en app.

Sveriges kommuner har bara fått en femtedel av begärda medel i senaste budgeten, så givetvis finns det inga resurser till att utöka SFI eller kommunal utbildning över huvudtaget. Om regeringen ville dra in tolkstödet för att invandrare ska lära sig svenska, så skulle de väl istället ha presenterat en satsning på SFI. Pengar finns uppenbarligen, eftersom miljardärer får skattelättnader. Det här förslaget med indragen tolk är bara ett beställningsjobb från SD som aldrig kommer gå igenom, eftersom utredningen lär visa att utebliven tolkning bara kommer leda till fler missförstånd och utanförskap, vilket i förlängningen innebär mer kriminalitet och elände.
  • Anonym (Sossen)

Tolkarnas uppgift är inte att lära invandare svenska, utan att hjälpa till i kontakter med myndigheter. LVU-kampanjen där invandrare fick för sig att svenska myndigheter vill kidnappa deras barn, är ett exempel på katastrofala konsekvenser av missförstånd i kommunikationen, som bidrog till att terrorhotnivån mot Sverige höjdes. Vill du verkligen se fler såna händelser? Tolkarna gör en samhällsinsats och är en viktig del av integrationen.

Svar på tråden Riksdagsvalet 2026