Riksdagsvalet 2026
Såssar vill ha ensamrätt på att ge sina polare välbetalda toppjobb...
Såssar vill ha ensamrätt på att ge sina polare välbetalda toppjobb...
Jag kommer nog att rösta på SD för första gången. Jag vill värna det svenska språket. Det är absurt att vi låter skattebetalare betala för tolkar för invandrare som vägrar lära sig svenska,
I Sverige talar vi svenska. Punkt.
Det finns inget land i världen som skulle ge oss svenskar gratis tolkhjälp om vi flyttade dit. Det är absurt att vi låter skattepengar gå till detta. Dels kostar det pengar, dels hjälper de invandrare att slippa lära sig svenska.
Svenska kan man lära sig utan att gå på dyra utbildningarna . Mina indiska kollegor och polska kollegor tränar tex med olika appar. Man kan lyssna på TV, prata med personal på ICA mm. Många kyrkor har språkcafe helt kostnadsfritt. Att engagera sig i kyrkor och föreningar är en bra idé. Muslimska församlingar borde också kunna lära ut svenska till sina församlingsmedlemmar.
Det borde finnas en stor vilja hos alla invandrare att lära sig svenska. För att få ett jobb och försörja sig, för att integreras , för att bli en del av samhället
Språk lär man sig bäst i landet där det talas. Eller hur?
Men ingen har väl ändå sagt att man skall ta bort SFI?
Tolkarnas uppgift är inte att lära invandare svenska, utan att hjälpa till i kontakter med myndigheter. LVU-kampanjen där invandrare fick för sig att svenska myndigheter vill kidnappa deras barn, är ett exempel på katastrofala konsekvenser av missförstånd i kommunikationen, som bidrog till att terrorhotnivån mot Sverige höjdes. Vill du verkligen se fler såna händelser? Tolkarna gör en samhällsinsats och är en viktig del av integrationen.