Inlägg från: klyban |Visa alla inlägg
  • klyban

Riksdagsvalet 2026

Detta är oerhört intressant och få reda på.
    www.aftonbladet.se/nyheter/a/yEJPPR/sverigedemokraternas-kritik-mot-vapenlagarna
    Tyvärr så ringer detta väldigt illa i mina öron, och att det inte vore bra att få bort vapen som kan orsaka en så stor skada.

Undra vad nästa steg är, att kriminella och psyksjuka ska få äga vapen också?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    KillBill skrev 2025-02-11 12:20:12 följande:

Haha!

Måste hålla med, en helt underbar kommentar.

Och även rätt intressant att man ser en sån upprördhet i SD över att vissa vapen kan man klara sig utan i en jakt.
    Och att dom pratar om stort missnöje i SD om detta.

Och man måste fråga sig "Vad faan då för?", för en sak är ju hundraprocentigt och det är att jakten hotas inte det allra minsta av detta förbud.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban

Rätt komiskt att se gråtandet över något så obetydligt, och som faktiskt visat sig kosta människor livet.
    Och sluta jaga då om det är så hemskt att ni inte får använda dessa vapen och att det skulle vara så farligt utan dom.

• klyban
    Anonym (Giggi) skrev 2025-02-12 14:56:53 följande:
    Du missförstår

Regeringen kommer inte att förbjuda något vapen och definitivt inget vapen som användes i Örebro.

Regeringen avser att förbjuda det som kallas "AR-15-liknande" vapen för jakt. Modulvapen som enkelt kan kombineras med delar från militära vapen.

Samma vapen kommer fortsatt att vara godkänt för sportskytte/målskytte.

Så såg också reglerna ut fram till augusti 2023 då Naturvårdsverket ändrade dem. Nu tänker regeringen ändra tillbaka

Det vapen som skytten i Örebro sägs ha använt kommer inte att förbjudas för vare sig jakt eller sportskytte (om man nu vill det)

Jag är övertygad om att detta kommer att ha 0 påverkan på valet 26
    Sure, men dock en petitess och hur en del blir upprörda över denna lag.
  • klyban
    Anonym (Giggi) skrev 2025-02-15 12:41:59 följande:

Och vapenfrågan blir en icke-fråga i september 2026. För att svara på trådens ämne.

En gåta ens varför det existerar nu ens, men vissa accepterade inte ändringen i vapenlagarna av någon anledning och blev upprörda.

Och dessa kanske aktualiserar det igen, men vi får se då.

Men en rätt ointressant fråga faktiskt, och enklare vapen har man klarat sig med i många många decennier innan, så där finns inte mycket till argument.(Men sure, vet en del tror det.)

• klyban
    stallet90 skrev 2025-02-15 14:46:37 följande:
    mp är helt enkelt satan själv

Ditt tyckande ger vi inget för, saklighet är en annan femma.
    Men sakligheten saknas uppenbarligen, så antar det är bara ett tyckande och bara krasst inser det är helt säkert agendan som är orsaken.

• klyban
    stallet90 skrev 2025-02-15 16:00:34 följande:
    Det finns många skäl att ogilla mp: påskyndande av nedstängning av kärmkraft, aktivistisk inställning till invandring, bortbyggnad av parkeringsplatser i centrum, aktivistisk inställning i könsfrågor osv. 

På detta har de också överdrivet stort inflytande på svensk politik. Tom Reinfeldts regering hade de  inflytande över. Det var bättre på den tiden Göran Persson höll dem kort. Fattar egentligen inte hur mp kan vara mer respekterade än V, som jag föredrar alla dagar i veckan. 

Ska sägas att även fast jag har en hätsk ton, har jag inget emot folk som röstar på mp, de är ofta ok människor. De vill att vi tar tag i klimatpolitiken på riktigt. Jag tror dock de har en för idealistisk och önskedrömmaktig bild av verkligheten. För att kunna föra en effektiv miljöpolitik tror jag att vi måste ha någorlunda stabilitet i samhället, något jag tycker mp alltid undergräver.

MP hade den önskan, dock inget som de gjort som ändrat något i varför man inte renoverade vissa reaktorer.
    Det var pga stora förluster och sjukligt billig el och ett affärsbeslut.

Och vara för miljö och klimat är inget fel i sig eller alls, och det är inte där MP har problem.
    Utan deras problem har varit en konstig syn på andra saker, som faktiskt de övergett en del nu.

• klyban
    KillBill skrev 2025-02-16 12:08:35 följande:
    Läs!

www.sydostran.se/2025-02-14/det-moderata-fiffelsverige/

Faktiskt lärt mig detta på ett lite annorlunda sätt, och vart moralen vandrar i Sverige.
    Och detta i spelet Counterstrike och hur jag sett svenska fuskare har ökat rejält, de är fortfarande få i jämförelse med andra länder.
    Men en klar ökning helt klart.
    Och här är ryssar sämst i klassen helt klart, och där förekommer även en extrem korruption.

Kanske en rätt annorlunda sak och se detta på, men något jag sett ske under åren och sakta men säkert.
    (Och att fuska är det mest patetiska någon kan göra.)

• klyban
    Anonym (Råger) skrev 2025-02-19 13:52:11 följande:

Undrar vilka poster VPK får ? 

Vad kan Nooshi Dadgostar vara lämplig för ? Utrikesminister ?

Hirvonen blir garanterat Justitieminister, hon har ju en halv jur.kand.

VPK kan inte få några poster, och har inte kunnat detta på 35år.

Ser ut som du tror att V kommer få en massa ministerposter 2026.

Men vad är det för fel om det och om de ska få så många ministerposter, så har ju folket berättat för oss att det är så de vill.

Du vet något som heter demokrati, sen om det är bra eller inte, det har jag inte lagt någon vikt på alls.

• klyban
    Mentat skrev 2025-02-19 17:29:01 följande:
    Enligt det här resonemanget anser tydligen klyban att (sd), som är långt större än (v), borde ha ministerposter. Jaja, om det är bra eller inte, det har jag inte lagt någon vikt på alls...

Nej, det är den användaren som tror V kommer få en massa ministerposter, inte jag.(Eller vänta lite, VPK ska få en massa ministerposter som inte existerat på 35år vad som det var.)

Varför blandar du in SD i denna användares fantasi för?

Och det är bara du som anser, komiskt slut dock och att du inte lagt något vikt på alls.
    Det är ju trots allt dina ord, och jag berättade det tokiga och ingen vikt på nått annat.(Och ändå ministerposter på SD, låter som det VERKLIGEN lagt vikt här av dig....)

Kanske du missade att VPK skulle få massa ministerposter, kanske partiet ska få existera först eller?

Svar på tråden Riksdagsvalet 2026