Inlägg från: nattuw |Visa alla inlägg
  • nattuw

Riksdagsvalet 2026

Padirac skrev 2024-07-08 23:11:17 följande:

Varför jag ber dig presentera källor för det du kallar 'källkritik'...

Jag har uppmanat till källkritik.
    Jag har inte kallat något för källkritik.
    Två helt olika saker som de flesta inte blandar ihop.
    Vilket är anledningen till att de flesta inte kräver källor för en uppmaning till att använda källkritik oavsett källa.
  • nattuw
    Padirac skrev 2024-07-14 15:53:01 följande:

Så du har inga källor för ditt spekulativa misstänkliggörande!

Det beror på att jag bara uppmanat till källkritik. Om du hittat något spekulativt misstänkliggörandet utan källkritik så är det nog ett av dina egna inlägg du läst. För du har nu i ett stort antal inlägg kommit med påståenden som du inte har någon källa för.
  • nattuw

Det tycks som om de senaste turerna kring Åkessons bröllop har lett till att även socialdemokraterna börjat se åtminstone viss organiserad brottslighet som ett problem.

• nattuw
    KillBill skrev 2024-10-10 22:31:08 följande:
    S har till skillnad mot M alltid sett organiserad brottslighet som ett problem.
    Var det därför regeringarna Löfven lät den organiserade brottsligheten växa till sig utan att agera samtidigt som socialdemokraterna på familjeliv försökte tona ner alla problem?
  • nattuw
    KillBill skrev 2024-10-10 22:31:08 följande:
    S har till skillnad mot M alltid sett organiserad brottslighet som ett problem.
    Under Regeringarna Löfven var brunsmetandet av politiska motståndare viktigare än medborgarnas trygghet. Så den organiserade brottsligheten fick växa tills den blev en del av samhället.

När problemet blivit så stort att det inte längre gick ignorera vad som hände kom det undanflykter som "Vi såg inte detta komma" och "Sverige har varit naiva".

Som om det inte vore nog så försökte vissa tona ner problemet med påståenden om att våldet inte drabbar oskyldiga (när det redan hade drabbat oskyldiga).

Så det är glädjande att Socialdemokraterna äntligen hittat en gängkriminell som de faktiskt kan ta avstånd från.
  • nattuw
    KillBill skrev 2024-10-13 09:39:51 följande:
    Som sagt var så stämmer det inte.
    Så det stämmer inte att socialdemokraterna äntligen hittat en gängkriminell som de kan ta avstånd från. Det kan du nog ha rätt i eftersom ingen socialdemokrat tycks ha tagit avstånd från den gängkriminelle.

Men socialdemokraterna tycks iallafall ha tagit avstånd från Ebba Busch för att hon sträckte upp två fingrar i luften. Alltid någonting som fan sa när han fick se Åmål.
  • nattuw
    KillBill skrev 2024-10-26 11:38:26 följande:

Tidigare har den SD-styrda (M/KD/L) regeringen hävdat Klimatklivet och satsningen på laddstolpar skulle att Sverige klarar sina klimat åtaganden men nu pausas satsningarna på obestämd tid.

Bra. Laddstolpar bör likställas med bensin eller dieselpumpar. Naturvårdsverket skall varken slå undan benen för eller hålla biltrafiken under armarna.
  • nattuw
    KillBill skrev 2024-10-27 10:40:10 följande:
    Satsningen på ladd-stolpar har enligt den SD-Styrda (M/KD/L) regeringen
    varit en mycket viktig miljöprioritering för Sverige och SD/M/KD/L har pekat på att utbyggnaden av laddinfrastruktur är en central del av övergången till fossilfria transporter och som ett sätt att minska koldioxidutsläppen.  Nu när satsningen på ladd-stolpar faller så står den SD-Styrda (M/KD/L) regeringen med brallorna neddragna till knäna och det är tydligt att SD och regeringen helt saknar idéer på hur Sverige ska komma tillrätta med de ökade utsläppen (utsläpp som kan ge Sverige böter på många miljarder).
    Ärligt talat så struntar jag i vad både du och regeringen tycker om laddstolpar. Varken elbilar eller laddstolpar skall ha en gräddfil eftersom bilar, oavsett hur de drivs, inte löser några miljöproblem.

Elbilarna är dessutom så dyra att subventioner för elbilar är subventioner för de rika medan de fattiga som inte har råd med en elbil straffbeskattas eftersom de bara har råd med en 20 år gammal fossildriven bil. Ge åt de rika och straffbeskatta de fattiga. Det är klimatpopulismen i ett nötskal.
  • nattuw
    KillBill skrev 2024-12-28 13:34:05 följande:
    Jag tror att många välkomnar satsningar på vård, skola och omsorg i stället för de stora skattesänkningar för miljonärer som den SD styrda M/KD/L regeringen drivit igenom de senaste åren.
    Om du läser vad som föreslogs i det klipp Rataxes  postade så handlade det om skatt på redan skattade pengar..Hur många gånger skall man betala skatt på redan skattade pengar?

Min far jobbar, sliter och betalar skatt på sin inkomst under hela sitt liv. Det min far lyckas spara efter levnadskostnader och skatter sätter han in på banken där han får betala skatt på sin bankränta.

När min far dör och jag får ärva de de pengar han under ett helt liv lyckat spara ihop och som han betalat skatt på så får jag betala arvsskatt på de pengar som redan beskattats.

När jag sedan bestämmer mig för att skänka pengarna vidare till mina barn så får mina barn betala skatt på de pengar min far betalat skatt på och som jag betalat skatt på. Så nu har tre generationer betalat skatt på samma pengar.
  • nattuw
    KillBill skrev 2024-12-29 11:09:58 följande:
    Om du du frågar gruppen nationalekonomer om vilka skatter som är de minst skadliga så lyfts fastighetsskatt, förmögenhetsskatt och arvsskatt fram.
    De individer som måste använda sina sparpengar för att betala skatt drabbas i allra högsta grad av nationalekonomernas "favoritskatt".  Du och nationalekonomerna vill ta de pengar som skulle kunna gett individerna en liten guldkant på tillvaron som pensionär.

Så det handlar inte om att de skatterna inte är skadliga för individen, för det är de. Däremot är de skatterna populära eftersom de var så lätta att driva in innan staten hade möjlighet att driva in en inkomstskatt.
  • nattuw
    KillBill skrev 2024-12-30 08:24:49 följande:

Då har du inte förstått nationalekonomerna. 

Det är är smartare att ha lägre skatt på inkomster och fastighetsskatt än att ha högre skatt på inkomster och ingen fastighetskatt.  Om skatten på inkomster var lägre skulle pensionärerna på det viset få sin guldkant.

Fastighetsskatt, förmögenhetsskatt och arvsskatt...

Att ditt parti vill skatta alla till döds ändrar inte det faktum att vanliga människor drabbas och om det vill sig riktigt illa kan vanliga människor, om ditt parti får bestämma, tvingas betala över 100% av sin inkomst i skatt. Vilket har hänt tidigare.

Fastighetsskatt är att beskatta något som inte ger inkomster utan bara medför utgifter (givet då att det inte handlar om kommersiella fastigheter vilket man inte brukar avse när man talar om fastighetsskatt).

Arvsskatten tömde vårt land på företagarfamiljer då arvsskatten hotade företagens existens.

Förmögenhetsskatten har avskaffats eller begränsats i de flesta europeiska länder eftersom förmögenhetsskatt är en skatt som får förmögna att byta land och ta sitt investeringskapital med sig.

Och frågan från #1027 om hur många gånger samma pengar skall beskattas är fortfarande relevant.
  • nattuw
    KillBill skrev 2025-01-05 11:38:23 följande:
    Det är Socialdemokraterna som byggt upp välfärden i landet ...
    Det var gårdagens Socialdemokrater som byggde upp välfärden. Dagens socialdemokrater har varken byggt upp eller förvaltat välfärden. Dagens socialdemokrater är som en artist på dekis som med hjälp av sina gamla meriter lyckas drar lite publik.
  • nattuw
    KillBill skrev 2025-01-13 18:17:22 följande:
    Idag ser vi att hårdare straff resulterat i att gängkriminella i högre grad låter barn (som inte kan straffas på samma sätt) utföra skjutningar och sprängningar. Ny lagstiftning kan leda till att gängen i högre grad låter personer med bara svenskt medborgarskap utföra systemhotande brottslighet som skjutningar och sprängningar och vad har samhället då vunnit? 
     Även om det bara handlar om en av hundra som hindras från att urholka välfärdssystemen, skjuta någon, spränga någons hem eller sälja droger till dina barn så är det ett steg i rätt riktning. Vi som inte vill ha sprängningar och mord på öppen gata är glad för varje gängkriminell som stoppas.
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026