• AnnaSturesson

Stök på Gröna lund och Liseberg

Vad ska man göra åt stöket på Gröna lund och Liseberg?
    Vad är det för några som tränger sig före 10-åriga tjejer och fotograferar tjejer?

Kön var monsterlång.

Men ungdomsgänget ville inte vänta ? utan trängde sig förbi några flickor i tioårsåldern.

? Min familj älskar att gå på Gröna Lund och jag vill att det ska vara en trygg plats, säger besökaren Jonathan Kärre, 35.
    Det var dagens första åk och Jonathan Kärre och hans två barn var taggade. De stod och väntade på att få kasta sig ut i den magkittlande berg- och dalbanan Monster när ett gäng killar anslöt till kön.

De trängde sig förbi några flickor som var bakom oss. Jag sa till dem att det inte var okej och att de skulle ställa sig sist, säger Jonathan.

Men killarna följde inte hans uppmaning. I stället ifrågasatte de varför en vanlig besökare som Jonathan brydde sig om vad de gjorde.

? De sa att jag inte borde lägga mig i eftersom jag inte jobbar där. Men jag förklarade att vi alla har ansvar för andra människor och att det visst påverkar mig när de tränger sig i kön.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/BWdkge/ilska-mot-grona-lund-killgang-trangde-sig-fore-i-kon
  • Svar på tråden Stök på Gröna lund och Liseberg
  • Anonym (E)

Stöket...? Du får det att låta som att huliganer regelbundet intar Grönan och Liseberg.

• fornminne

De har ju börjat dra in årskort för ungdomar som beter sig så här. Helt rätt!

Att det ibland kan bli lite livat eller stökigt är en sak. Men om vissa börjar tränga sig före och sen käftar eller fotar/ofredar, bör man tillkalla ordningsvakter direkt.

Alla som går över en viss gräns, bör avvisas från nöjesfältet omedelbart. Om nolltolerans råder mot oacceptabelt beteende, kommer det förhoppningsvis minska eller försvinna. Då lönar det sig inte att bete sig dumt. Som det är nu verkar det inte få några konsekvenser att tränga sig eller förstöra för andra.

• Anonym (Ronny)
    AnnaSturesson skrev 2023-05-24 20:36:29 följande:
    Stök på Gröna lund och Liseberg

Vad ska man göra åt stöket på Gröna lund och Liseberg?
    Vad är det för några som tränger sig före 10-åriga tjejer och fotograferar tjejer?

Kön var monsterlång.

Men ungdomsgänget ville inte vänta ? utan trängde sig förbi några flickor i tioårsåldern.

? Min familj älskar att gå på Gröna Lund och jag vill att det ska vara en trygg plats, säger besökaren Jonathan Kärre, 35.
    Det var dagens första åk och Jonathan Kärre och hans två barn var taggade. De stod och väntade på att få kasta sig ut i den magkittlande berg- och dalbanan Monster när ett gäng killar anslöt till kön.

De trängde sig förbi några flickor som var bakom oss. Jag sa till dem att det inte var okej och att de skulle ställa sig sist, säger Jonathan.

Men killarna följde inte hans uppmaning. I stället ifrågasatte de varför en vanlig besökare som Jonathan brydde sig om vad de gjorde.

? De sa att jag inte borde lägga mig i eftersom jag inte jobbar där. Men jag förklarade att vi alla har ansvar för andra människor och att det visst påverkar mig när de tränger sig i kön.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/BWdkge/ilska-mot-grona-lund-killgang-trangde-sig-fore-i-kon
    Hej, 

Misstänker att du varit med o röstat för att skapa ett samhälle där sånt här är vardag. Det enda du kan göra är att lägga ner din röst nästa val. Det finns inget att göra åt detta, politikerna är inte klara med sina planer på ett splittrat samhälle utan ordning. 
  • Polyrytm

Man kan tycka att kollektiva egenskaper som att stå i kö och vänta på sin tur är en tråkig grej med oss svenskar, men de är en del av stommen i vår kultur och samhällskropp som möjliggjort demokrati  och jämställdhet. 

• Polyrytm
    Anonym (E) skrev 2023-05-24 20:38:56 följande:

Stöket...? Du får det att låta som att huliganer regelbundet intar Grönan och Liseberg.

Är det bara huliganer som stökar?
  • Galenpanna007

Nog för att det här "bara" är en familjs upplevelse men tyvärr delar jag uppfattning med personen i artikeln. Var på Liseberg förra året tillsammans men min då 7åring tillsammans med några vänner.  Och vi upplevde precis samma sak. Ungdomsgäng som trängde sig. Jag sa till flera stycken som förvisso lyssnade men muttrade en del. Jobbigt eftersom jag inte vill uppfostra andras barn samtidigt känns det galet att mitt 7åriga barn ska vänta i långa köer medan andra ska tränga sig för att det är segt att stå i kö.
    Skickade ett mejl till Liseberg efter besöket men det kändes inte som om de ville ta till sig det. Det var något i stil med "ojsan det var nytt.  Men skulle det förekomma så säger våra vakter givetvis till ". Kändes inte som om dem ville ta till sig att problemet finns.
    Kan tycka att nöjesfält ska vara tydliga " följs inte reglerna genom att man tex tränger sig så åker man ut" . Ingen idé att dalta och vi pratar inte om små barn som inte vet bättre.  Vi måste sluta dalta. 

• AnnaSturesson
    Anonym (Ronny) skrev 2023-05-24 20:45:01 följande:
    Hej, 

Misstänker att du varit med o röstat för att skapa ett samhälle där sånt här är vardag. Det enda du kan göra är att lägga ner din röst nästa val. Det finns inget att göra åt detta, politikerna är inte klara med sina planer på ett splittrat samhälle utan ordning. 
    Vad skulle jag ha röstat på då?
  • Grusibrallan1

Jag var på flera olika nöjesfält förra året och upplever att det har blivit stökigare och stökigare. Jag säger absolut till när någon går före i kön, spottar mot/på personer osv, men de senaste gångerna har det blivit ganska obehagligt. Tex: Ett gäng på tre grabbar ca 15 år trängde sig i en kö för vi stått och väntat länge. Jag bad dem ställa sig längre bak och fick till svar att jag är en h*ra, att jag inte ska bry mig och att jag ska akta mig (oklart för vad). Jag stod kvar och blockerade så att de inte kom förbi mig, men det kändes ärligt talat obehagligt. Som om det är så mycket närmre till våld numera. 

Mina olika negativa upplevelser har varit med personer från vad jag tror är flera olika etniciteter så jag vill vara tydlig med att detta inte har Något med var man kommer ifrån att göra. Antingen har jag blivit för gammal så att jag bara inte förstår att det är såhär man pratar numera och att det egentligen inte är så farligt, eller så har det helt enkelt blivit lite mer obehagligt/riskfyllt. 

• Anonym (Ruperta)

Alltså folk (ungdomar) trängde sig i köerna på Grönan redan på 90-talet och blev onödigt kaxiga när man sa ifrån då också. Jag har inte upplevt ökat stök på Grönan men har å andra sidan bara varit där dagtid de senaste åren. 

• Anonym (E)
    Anonym (Ronny) skrev 2023-05-24 20:45:01 följande:
    Hej, 

Jo men politikerna har ju såååå mycket att göra med hur privata företag driver sina verksamheter.... SUCK.
  • Polyrytm
    Anonym (E) skrev 2023-05-24 22:22:53 följande:
    Jo men politikerna har ju såååå mycket att göra med hur privata företag driver sina verksamheter.... SUCK.
    Poängen flög en bra bit ovanför ditt huvud, tror jag.
  • Anonym (same)
    Anonym (Ruperta) skrev 2023-05-24 22:14:53 följande:

Alltså folk (ungdomar) trängde sig i köerna på Grönan redan på 90-talet och blev onödigt kaxiga när man sa ifrån då också. Jag har inte upplevt ökat stök på Grönan men har å andra sidan bara varit där dagtid de senaste åren. 

Jag är också lite förvånad över att detta lyfts up som något nytt. Jag sommarjobbade på grönan -97-05, min storasyrra några år tidigare, min pappa på 80-talet. Det har alltid varit stök, folk som tränger sig, ungdomar som slänger käft när man säger ifrån. Inte så många mobilkameror förstås.
  • Polyrytm
    Anonym (same) skrev 2023-05-24 23:07:37 följande:
    Jag är också lite förvånad över att detta lyfts up som något nytt. Jag sommarjobbade på grönan -97-05, min storasyrra några år tidigare, min pappa på 80-talet. Det har alltid varit stök, folk som tränger sig, ungdomar som slänger käft när man säger ifrån. Inte så många mobilkameror förstås.
    Bullshit. Knappast på samma sätt som nu, när man kan bli påhoppad och nedslagen och få huvudet sönderhoppat för att man säger till och råkar kränka någons heder.
Svar på tråden Stök på Gröna lund och Liseberg