Inlägg från: Mrs Moneybags |Visa alla inlägg
  • Mrs Moneybags

Farfar bestämmer allt!

DYNAMIT2014 skrev 2023-05-31 13:21:47 följande:

Ska även tilläggas att något som är ännu mer frustrerande är att ingenting blir gjort här på gården just för att det "skall göras på hans sätt" och han orkar inte allt som 80+ men har ingen självinsikt för detta.

Hjälp mig förstå hur en sådan person fungerar.

Exempelvis:

"Den stugan målar vi inte om för där ska vi byta hela fasaden"

Vem fan ska ha tid och ork att byta en hel fasad jämfört med att slänga på lite färg vilket hade gjort den byggnaden så mycket finare efter 80år utan ommålning.

Du behöver inte förstå honom. Flytta bara därifrån. Det är ju hans gård från början. Det är klart att han bestämmer utifrån det perspektivet. 

Så länge han lever kommer han förbli exakt som han är nu. 
  • Mrs Moneybags
    DYNAMIT2014 skrev 2023-05-31 13:31:17 följande:

Tråden handlade ju dock inte om att söka nytt landställe vilket jag såklart tänkt på tidigare och som inte heller hade varit ett problem utan tips på hur jag kan hantera situationen som den är utan att lämna gården.

Gubben kommer ju trots allt inte leva jättemånga år till och då är problemen över.

Du får hantera det genom att bara säga jaha, jaja och göra som han vill. Det är ju som sagt hans sista år i livet. 
  • Mrs Moneybags
    DYNAMIT2014 skrev 2023-05-31 15:39:48 följande:

Förstår att flera saker behöver klargöras. 

1. Jag lever själv och åker till stugan på gården som jag bor i endast för att pyssla på gården. Det är så att säga hela syftet med att jag överhuvudtaget åker upp och inte stannar kvar i lyan i stan.

2. Nej, det går ej att resonera. Endast principer som gäller. Så diplomatiska lösningar är ej aktuella.

3. Det är en släktgård där främst jag, min pappa och farfar/farmor hänger och bor i var sina stugor. Han äger hela skiten
    Pappa har köpt en av stugorna av farfar och jag hyr.

Jag tror du kommer ångra om du går emot din farfar under hans sista år i livet, det kommer kännas mycket bättre om du försöker lära av honom och göra honom till viljes. Han är ändå 80 år, så det är inte långt kvar. 

Som du själv skriver så äger han hela stället. Då är det ju till syvende och sist hans ord som gäller. Det dröjer inte länge innan det är du och din far som styr och ställer. 
Svar på tråden Farfar bestämmer allt!