• Lillafamiljen92

Magsjuka/rotavirus?

Hur vet man om det är rotavirus mina barn fått? De är 3 och 5 år. 
    värken jag eller sambon har blivit sjuka( vi blir alltid smittade av vanlig magsjuka)
    Kan även barn som är i större ålder än spädbarn bli väldigt dåliga? Hur överlever man en magsjuka från helvetet i 30 graders värme??? När man egentligen vill ligga på en strand? På vintern funkar de ju men känns jävligt mitt i sommaren? Aldrig blivit magsjuk då!! 😩😩😩
    tips för att bli friskare snabbare?

• Svar på tråden Magsjuka/rotavirus?
  • Nattviol

Kan ju lika gärna varit något de ätit - speciellt nu i värmen ska man vara försiktig med mat. 

Är det något med maten är det snart över, så håll tummarna!

• blomman 2

Det är ? bara? att härda ut. Vätskeersättning och vila är bästa boten och för att inte riskera smittspridning så god handhygien och undvika folksamlingar,förstås. 
    Har man blivit matförgiftad så blir man oftast bra efter 1 dygn och oftast är symptomen akut magsmärta, uppkastning en eller två gånger,matthet och lös avföring. 

Vad som är vad är svårt att avgör då symptomen är liknande vid båda fallen. Men jag skulle betrakta det som rotaviruset och förhålla mig till att bla inte lämna barnen till förskolan ifall de går på det. Tror det är 74 timmars regeln som gäller dvs att man inte smittar efter sista kräkningen-diarréer efter dessa timmar. Så brukar även en viss hunger inkomma hos den drabbade. 

Ett husmors tips är att låta barnet skicka i sig BREGOTT ( om den orkar) på ett smörgåsrån eller från sked som hjälper till tarmluddet att resa sig igen efter magsjuka och därmed få bukt på diarréerna snabbare. 

Hoppas ni vuxna klarar er.

• Maymom

Vätskeersättning, alt saft med salt eller isglass om det är svårt att få i barnen, det viktigaste är att de får i sig nån vätska och gärna med lite salt i.

• Maymom

Rotavirus varar längre, så fortsätter det 3-4 dar kan ni börja misstänka det. Men barnen är väl vaccinerade?

• Lillafamiljen92
    Maymom skrev 2023-06-19 07:36:15 följande:

Rotavirus varar längre, så fortsätter det 3-4 dar kan ni börja misstänka det. Men barnen är väl vaccinerade?

Nej de är inte det. Ingick inte i vaccinarionsprogrammet när de va bebisar så blev lixom inte av.
  • Maymom
    Lillafamiljen92 skrev 2023-06-19 12:31:19 följande:
    Nej de är inte det. Ingick inte i vaccinarionsprogrammet när de va bebisar så blev lixom inte av.

3-åringen borde ju ha fått det, det ingick 2020. 

är de över 3 så är det ju dessutom lite enklare om de får det oftast.

• Stayalive

Tror min son precis haft rotavirus. Insjuknade med kräkningar förra lördagen och lätt feber. Kräkningarna gick över och kom gjorde vattentunna diarréer istället i tre dagar. Levde på piggelin, calippo, välling och nyponsoppa i tre dygn. Idag, 8 dagar efter, gick dom ut med meddelande på förskolan att det är bekräftat rota på förskolan.

Min son är vaccinerad vilket jag såhär i efterhand är glad över eftersom det skyddar mot allvarlig sjukdom iallafall. 

Han är två år. Det var jobbigt några dagar såklart när han vägrade mat och man fick truga i honom vätska.

Ringde barnakuten och de sa att allt är tillåtet och att jag ska strunta i maten och ge honom söta drycker Och isglass för vätskan. 

Han va sjuk i runt 6 dagar och piggade på sig sen :). 

• elsi
    Lillafamiljen92 skrev 2023-06-18 12:16:27 följande:
    Magsjuka/rotavirus?

Hur vet man om det är rotavirus mina barn fått? De är 3 och 5 år. 
    värken jag eller sambon har blivit sjuka( vi blir alltid smittade av vanlig magsjuka)
    Kan även barn som är i större ålder än spädbarn bli väldigt dåliga? Hur överlever man en magsjuka från helvetet i 30 graders värme??? När man egentligen vill ligga på en strand? På vintern funkar de ju men känns jävligt mitt i sommaren? Aldrig blivit magsjuk då!! 😩😩😩
    tips för att bli friskare snabbare?

Man behöver inte veta vilket virus det är om man inte söker vård. Man märker om ens barn blir så dåliga att man behöver söka vård, det finns inget sätt att veta det innan. Inte heller alla spädbarn blir livshotande dåliga, utan det är individuellt. Men större risk ju yngre barn. 

I stark värme är det ännu viktigare med vätska och helst vätskeersättning. Det kan bli kritiskt snabbare om det är varm, då får man söka vård. Finns inga sätt att bli frisk snabbare än infektionen läker ut. 

Hur man klarar av att ha sjuka barn när man hellre vill vara på stranden? Det gör man bara, för att man är vuxen och förälder klarar av att ta livets små besvikelser.
Svar på tråden Magsjuka/rotavirus?