• Lorangaragnar

Om er partner kom hem med en Tesla?

Tänk om er partner kom hemkörande med en Testa. Er partner förklarar att miljötänk är viktigt för denne, och att det är viktigt att ni stödjer denne i detta beslut. Eran partner förklarar att hen lagt in en kontantinsats på Teslan och tagit ett lån på resten. Er partner kysser er på munnen och säger att nu kan ni ju sälja er gamla bil som går på fossila bränslen.

Hur hade ni reagerat i detta scenario? Hade ni ställt er bakom er partners beslut?

• Svar på tråden Om er partner kom hem med en Tesla?
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Xyz) skrev 2023-07-02 13:22:35 följande:

Bil lånar man inte till. 

Nej nu när räntan börjat gå upp så blir det svårare att räkna hem. Men att köpa en bil kontant de sista 10 åren har ju varit en riktigt dålig affär med tanke på den låga räntan. Nästan så man räknat hem räntekostnaden med bara inflation. Lägger man till missad avkastning på värdepapper så blir det dumt att inte låna.
  • Anonym (Ok)
    Anonym (Nej) skrev 2023-07-02 13:29:06 följande:
    Inte alla har råd att casha en halv miljon.
    Och? Då köper man väl något man har råd med. 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Ok) skrev 2023-07-02 13:30:36 följande:
    Och? Då köper man väl något man har råd med. 
    Inte alla har råd att casha en bil även om den är billig. Personen jag citerade lät som att hen menade att man gör det oavsett summa. Du behöver kanske inte lägga dig i det jag skriver till andra.
  • Anonym (S)

Typ det där hände faktiskt mig nästan, fast vi hade bara varit tillsammans ett kort tag då så vi bodde inte ihop, hade inte gemensam ekonomi. Och det kom inte som en blixt från klar himmel heller då det var ca 3 månaders leveranstid, men jag var inte insatt i det där.
    Men jag var INTE glad. Tycker absolut inte det är värt pengarna, och sen är bilen ofantligt ful och obekväm! Inte så att han behövde den, han ville bara ha! Jag tyckte det var pinsamt att åka i den, det är inte riktigt hans stil, om jag säger så. Och var lite rädd att folk skulle undra varför jag ville vara med honom.... Kanske fånigt men...
    Visst var bilen smidig, kostade knappt något att åka i, vi kunde använda den att sova i på kortare utflykter. Men varenda längre trip var en enda räckviddsångest! Var finns laddare, vilken typ av laddare, är de lediga, funkar de osv. På Öland tror jag det fanns TVÅ snabbladdare. En var trasig, den andra missade vi med ca en halv minut. Blev fokus på att hitta laddare istället för att se ön! Man fick utforska området kring laddaren.
    Efter ett halvår sålde han den, när han fått klimatbidraget. Han gick +/- noll och hade en Tesla gratis i ett halvår, så han var smartare än jag trodde!

• Anonym (en annan fru)

Nu har vi snackat om en Tesla i ett par år, jag gillar bilar och tycker den är väldigt snygg och han har ärvt en rejäl summa. Så i vårt fall hade jag nog inte sagt så mycket om det- det är hans pengar att göra vad han vill med.

Men rent principiellt hade jag annars blivit galen om min man tar ett beslut om den summan pengar utan att rådfråga mig. Det är inte så en bra relation funkar enligt mig, och det är inte så vi jobbar.

Och hade han köpt en fransk bil hade jag övervägt skilsmässa. Flört

• Anonym (Ok)
    Anonym (Nej) skrev 2023-07-02 13:40:17 följande:
    Inte alla har råd att casha en bil även om den är billig. Personen jag citerade lät som att hen menade att man gör det oavsett summa. Du behöver kanske inte lägga dig i det jag skriver till andra.
    Diskutera inte i ett offentligt forum om du inte vill att andra ska skriva till dig . 
  • Anonym (Xyz)
    Anonym (Nej) skrev 2023-07-02 13:29:06 följande:
    Inte alla har råd att casha en halv miljon.
    Då köper man inte en Tesla.
  • Anonym (JB)

Vi har separat ekonomi så hade inte brytt mig. Om den gamla gemensamma bilen ska säljas ska jag såklart ha lika mycket tillgång till Teslan som han har, annars stannar den gamla bilen så använder jag den. 

• Anonym (trels)

Haha skulle valet stå mellan min Charger och sambon skulle hon åka ut direkt.

• Anonym (Hm)

Hade blivit bra förvånad då det skulle vara olikt honom att göra så.

Svar på tråden Om er partner kom hem med en Tesla?