Inlägg från: Lilalampa |Visa alla inlägg
  • Lilalampa

Grannens ensamma kanin :(

Vi är nyinflyttade i ett område och grannarna har en kanin ensam ute i en bur. Varannan, var tredje dag ser jag någon gå dit, öppna taket på buren och kasta in lite maskrosblad. Det är allt.

Jag blir så ledsen av att se den. Kan inget om kaniner men den ser så övergiven ut. Googlade och stod att kaniner ska ha sällskap. Eller om den är ensam ska den bo inomhus med familjen. 
    Funderar på att fråga om vi kan få ta den för de verkar inte alls intresserade... men jag kan inget om kaniner. 

Vad ska jag göra? Tycker så fruktansvärt synd om den. Så fin, långhårig och ensam. 

• Svar på tråden Grannens ensamma kanin :(
  • Lilalampa
    Anonym (V) skrev 2023-07-02 23:07:55 följande:

Om den inte har fri tillgång på hö och vatten ska du anmäla grannarna till länsstyrelsen. Eller ta över kaninen och ge den mycket tid men inte säkert att en kompis skulle accepteras.

Jo.. tänkte också på att om den varit ensam länge kanske den inte vill ha sällskap. Och jag har småbarn. Ingen aning om den bits. Kan knappast vara van med människor. Tänk att aldrig bli klappad eller gosade med. Bara vänta i buren på att dö :'(
  • Lilalampa

Kan inte citera men ska försöka svara...

Det var ett par som hade hand om den men kvinnan har jag inte sett till på några veckor alls och fick igår höra att hon har flyttat. Kvar är en man i 30 års åldern vars största hobby verkar vara att titta djupt ner i flaskan....  honom har jag heller inte sett sen i lördags. Inte hört honom heller. 

Kaninen ser jag från mitt köksfönster. Jag är föräldrarledig och hemma mycket. Fönstret står alltid öppet så jag hör om någon är där ute. Visst, de kanske matar den och gosar med den mitt i natten, vad vet jag. Jag är ingen nattuggla så det kan jag ju inte svara på...
    Har bara sett när de kastat ner lite maskrosblad så klappar de inte ens kaninen. Man ser ganska lätt om det är ett genuint intresse eller ett ont måste.

Tack för tipsen med att fråga om tips och råd! Bara sån enkel grej jag inte har tänkt på själv. Därför så bra att rådfråga någon. :) ska prata med honom nästa gång jag ser honom!

Svar på tråden Grannens ensamma kanin :(