Anonym (Alex) skrev 2023-07-21 23:24:18 följande:
Du har helt rätt när det gäller läkare framför allt inom primärvården. De är verkligen inga experter! Många är urdåliga på diagnosticering, söker vildsint efter svar på medicinska sajter, killgissar. Får de lära sig något under sin långa utbildning eller är det sekundagänget som hamnar på vårdcentralerna och som stafettare?
Särskilt upprörande är ju det nyligen timade fallet med en liten tvååring som dog i sepsis (blodförgiftning av streptokockinfektion) där en hop läkare - kvalificerade o ja! påstås det från Kristianstad - inte klarade av att diagnosticera vad lille killen och hans syskon led av och uppenbarligen vägrade att sätta in antibiotika i tid. "Vi ska vara försiktiga med antibiotika, Alvedon räcker gott!" Det är mer än uselt!
Och ändå var det en primärvårdsläkare som blev orolig för tvååringen i Kristianstad, och skickade honom till akuten. Att vara primärvårdsläkare är ett väldigt svårt jobb, det tar många år att bli riktigt bra, tror jag. Helst skall man ha en allmänläkare som jobbat i trettio år, på heltid, då kan de väldigt mycket . Tyvärr jobbar 46 procent av Sveriges allmänläkare deltid då det är stressigt.
Nu vill jag inte ha någon i tråden som skriker att jag är rasist men jag tycker att det är alldeles för många läkare på sjukhusen som har dåliga kunskaper i svenska, även sjuksköterskor. Detta gör vården mycket sämre, även om de skulle vara kunniga, vilket jag också är tveksam till. Kan man inte kommunicera med patienten, med sjuksköterskor ,och anhöriga då blir vården sämre. Jag är sällan sjuk men min pappa var dålig i flera år innan han dog och jag var ofta med på sjukhuset. Ibland satt jag där och jobbade, jag kände att jag var tvungen att engagera mig i hans vård, för annars blev det inte bra. Hans ena sjuksköterska var tex så dålig på svenska att personalen på labbet inte förstod honom när han skulle beställa prover. Majoriteten av personalen var utländsk och talade jättedålig svenska. Min pappa som hörde dåligt förstod absolut ingenting av vad de sa. Han började tala engelska för att försöka kommunicera, då skrev de i journalen att han var mycket förvirrad för att han talade engelska.
Vi borde höja kraven på kunskaper i svenska för läkare , sjuksköterskor och undersköterskor. Hellre färre läkare än läkare som inte klarar att kommunicera, för då blir det ju bara fel.