• RubicsCube

Kille jämför mig med kollega

Min kille jämför mig med sin kollega. jag kan berätta saker som jag har gjort eller sagt och han kan då säga ?du är så lik X?. Eller om jag agerar på något sätt, leker med honom, retas. Så kan det också vara ?du är precis som X?. Jag finner det bara irriterande. Det Är som att han utgår från kollegan och allt hos mig som är likt hos henne är något så positivt. Sedan kan jag inte undgå en känsla jag har. Varje gång han har ett arbetspass med henne är han så glad också skriver han kärleksmeddelanden till mig. Jag bara får känslan av att han är kär i henne Men måste påminna sig själv om att han är med mig och då skriver dessa meddelanden. Sedan är deras kontakt flörtig, det har varit skämt om att ta av sig kläderna och flörtiga meddelanden. jag har också sagt att jag tycker det är tråkigt att jag skall jämföras med denna kollega, istället för att typ uppmärksamma egenskaper hos mig. Typ ?gå vad modig du var där? istället för ?du är precis som X?. 

• Svar på tråden Kille jämför mig med kollega
  • Wolfdog

Tror att han gillar henne. Och är glad att han har hittat någon lika bra.

Gissar att han har arbetat längre med henne än vad ni har träffats? Då är det förmodligen en jättebra arbetsrelation dom har, som han tycker är kul bara. 

Du får säga det på ett sätt som gör att han kanske förstår dig lite bättre?

"Kvinnor tycker inte om när killar snackar om andra kvinnor. Det är bara om oss själva vi vill höra." 

Och sen får du se om det är så att han fattar och förändras. 

• Wolfdog

Själv tror jag inte det är någon fara. Men självklart störigt att höra partnern alltid snacka om någon annan. Klart att det kan väcka en massa misstankar. 

• Dimisi

Jag tycker det låter gulligt. Han kanske har varit svag för henne i många år, och äntligen har han hittat någon som är lika fantastisk.

Jag fattar att du helst skulle vilja att det inte fanns någon annan kvinna han var svag för, men du kan ju inte få henne att upphöra att existera, och även om han slutar prata om henne, fortsätter hon finnas.

Du kan förstås kräva att han slutar prata om henne. Men tänk på att du då begränsar honom, och tar bort alla de här tillfällena som han delar sin glädje med dig över att ni är lika. 

Jag tycker att du istället bara ska acceptera att hon oxå är viktig för honom, och försöka se det positivt att han inte döljer det för dig.

• RubicsCube

Ni har alla fina och vettiga svar. Jag bara Känner det som otroligt tråkigt att det som är positivt med mig är det som är likt henne. Istället för att få komplimanger som den egna individ jag är, så är allt mitt positiva bara delar som påminner honom om henne. Jag är inte en egen person, bara det närmsta han kan komma henne. 

• Wolfdog
    RubicsCube skrev 2023-08-05 16:17:41 följande:

Ni har alla fina och vettiga svar. Jag bara Känner det som otroligt tråkigt att det som är positivt med mig är det som är likt henne. Istället för att få komplimanger som den egna individ jag är, så är allt mitt positiva bara delar som påminner honom om henne. Jag är inte en egen person, bara det närmsta han kan komma henne. 

Men säg det till honom då? Sluta sitta här och dela med dig till oss?

Vet du vem som inte hör det om du sitter och berättar det här? HAN....

Såhär är det... Ni tjejer är otroligt needy, och har sjukt många tankar som ni vägrar dela med er av till "Honom med stort H", eller "The love of your life..."... 
    "Han" är en kille och han säger saker som han gillar om folk, och tänker inte så som du gör....

Du sitter sedan och slösar timmar, med psykisk ohälsa.. Och intalar dig själv om att du inte skulle vara älskad.. 

Samtidigt sitter han och tror att allting är jättebra! För han har en fin flickvän som också har blivit hans bästa vän och som han känner att han kan berätta precis vad fan som helst för.. Precis som alla relationer i hela hans liv har varit.. 
    Han har kunnat snacka såhär, med sina bästa vänner, sin familj.. Alla som han tycker om, och dom har lyssnat på honom och förstått honom.. 

Därför förstår han inte och kan inte läsa sig till sånt.. Han älskar dig och tror att allting är O.K. 

Vad han inte fattar är att man aldrig ska snacka om andra tjejer med dom.. För då blir dom osäkra och det sätter sig i deras lilla huvud under flera jäkla år.. 
    Hon gör slut till sist. För hon "känner inte att hon blir uppskattad utav honom.."

Och killen är fortfarande inte medveten om något.. 

Anledningen att du skriver här, det är för att du vill prata med någon om det. Det gör dig osäker när han säger sånt.. Och detta är ingenting du ska ta med främlingar på nätet, utan det är någonting som du måste ta med honom om det ska kunna ta något stopp..

För återigen, han pratar bara om människor han tycker om.. Att du sitter där och blir sur, och drar ihop världens jäkla konspirationsteorier.. Han fattar inte sånt.. 

Det roliga med det här, är att det är låg chans att det är något du kommer säga.. Du kommer förmodligen hellre fega ur, och göra slut om något halvår, än att säga att det gör dig osäker och stå på dig någon gång...
    Därför att stå på dig, det innebär indirekt att du skulle bli tvungen till att "Leda".. Och detta är någonting ni avskyr att göra.. Ni tycker det är bättre att killen bara ska "kunna sånt..".
    Men dom som gör det, det är väldigt få...

Vad som händer är att han delar med sig av sånt för att han även ser dig som sin bästa vän.. 
    Och en kille kan gå med sin bästa vän och säga "jävlar, kolla på den där rumpan!".. Det är frihet att kunna säga så. Det är tecken på att livet är skit bra och det är as skönt..
    Men gör samma sak gåendes en kvinna, och hon kommer förmodligen försöka lägga något konstigt i din mat,  hämnas igenom att ligga med någon annan, eller vara otrogen med någon ny älskare utomlands.. 

Och Återigen... Killar fattar inte sånt.. 

Så vill du seriöst ta och lösa ditt problem så får du gå till han och säga nått.. 

Först då kommer han kunna sluta berätta allt, och bara ägna sig åt att prata om bara dig hela jäkla dagarna.

Och det är så enkelt som att säga "kvinnor vill inte höra deras pojkvänner ge komplimanger om någon annan."
    Men vågar nästan sätta några hundringar på att det är något som du förmodligen inte kommer våga göra. 
  • Anonym (säg till)

Jag tycker också att nästa gång säger du ÅT honom. Tala om att han "alltid" jämför dig med just den här kollegan, det är inte kul, du vill inte höra och varför gör han det?
    Förklara att du är du och om han vill berömma dig eller så, för något så kan han göra det utan att jämföra med andra.

En partner jag haft kommenterade omedvetet i början av vårt förhållande, en grej i relation till sitt ex. Hon var bra på en grej som jag inte var så bra på. Det där kom upp några gånger så efter typ 4 ggr fräste jag till att han skulle sluta nämna henne och att jag VET att jag inte är så bra på den grejen men han behövde inte kommentera. Han blev jättepaff, hade inte en aning om att han gjorde så - och han tvärslutade. 

Svar på tråden Kille jämför mig med kollega