• Anonym (Einäk maar)

Exet har ändrat sonens optiker-tid...

Fick just sms från exmaken att de fått förhinder att ta sonen till optikern 2.8, istället bokade de en ny tid veckan efter.
    Problemet? 
    För det första var tiden var 3.8, för det andra ville sonen att jag skulle följa med och inte pappa, och för det tredje krockar det med en tandläkartid som jag väntat i månader på (det är lång kö, borde kommit kallelse i februari).
    Helt i onödan för att han kom ihåg datumet fel. Jag kollade med optikern, den avbokade tiden hade redan gått till någon annan.

Hade det faktiskt varit så svårt att höra av sig innan han bokade om? Den första tiden var bokad gör att den funkade med mitt schema.

• Svar på tråden Exet har ändrat sonens optiker-tid...
  • Anonym (H)

Vilken idiot. Kunde du boka om optikern igen till en ny datum? 

• Anonym (000)

Men  det är väl bara att boka om till en annan tid. Optiker är inte svårt att få boka hos. 

Att du och exet inte synkar så bra är väl en sak, man fattar ju att det är så mellan er, men att skriva en tråd om optikertiden, istället för att ta tag i det verkliga problemet, är väl lite ofruktbart? 

• Anonym (Q)
    Anonym (Einäk maar) skrev 2023-07-25 18:28:47 följande:

Fick just sms från exmaken att de fått förhinder att ta sonen till optikern 2.8, istället bokade de en ny tid veckan efter.
    Problemet? 
    För det första var tiden var 3.8, för det andra ville sonen att jag skulle följa med och inte pappa, och för det tredje krockar det med en tandläkartid som jag väntat i månader på (det är lång kö, borde kommit kallelse i februari).
    Helt i onödan för att han kom ihåg datumet fel. Jag kollade med optikern, den avbokade tiden hade redan gått till någon annan.

Hade det faktiskt varit så svårt att höra av sig innan han bokade om? Den första tiden var bokad gör att den funkade med mitt schema.

Ta det med exet. Och informera honom om att det är du som ska ta sonen dit, så behöver han inte boka om dina tider. 
  • EnAnonumius
    Anonym (Einäk maar) skrev 2023-07-25 18:28:47 följande:

Problemet? 

Okey..

Jag tror inte att optikertiden är problemet, utan  symtomen på det faktiska problemet.

Du och ditt ex borde lära er att kommunicera med varandra, så slipper det bli sådan här problem.

Och du jag hoppas att du var förnuftiga att boka om tiden till en annan tid så det inte krokade med din tandläkartid. Det fans väl andra tider du kan ta i stället för den som  vart ombokad?
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Einäk maar)

Jag är lite chockad och behöver input från andra, eftersom vi vanligtvis har en bra kommunikation, jag vill helst bara läsa lusen av honom just nu.
    Vi bor på en liten ort med bara två optiker. Den ena (bättre) är fullbokad september ut, och släpper oktobertiderna först sista veckan i augusti. De sa även att deras väntelista på avbokningar var så lång att de inte skriver upp fler. Den andra var ganska fullbokad men klämde in sonen så nya glasögon skulle hinna bli klara till skolstarten. Med nya tiden (som var en avbokad tid) finns ingen chans att de hinner komma. Han har växt så mycket i år att gladögonen knappt går på huvudet. Han har haft dem i skolan hela året, så inte märkt det före sommarlovet (tiden bokades i mitten av juni).
    Det finns 0 flexibilitet hos ortens optiker och när mina glasögon gick rakt av (glaset med) kunde de inte hosta fram en tid på 6-7 veckor, och vägeade beställa glas med gamla receptet. Måste resa 4 timmar (enkel väg, totalt 8) till närmsta stad för att få ett recept. Fick sedan glasögonen veckan innan den tidigaste lediga tiden de haft. Då skaffade jag billiga reservglasögon.

• Jemp
    Anonym (Einäk maar) skrev 2023-07-25 20:15:21 följande:

Jag är lite chockad och behöver input från andra, eftersom vi vanligtvis har en bra kommunikation, jag vill helst bara läsa lusen av honom just nu.
    Vi bor på en liten ort med bara två optiker. Den ena (bättre) är fullbokad september ut, och släpper oktobertiderna först sista veckan i augusti. De sa även att deras väntelista på avbokningar var så lång att de inte skriver upp fler. Den andra var ganska fullbokad men klämde in sonen så nya glasögon skulle hinna bli klara till skolstarten. Med nya tiden (som var en avbokad tid) finns ingen chans att de hinner komma. Han har växt så mycket i år att gladögonen knappt går på huvudet. Han har haft dem i skolan hela året, så inte märkt det före sommarlovet (tiden bokades i mitten av juni).
    Det finns 0 flexibilitet hos ortens optiker och när mina glasögon gick rakt av (glaset med) kunde de inte hosta fram en tid på 6-7 veckor, och vägeade beställa glas med gamla receptet. Måste resa 4 timmar (enkel väg, totalt 8) till närmsta stad för att få ett recept. Fick sedan glasögonen veckan innan den tidigaste lediga tiden de haft. Då skaffade jag billiga reservglasögon.

Men då är det väl ett ärligt misstag och inget att läsa lusen av honom för? 

Min son hade också plötsligt för små glasögon, det löste optikern med att justera de nuvarande på nolltid- sånt görs på drop in och brukar vara gratis. Så kanske kan det ordnas innan ny synundersökning? 
  • nernu

Förstår inte. Visste han om att du skulle gå med sonen? Annars är det väl inget konstigt att han skjuter på det om han inte kan. En vecka kan väl inte vara hela världen om de har varit för små så länge? 

• Anonym (Einäk maar)
    Jemp skrev 2023-07-25 20:21:03 följande:
    Men då är det väl ett ärligt misstag och inget att läsa lusen av honom för? 

Min son hade också plötsligt för små glasögon, det löste optikern med att justera de nuvarande på nolltid- sånt görs på drop in och brukar vara gratis. Så kanske kan det ordnas innan ny synundersökning? 
    Det går inte att justera när glaset slutar där ögat slutar. Han måste byta bredd på bågen. 
    nernu skrev 2023-07-25 20:38:49 följande:

Förstår inte. Visste han om att du skulle gå med sonen? Annars är det väl inget konstigt att han skjuter på det om han inte kan. En vecka kan väl inte vara hela världen om de har varit för små så länge? 

När jag meddelade tiden skrev jag samtidigt att jag följer med sonen. Så hade han dubbelkollat datumet (de är alltså inte upptagna när gamla tiden var, utan dagen innan. Exet blandade ihop) hade han även blivit påmind om att det inte spelade någon roll. Det innebär även att saker jag justerat om för att första tiden skulle funka, var i onödan.
    En vecka innebär att de inte är klara till skolstart. 

Sonen har läs och skrivsvårigheter, och det han behöver är läsglasögon, därför bokade jag en tid så han skulle hinna få bra anpassade glasögon till skolstart.
  • Tow2Mater

Om man ringer Optikern for att boka av en tid 2.8 for att man fått förhinder, men tiden som finns bokad är 3.8 och Optikern då bokar av den, kan man kritisera Optikerns kompetens.
    Men om det är 4 timmar till närmsta stad har de väl anställt någon gymnasie-drop-out som finns kvar i byn i receptionen som kanske knappt kan räkna måndens dagar.

Svar på tråden Exet har ändrat sonens optiker-tid...