• Motvid

Separation med bostadsrätt

Hej!
    Jag och min sambo ska separera. Vi äger en bostadsrätt (50% var) som köptes för 2milj för 3,5år sedan (har ej hunnit värdera den nu, men vi utgår från 2milj just nu bara).
    Lån: 1,6milj
    Amorterat 125 000
    Sambons kontantinsats: 300 000
    Min kontantinsats: 50 000
    Kontantinsatserna är skrivna i samboavtalet.

Vi har pratat om att hon ska köpa ut mig från lägenheten och så ska hon bo kvar i den ett tag. Hur mycket kommer jag få eller kommer jag bli skyldig henne pengar just nu?
    Hon funderar att bo kvar kanske till sommaren och isf då sälja, enligt hennes ord så ska vi dela på den möjliga vinsten (om det nu blir någon för mig då hon har gått in mer i handpenning).

Bör vi även tänka på något specifikt innan vi går till banken? Vi är ej ovänner eller dyligt, mest sorg.

När hjärtat gör ont är det inte lätt att räkna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-08-08 20:48
    Edit: Vet ej om jag la under rätt kategori.

• Svar på tråden Separation med bostadsrätt
  • Anonym (J)

Skulle ni sälja och vi bortser från skatt, mäklarvode mm skulle ni få ut 2 miljoner minus lånet, dvs 400 000 kr.

Av det tar du 50 000 kr och hon 300 000 kr för respektive kontantinsats. Kvar blir då 50 000 kr som ni delar på, dvs 25 000 kr var.

Du skulle alltså vid en försäljning få 75 000 kr. 

Gör lika om hon löser ut dig. Hon tar över lånet och ger dig 75 000 kr.

Finns lite andra sätt att räkna på t ex ignorera kontantinsatsen, ta hänsyn till vem som amorterat mest, fördela vinsten baserat på kontantinsattsen, ta hänsyn till eventuell värdeökning

En knäckfråga brukar vara om hon får ta över hela lånet och om det genererar någon kostnad.

• Anonym (Loke)
    Motvid skrev 2023-08-08 20:38:24 följande:
    Separation med bostadsrätt

Hej!
    Jag och min sambo ska separera. Vi äger en bostadsrätt (50% var) som köptes för 2milj för 3,5år sedan (har ej hunnit värdera den nu, men vi utgår från 2milj just nu bara).
    Lån: 1,6milj
    Amorterat 125 000
    Sambons kontantinsats: 300 000
    Min kontantinsats: 50 000
    Kontantinsatserna är skrivna i samboavtalet.

Vi har pratat om att hon ska köpa ut mig från lägenheten och så ska hon bo kvar i den ett tag. Hur mycket kommer jag få eller kommer jag bli skyldig henne pengar just nu?
    Hon funderar att bo kvar kanske till sommaren och isf då sälja, enligt hennes ord så ska vi dela på den möjliga vinsten (om det nu blir någon för mig då hon har gått in mer i handpenning).

Bör vi även tänka på något specifikt innan vi går till banken? Vi är ej ovänner eller dyligt, mest sorg.

När hjärtat gör ont är det inte lätt att räkna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-08-08 20:48
    Edit: Vet ej om jag la under rätt kategori.

Får inte ihop dina siffror. Ni köpte den för 2 miljoner, lade 350 tusen i kontantinsats, amorterat 125 000. Hur kan ni då ha lån för 1,6 miljoner kvar?
  • Pollparasol

utan samboavtal äger ni lika mycket. du har alltså rätt till hälften av kvarstående summa efter omkostnader. Sen kan du välja att ge henne det hon gick in med, men det är upp till dig. Detta göller så länge ni gemensamt skaffat bostaden.

Svar på tråden Separation med bostadsrätt