• Dettoka

    Börja förskoleklass som 5,5 åring

    Hej! Finns det några som har erfarenhet av att sitt eget barn har börjat förskoleklass som 5,5 åring? Vår dotter är född i mars  2019 de flesta av hennes kompisar som hon går på samma avdelning på förskolan är födda i nov-dec 2018. Hon verkar vara förre jämfört med kompisarna både i språket, finmotoriken, den ?sociala biten? samt när det gäller intresse för bokstäver, läsning (hon kan inte läsa helt men kan läsa vissa ord och skriva några ord). Så våran funderingar är att hon skulle kunna börja förskoleklass hösten när hon blir 5,5. Jag har hört talas om det att det brukar gå bra i lägre klasser men blir jobbigt senare inhögstadiet. Finns det nån vars barn har börjat förskoleklass tidigare och nu är klart med grundskolan ev gymnasiet och har erfarenhet av det hur barnet upplevde att vara yngst i klassen? Eller nån som har haft barn i sin klass som började tidigare i förskoleklass? Tack!

  • Svar på tråden Börja förskoleklass som 5,5 åring
  • SmulanFnulan
    Dettoka skrev 2023-09-14 09:13:22 följande:
    Och hur vet du det?
    Utifrån det du skrivit så finns det absolut ingenting som talar för att ditt barn är före i utvecklingen. Förstår att det sabbar ditt ego (för det är egentligen det hela fadäsen handlar om) men det är bara verkligheten.
  • fjanten

    Vår äldsta dotter började förskoleklass i år, hon är född 2a januari 2017. Hennes storebror är 12 månader äldre, han är född 30e december 2015, och han går i andraklass. Tekniskt sett hade båda dessa kunnat gå i förstaklass just nu, om sonen fötts två dagar senare än han gjorde, och dottern föddes 3 dagar tidigare än hon gjorde, men man föds helt enkelt det året man föds. Någonstans måste ju brytpunkten vara. Så för min tjej var det lite konstigt när flera av hennes vänner - ena född veckan innan henne - började förskoleklass och hon skulle gå kvar i förskolan ett år till. Dottern är dessutom lång, och är i storlek med barnen i tvåan/trean snarare än barnen födda samma år. Men vet du? Hon har nu fått börja förskoleklassen, hon leker med barnen i sin egen klass, såväl som med de gamla förskolekompisarna som går i ettan, såväl som några barn i tvåan också. Men när hon nu går i "rätt" klass så kommer hon ju kunna idrotta med "rätt" kull, för även om barn fått börja skolan ett år tidigare så får de sällan träna i fel födelseårsgrupp. Hon kommer inte alltid vara yngst när det gäller mopeder, körkort och allt vad det blir. Hon kommer troligen hamna i puberteten ungefär när vännerna gör det. Skulle det visa sig senare att hon skulle må bra av att skippa en klass (hon ligger ganska långt före när det gäller läsning, skrivning, matematik), då får man ju ta det då och i det läget är det nog ingen större skillnad på henne och december-barnen 2016, men jag hade inte velat ta det klivet utan att se att det faktiskt är nödvändigt. Ditt barn är dessutom född i mars, så det är inte ens som att hon nästan nästan var född det tidigare året - medan min dotter verkligen är prick på gränsen.

  • LFF
    Dettoka skrev 2023-09-13 22:58:32 följande:

    Syftet är att hon ska inte tröttna på att gå på förskola 1 år till efter att hennes kompisar från storbarns avdelning börjar på förskoleklass och att hon ska inte blir understimulerad om hon stannar 1 år till på förskolan och börjar förskoleklass som nästan äldst i klassen. 


    Nej, din dotter kommer vara mindre "nästan äldst" i sin årskurs än vad mina novemberbarn är "nästan yngst" i sin eftersom det i regel föds fler barn i början av året än i slutet. 

    Vad menar du med att hon blir "understimulerad" om hon fortsätter ett år till på förskolan? I vart fall på vår förskola så hade man lite extra saker för de barnen som skulle gå vidare till förskoleklass i form av både utmaningar men också utflykter. De gick i en blandad grupp. Det var även jättenyttigt för dem att vara äldst på förskolan. 

    Hade en tjej i min klass på gymnasiet som var ett år yngre. Hon hade börjat skolan utomlands, i ett land där man börjar tidigare, och därför fick hon gå i en årskurs högre än hon skulle ha gjort annars. Nu var inte hon en partytjej på det viset men visst var det trist att inte kunna vara med på studentfester och liknande när vi tog studenten. 

    Så, även om din dotter känns jämförbart mogen med sina kompisar som är 4-6 månader äldre så är det bättre för henne att gå med sin årskurs som regel. Visar det sig att hon behöver ytterligare stimulans i skolan så brukar de kunna lösa det ändå. 
  • Dettoka
    fjanten skrev 2023-09-14 09:19:53 följande:

    Vår äldsta dotter började förskoleklass i år, hon är född 2a januari 2017. Hennes storebror är 12 månader äldre, han är född 30e december 2015, och han går i andraklass. Tekniskt sett hade båda dessa kunnat gå i förstaklass just nu, om sonen fötts två dagar senare än han gjorde, och dottern föddes 3 dagar tidigare än hon gjorde, men man föds helt enkelt det året man föds. Någonstans måste ju brytpunkten vara. Så för min tjej var det lite konstigt när flera av hennes vänner - ena född veckan innan henne - började förskoleklass och hon skulle gå kvar i förskolan ett år till. Dottern är dessutom lång, och är i storlek med barnen i tvåan/trean snarare än barnen födda samma år. Men vet du? Hon har nu fått börja förskoleklassen, hon leker med barnen i sin egen klass, såväl som med de gamla förskolekompisarna som går i ettan, såväl som några barn i tvåan också. Men när hon nu går i "rätt" klass så kommer hon ju kunna idrotta med "rätt" kull, för även om barn fått börja skolan ett år tidigare så får de sällan träna i fel födelseårsgrupp. Hon kommer inte alltid vara yngst när det gäller mopeder, körkort och allt vad det blir. Hon kommer troligen hamna i puberteten ungefär när vännerna gör det. Skulle det visa sig senare att hon skulle må bra av att skippa en klass (hon ligger ganska långt före när det gäller läsning, skrivning, matematik), då får man ju ta det då och i det läget är det nog ingen större skillnad på henne och december-barnen 2016, men jag hade inte velat ta det klivet utan att se att det faktiskt är nödvändigt. Ditt barn är dessutom född i mars, så det är inte ens som att hon nästan nästan var född det tidigare året - medan min dotter verkligen är prick på gränsen.


    Tack för input!
  • Anonym (Love)

    Statestiken säger ju att dom som är födda tidigare på året har en fördel i förhållande till sina klasskamrater. Det går "bättre" för dem i skolan, och i livet i allmänhet. 


    Jag personligen skulle ju inte plocka bort den fördelen för mina barn om jag kunde låta bli.

  • Dettoka
    Anonym (Love) skrev 2023-09-14 09:37:06 följande:

    Statestiken säger ju att dom som är födda tidigare på året har en fördel i förhållande till sina klasskamrater. Det går "bättre" för dem i skolan, och i livet i allmänhet. 


    Jag personligen skulle ju inte plocka bort den fördelen för mina barn om jag kunde låta bli.


    Tack för input! Vet du var kan man läsa mer om det här när det gäller statistiken?
  • fjanten
    Dettoka skrev 2023-09-14 09:40:01 följande:
    Tack för input! Vet du var kan man läsa mer om det här när det gäller statistiken?
    Har också läst om det. Här är en länk som gäller idrott, men det står också:

    "Alla grundskolans 16 ämnen mäter i olika grad elevers fysiska, kognitiva och kreativa förmåga. Betyget i idrott och hälsa utgår till stor del från den fysiska förmågan. Eftersom den relativa ålderseffekten finns inom idrotten kan vi anta att den också syns i ämnet idrott och hälsa. Och det gör den. Fler elever födda tidigt på året får högst betyg i idrott och hälsa när de går ut grundskolan.

    Den relativa ålderseffekten syns också i andra ämnen. Betyg i kemi, fysik och matematik bedömer elevens kognitiva förmåga. Också i de ämnena presterar elever bättre om de är födda tidigt på året"


    www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2020/toppidrottare-oftare-fodda-tidigt-pa-aret/
  • Aliona

    Jag önskar att jag hade kunnat göra detsamma eftersom vi upplevde båda slutet av förskolan, fsk-klass och nu ettan som en enorm slöseri med tid. Mitt barn är inte på något sätt särbegåvad utan har helt ekelt bara en nyfikenhet och kunskapstörst som säkert är normal i åldern. Vi har inte pushat honom men plockat upp hans vilja att lära, han läser flyande, räknar bra och vet mycket - precis som många barn. Skolan däremot håller kvar barnen på så låg nivå, även nu i ettan letar de geometriska figurer, räknar plus och minus på 1-10 och pratar om sambandet mellan ljud och bokstäver, något han har kunnat i 1-2 år redan. Visst, han får läsa i egen bok när han är klar med sina uppgifter men först när han läst enkla meningar (som Fia är ett får) och färglägga. Konsekvensen blir att han blir understimulerad och rastlös, fokuserar inte och stör andra. Det blir inte bra för någon. Jag är på skolan och de säger att de ska individanpassa men så många uppgifter nu är gjorda för att lösa tillsammans att det aldrig riktigt händer. 


    Men hur som helst, hade jag kunnat sätta honom i skola ett år tidigare så skulle jag nog ändå inte gjort det, pga det sociala som så många andra har pratat om. Han är ett höstbarn, pojke och liten till växten, och det är redan nu jobbigt att vara minst, att vara den enda som inte tappat tänder osv. Jag är säker på att det blir mycket jobbigare ju äldre de blir. 

  • Dettoka
    Aliona skrev 2023-09-14 09:48:47 följande:

    Jag önskar att jag hade kunnat göra detsamma eftersom vi upplevde båda slutet av förskolan, fsk-klass och nu ettan som en enorm slöseri med tid. Mitt barn är inte på något sätt särbegåvad utan har helt ekelt bara en nyfikenhet och kunskapstörst som säkert är normal i åldern. Vi har inte pushat honom men plockat upp hans vilja att lära, han läser flyande, räknar bra och vet mycket - precis som många barn. Skolan däremot håller kvar barnen på så låg nivå, även nu i ettan letar de geometriska figurer, räknar plus och minus på 1-10 och pratar om sambandet mellan ljud och bokstäver, något han har kunnat i 1-2 år redan. Visst, han får läsa i egen bok när han är klar med sina uppgifter men först när han läst enkla meningar (som Fia är ett får) och färglägga. Konsekvensen blir att han blir understimulerad och rastlös, fokuserar inte och stör andra. Det blir inte bra för någon. Jag är på skolan och de säger att de ska individanpassa men så många uppgifter nu är gjorda för att lösa tillsammans att det aldrig riktigt händer. 


    Men hur som helst, hade jag kunnat sätta honom i skola ett år tidigare så skulle jag nog ändå inte gjort det, pga det sociala som så många andra har pratat om. Han är ett höstbarn, pojke och liten till växten, och det är redan nu jobbigt att vara minst, att vara den enda som inte tappat tänder osv. Jag är säker på att det blir mycket jobbigare ju äldre de blir. 


    Tack för input!
  • Anonym (flicka)
    Dettoka skrev 2023-09-13 20:12:01 följande:
    Börja förskoleklass som 5,5 åring

    Hej! Finns det några som har erfarenhet av att sitt eget barn har börjat förskoleklass som 5,5 åring? Vår dotter är född i mars  2019 de flesta av hennes kompisar som hon går på samma avdelning på förskolan är födda i nov-dec 2018. Hon verkar vara förre jämfört med kompisarna både i språket, finmotoriken, den ?sociala biten? samt när det gäller intresse för bokstäver, läsning (hon kan inte läsa helt men kan läsa vissa ord och skriva några ord). Så våran funderingar är att hon skulle kunna börja förskoleklass hösten när hon blir 5,5. Jag har hört talas om det att det brukar gå bra i lägre klasser men blir jobbigt senare inhögstadiet. Finns det nån vars barn har börjat förskoleklass tidigare och nu är klart med grundskolan ev gymnasiet och har erfarenhet av det hur barnet upplevde att vara yngst i klassen? Eller nån som har haft barn i sin klass som började tidigare i förskoleklass? Tack!


    Min dotter hade en flicka i sin klass som fick börja ett år tidigare. Född i januari så hon var ju nära i ålder med dem som var födda sent på året innan.

    Hela lågstadiet fungerade allt väldigt bra, hon var jämn med de andra. Men sen, när de andra börja komma in i puberteten och utvecklas åt olika håll, då blev det väldigt tydligt att hon var yngre. Hon hade det rätt jobbigt i både mellanstadiet och högstadiet. Utvecklade en högljudd personlighet för att kompensera tt hon var efter i utvecklingen jämfört med de andra.

    Min dotter var bra kompis med henne så vi träffade henne en hel del. Nu går de i högstadiet och min dotter vill inte längre umgås med henne, av en massa skäl, men delvis för att hon är omogen och osäker och då blir jobbig att vara med.

    Det behöver ju inte bli så bara för att man börjar tidigare, men det kan vara något att tänka på i alla fall. Att mognaden kan vara i fas nu vid 5-6 års ålder, men helt i ofas senare i ålder. 
  • Anonym (Ronja)

    Mitt barn är född i början på februari men har inte haft tanken på att låta henne börja tidigare. Tror snarare det är en fördel att hon går sin årgång

  • Dettoka
    Anonym (flicka) skrev 2023-09-14 09:59:51 följande:
    Min dotter hade en flicka i sin klass som fick börja ett år tidigare. Född i januari så hon var ju nära i ålder med dem som var födda sent på året innan.

    Hela lågstadiet fungerade allt väldigt bra, hon var jämn med de andra. Men sen, när de andra börja komma in i puberteten och utvecklas åt olika håll, då blev det väldigt tydligt att hon var yngre. Hon hade det rätt jobbigt i både mellanstadiet och högstadiet. Utvecklade en högljudd personlighet för att kompensera tt hon var efter i utvecklingen jämfört med de andra.

    Min dotter var bra kompis med henne så vi träffade henne en hel del. Nu går de i högstadiet och min dotter vill inte längre umgås med henne, av en massa skäl, men delvis för att hon är omogen och osäker och då blir jobbig att vara med.

    Det behöver ju inte bli så bara för att man börjar tidigare, men det kan vara något att tänka på i alla fall. Att mognaden kan vara i fas nu vid 5-6 års ålder, men helt i ofas senare i ålder. 
    Tack!
  • fjanten
    Aliona skrev 2023-09-14 09:48:47 följande:

    Jag önskar att jag hade kunnat göra detsamma eftersom vi upplevde båda slutet av förskolan, fsk-klass och nu ettan som en enorm slöseri med tid. Mitt barn är inte på något sätt särbegåvad utan har helt ekelt bara en nyfikenhet och kunskapstörst som säkert är normal i åldern. Vi har inte pushat honom men plockat upp hans vilja att lära, han läser flyande, räknar bra och vet mycket - precis som många barn. Skolan däremot håller kvar barnen på så låg nivå, även nu i ettan letar de geometriska figurer, räknar plus och minus på 1-10 och pratar om sambandet mellan ljud och bokstäver, något han har kunnat i 1-2 år redan. Visst, han får läsa i egen bok när han är klar med sina uppgifter men först när han läst enkla meningar (som Fia är ett får) och färglägga. Konsekvensen blir att han blir understimulerad och rastlös, fokuserar inte och stör andra. Det blir inte bra för någon. Jag är på skolan och de säger att de ska individanpassa men så många uppgifter nu är gjorda för att lösa tillsammans att det aldrig riktigt händer. 


    Men hur som helst, hade jag kunnat sätta honom i skola ett år tidigare så skulle jag nog ändå inte gjort det, pga det sociala som så många andra har pratat om. Han är ett höstbarn, pojke och liten till växten, och det är redan nu jobbigt att vara minst, att vara den enda som inte tappat tänder osv. Jag är säker på att det blir mycket jobbigare ju äldre de blir. 


    Men vad tråkigt... På våra barns skola individanpassar de mer. Om vi tar exempelvis läsningen i åk.1, där finns nivån "lära sig bokstäver" och sedan enklare meningar som du beskriver, för de som har det svårt, en mellannivå där de läser meningar i stil med: "Fia är ett får, berättar Maja. Vet någon vad fårets ungar kallas? Jonas räcker upp handen, han svarar att fårets ungar kallas lammor. Då börjar klassen fnissa. Jonas förstår inte vad som var så roligt, förrän Marika räcker upp handen och talar om för honom att fårets ungar kallas lamm." - och sedan kanske 4-5 sidor på den nivån. Till sist en mer avancerad nivå, där språket blir mer text, mer beskrivningar, mer tidsbegrepp o.s.v. När det gäller matematiken kanske din sons skola inte riktigt kommit igång ordentligt än? På sonens skola fanns även där tre nivåer på matematiken, en enklare som mest var en fortsättning på det fsk.klassen sysslat med, lite mer avancerat kanske, till den svåraste nivån med fler läsfrågor, enklare ekvationer, problemlösning/"kluringar" där de får viss information och utifrån det ska kunna lösa annat - och utifrån lösningarna kunna lösa ännu djupare matematiska följdfrågor. Ert barns skola skulle nog tjäna på att individanpassa mer, istället för att alla ska sitta med det enklaste och bli uttråkade...
  • Anonym (Kim)

    Svårt det där. Skolan ska ju individbasera men det funkar sällan. Finns både för och nackdelar. Min dotter skippade lekis (på den tiden) och gick direkt på åk 1. Hon läste och skrev redan då. Upplevde inga problem förut en del lärare som ibland var lite hånfulla. Behövde hon hjälp fick hon höra att ?du som är så duktig ska väl kunna det?. När ålder var ett problem handlade det om moppe och åldergräns på nöjen. All skolgång är avklarad sedan länge, grund, gymnasiet och uni. Har ett bra jobb idag. 

  • Dettoka
    Anonym (Kim) skrev 2023-09-14 10:58:13 följande:

    Svårt det där. Skolan ska ju individbasera men det funkar sällan. Finns både för och nackdelar. Min dotter skippade lekis (på den tiden) och gick direkt på åk 1. Hon läste och skrev redan då. Upplevde inga problem förut en del lärare som ibland var lite hånfulla. Behövde hon hjälp fick hon höra att ?du som är så duktig ska väl kunna det?. När ålder var ett problem handlade det om moppe och åldergräns på nöjen. All skolgång är avklarad sedan länge, grund, gymnasiet och uni. Har ett bra jobb idag. 


    Tack!
  • Mrs Moneybags

    Jag började skolan ett år tidigare, men på den tiden gjorde barn i min situation ett skolmognadsprov i flera delar som jag då passerade. 

    Jag upplevde aldrig något direkt problem med att gå med barn som var äldre, jag var ändå en av de första i puberteten så jag hade nog tyckt det var jobbigare att gå med de som var ett år yngre eftersom jag då hade varit extremt tidig. 

    Min son går i en musikskola som har ett antagningsprov som de gör före förskoleklass för att se om de har någon musikalisk fallenhet. Det är inte en slump att säkert 90% av barnen är födda första halvåret (jan-jun) och bara ett fåtal under det andra halvåret. De är helt enkelt mer mogna för att ta ett test och genomföra det, följa instruktioner och så vidare. 

    I boken Outliers av Malcolm Gladwell kan man läsa mer om fördelen av att vara född tidigt på året både när det gäller idrott, skolresultat och mycket mer. Det som vi tidigare trott handlar om så kallade outliers/exceptionellt intelligenta/begåvade  handlar alltså egentligen mer om exempelvis när man är född på året mm. Att det finns en logik bakom framgång. 

    Min son kunde i likhet med många andra barn läsa och skriva långt innan förskoleklass, räkna enkla tal med mera. I hans skola är inte det något exceptionellt eftersom många är begåvade och tidiga, men jag hade aldrig satt honom i skolan tidigare ändå på grund av det sociala. Vår pojke är mycket social och behovet av umgänge med kompisar bara ökar. Det hade varit tufft för honom som är lite kort att behöva slå sig in i ett gäng där alla var ett år äldre. Jag hade aldrig velat utsätta honom för det. 

  • Dettoka
    Mrs Moneybags skrev 2023-09-14 11:10:51 följande:

    Jag började skolan ett år tidigare, men på den tiden gjorde barn i min situation ett skolmognadsprov i flera delar som jag då passerade. 

    Jag upplevde aldrig något direkt problem med att gå med barn som var äldre, jag var ändå en av de första i puberteten så jag hade nog tyckt det var jobbigare att gå med de som var ett år yngre eftersom jag då hade varit extremt tidig. 

    Min son går i en musikskola som har ett antagningsprov som de gör före förskoleklass för att se om de har någon musikalisk fallenhet. Det är inte en slump att säkert 90% av barnen är födda första halvåret (jan-jun) och bara ett fåtal under det andra halvåret. De är helt enkelt mer mogna för att ta ett test och genomföra det, följa instruktioner och så vidare. 

    I boken Outliers av Malcolm Gladwell kan man läsa mer om fördelen av att vara född tidigt på året både när det gäller idrott, skolresultat och mycket mer. Det som vi tidigare trott handlar om så kallade outliers/exceptionellt intelligenta/begåvade  handlar alltså egentligen mer om exempelvis när man är född på året mm. Att det finns en logik bakom framgång. 

    Min son kunde i likhet med många andra barn läsa och skriva långt innan förskoleklass, räkna enkla tal med mera. I hans skola är inte det något exceptionellt eftersom många är begåvade och tidiga, men jag hade aldrig satt honom i skolan tidigare ändå på grund av det sociala. Vår pojke är mycket social och behovet av umgänge med kompisar bara ökar. Det hade varit tufft för honom som är lite kort att behöva slå sig in i ett gäng där alla var ett år äldre. Jag hade aldrig velat utsätta honom för det. 


    Tack!
Svar på tråden Börja förskoleklass som 5,5 åring