Aliona skrev 2023-09-14 09:48:47 följande:
Jag önskar att jag hade kunnat göra detsamma eftersom vi upplevde båda slutet av förskolan, fsk-klass och nu ettan som en enorm slöseri med tid. Mitt barn är inte på något sätt särbegåvad utan har helt ekelt bara en nyfikenhet och kunskapstörst som säkert är normal i åldern. Vi har inte pushat honom men plockat upp hans vilja att lära, han läser flyande, räknar bra och vet mycket - precis som många barn. Skolan däremot håller kvar barnen på så låg nivå, även nu i ettan letar de geometriska figurer, räknar plus och minus på 1-10 och pratar om sambandet mellan ljud och bokstäver, något han har kunnat i 1-2 år redan. Visst, han får läsa i egen bok när han är klar med sina uppgifter men först när han läst enkla meningar (som Fia är ett får) och färglägga. Konsekvensen blir att han blir understimulerad och rastlös, fokuserar inte och stör andra. Det blir inte bra för någon. Jag är på skolan och de säger att de ska individanpassa men så många uppgifter nu är gjorda för att lösa tillsammans att det aldrig riktigt händer.
Men hur som helst, hade jag kunnat sätta honom i skola ett år tidigare så skulle jag nog ändå inte gjort det, pga det sociala som så många andra har pratat om. Han är ett höstbarn, pojke och liten till växten, och det är redan nu jobbigt att vara minst, att vara den enda som inte tappat tänder osv. Jag är säker på att det blir mycket jobbigare ju äldre de blir.
Men vad tråkigt... På våra barns skola individanpassar de mer. Om vi tar exempelvis läsningen i åk.1, där finns nivån "lära sig bokstäver" och sedan enklare meningar som du beskriver, för de som har det svårt, en mellannivå där de läser meningar i stil med: "Fia är ett får, berättar Maja. Vet någon vad fårets ungar kallas? Jonas räcker upp handen, han svarar att fårets ungar kallas lammor. Då börjar klassen fnissa. Jonas förstår inte vad som var så roligt, förrän Marika räcker upp handen och talar om för honom att fårets ungar kallas lamm." - och sedan kanske 4-5 sidor på den nivån. Till sist en mer avancerad nivå, där språket blir mer text, mer beskrivningar, mer tidsbegrepp o.s.v. När det gäller matematiken kanske din sons skola inte riktigt kommit igång ordentligt än? På sonens skola fanns även där tre nivåer på matematiken, en enklare som mest var en fortsättning på det fsk.klassen sysslat med, lite mer avancerat kanske, till den svåraste nivån med fler läsfrågor, enklare ekvationer, problemlösning/"kluringar" där de får viss information och utifrån det ska kunna lösa annat - och utifrån lösningarna kunna lösa ännu djupare matematiska följdfrågor. Ert barns skola skulle nog tjäna på att individanpassa mer, istället för att alla ska sitta med det enklaste och bli uttråkade...