• Anonym (Majsan)

Varför vill ni veta om er partner varit otrogen

Under hela mitt äktenskap har min man genom sitt arbete rest runt om i välden. 

Jag har aldrig haft anledning eller ens funderat på om han är trogen eller ej. När han kommer hem så är lyckan fullkomlig i familjen och jag och barnen längtar alltid tills han kommer hem. 
    Jag är inte naiv och rätt realistisk så jag inser ju att han mycket väl kan vara otrogen på sina resor men det är ingenting jag funderar över eller är rädd för. 

Givetvis vill jag inte att han ska berätta för mig om sina eventuella eskapader, det skulle inte görs något för mig. Så jag hoppa att han inte får för sig att lätta sitt hjärta.
    Den här ovillkorliga ärligheten jag läser om här förvånar mig, Om alla är lyckliga varför dra upp misstankar om otrohet?  Man förstör ju relationen.

• Svar på tråden Varför vill ni veta om er partner varit otrogen
  • Anonym (Realist)

Jag tror att de flesta fruar FATTAR, att är mannen utstationerad länge, som soldat eller officerare kanske, eller om han är sjöman, så kommer han antagligen att ha några tillfälliga förbindelser som inte betyder något. Eller gå till prostituerade. Män brukar inte kunna hålla sig så länge (om de är friska i kroppen).

Men man pratar inte om det, för det skulle bara förstöra relationen i onödan. Rent sexuella förbindelser långt borta i ett främmande land, med kvinnor han aldrig kommer att träffa igen, är ju inget hot mot förhållandet. En massa svartsjuka, misstänksamhet, långa förhör, tjat och gnäll, den lilla tid han är hemma hos familjen... kan däremot vara det. 

Anonym (Eh) skrev 2023-09-16 23:49:17 följande:

Det är otroheten som förstör relationen inte att man drar upp det. 

Fast det kan ju inte du bestämma ÅT TS, när hon uppenbarligen inte tycker så själv. 
  • Anonym (Ursula)
    Anonym (Realist) skrev 2023-09-17 22:28:33 följande:

Jag tror att de flesta fruar FATTAR, att är mannen utstationerad länge, som soldat eller officerare kanske, eller om han är sjöman, så kommer han antagligen att ha några tillfälliga förbindelser som inte betyder något. Eller gå till prostituerade. Män brukar inte kunna hålla sig så länge (om de är friska i kroppen).

Men man pratar inte om det, för det skulle bara förstöra relationen i onödan. Rent sexuella förbindelser långt borta i ett främmande land, med kvinnor han aldrig kommer att träffa igen, är ju inget hot mot förhållandet. En massa svartsjuka, misstänksamhet, långa förhör, tjat och gnäll, den lilla tid han är hemma hos familjen... kan däremot vara det. 

Fast det kan ju inte du bestämma ÅT TS, när hon uppenbarligen inte tycker så själv. 

Jasså? Betraktar du verkligen fenomenet otrohet med klarsynta och realistiska ögon nu?? Nej du, till att börja med. De flesta fruar utgår ej ifrån att mannen under en längre frånvaro som i en obestridlig naturlag iscensätter tillfälliga förbindelser med andra kvinnor och som du påstår inte betyder något. Annat än tömma o lite närhet med en främmande människas hud o kön. Alla män har inte samma psykologi eller rättesnören som du presenterar här. Alla kvinnor, som numera själva kan befinna sig i månaders utlandstjänst, tar sig ingen ny man/kille i varje hamn. Alla män fungerar inte gentemot kvinnan som du tänker och hävdar alla gör. Är du möjligen ett barn av Evert Taubes generation? Den mer överslätande äktenskapliga konstruktionen du ivrigt målar upp sågs nog mer med blida ögon eller t o m med ett accepterad av kvinnor i dåtid. Kvinnor med familj och barn gavs därtill sällan ett reellt val innan 1960-70 talet, mer än framhärda. Och det är den rätta modellen menar du? Vet inte om du äger kännedom om den djupa smärta framlidne TV programledaren Magnus Härenstam upplevde när en affär ledde till ett utomäktenskapligt barn. En prövning uppstod inom familjen till följd av konsekvensen. Frågor som dessa och som berör människans villkor och överlevnad mår inte bra av att rakt av förminskas. 

Hur kan du vilja påstå att de kvinnor mannen aldrig kommer att se igen, inget hot utgör mot förhållandet. Aldrig hört talas om tropiska och/eller sexuellt överförbara sjukdomar eller oönskade graviditeter? Det var/är ingen trevlig överraskning för äkta hustrun om hon som välkomstpresent av sin efterlängtade man ges livslånga årliga smärtsamma utbrott av genital herpes, klamydia som oupptäckt leder till infertilitet, gonorré eller HIV. Vad gäller oplanerade graviditeter är de ingen sällsynthet om mannen stationerad geografiskt långt bort, när kvinnan i sämre bemedlade utvecklingsländer vill/behöver av nöd optimera sin chans till ett drägligt liv. Snärja den vite mannen genom faderskapsbestämning med ett 21 årigt förpliktigande underhåll kan vara endaste utvägen. 

Om schismer, motsättningar och konflikter uppstår när hustrun upptäcker mannens månatliga insättningar, utan logisk förklaring, till Columbia eller till Tanzania är det högst förståeligt. Eller om kvinnan klagandes på gyn smärtor (om hon hållit på sig och av kärlek varit mannen trogen) besöker venereologen med en kraftig genital herpesinfektion och är i upprört känslomässigt läge, är det oxå något högst förståeligt.  Skulden till svartsjukan, de brutna förtroendena, och misstroendet som orsakades av mannen otrohet, ska förläggas där den hör hemma. Hos mannen i vårt exempel. Rollerna kan givetvis variera utifrån vem i parförhållandet, kvinnan eller mannen, som är den gränsöverskridande parten. 

• Core

På något sätt är TS inställning bra, för att det är större chans att man håller sig trogen om man har tillit från sin partner.

Frun säger att jag kan glömma att jag skulle få sticka från familjen med nån flamma bara för att jag fått ligga på sidan av, jag ska vara här och ta ansvar.

Tanken har aldrig slagit mig att vara med nån annan, jag tror att hade jag haft en svartsjuk partner hade risken varit större att man längtar efter något nytt.

Hon har min fulla tillit också, men däremot hade jag lämnat om hon var otrogen, på en sekund.

• Anonym (Ursula)
    Core skrev 2023-09-18 10:38:04 följande:

På något sätt är TS inställning bra, för att det är större chans att man håller sig trogen om man har tillit från sin partner.

Frun säger att jag kan glömma att jag skulle få sticka från familjen med nån flamma bara för att jag fått ligga på sidan av, jag ska vara här och ta ansvar.

Tanken har aldrig slagit mig att vara med nån annan, jag tror att hade jag haft en svartsjuk partner hade risken varit större att man längtar efter något nytt.

Hon har min fulla tillit också, men däremot hade jag lämnat om hon var otrogen, på en sekund.

Exakt, förbjuden frukt smakar bäst! men om frukten ej förbjuden eller omgärdad av restriktioner, smakar den som allra bäst som en rutten fallfrukt med bismak. Den bittra smaken i munhålan stannar kvar ett bra tag. Accentueras när du ser djupt in i den ordinarie partners öga. För att nå kulmen när venereologen i sina provtagningar för in en tops i det allra heligaste. 

Svartsjuka är mkt begränsande när den praktiseras till fullo. Ja! Oftast är den den otrogne partner själv med agendor och sidorelationer över hela världen som är som mest eldigt svartsjuk och sjukligt kontrollerande. Hur kommer det sig mån tro? 

Har du tänkt igenom varför du själv lämnar frugan på en sekund till och med, om hon varit otrogen? Har frun i huset inte samma ansvar som du i att hålla familjeprojektet igång? Vill du verkligen göra dina barn så illa, som när du river upp himmel och jord för ett enstaka snedsteg från frugans sida på tjejresan till Cypern? Tänk om hon endast tittat lite för djupt i glaset under tjejmiddagen, och kyparen extremt och manipulativt förförisk? Endaste otroheten på 20 år? 

• Anonym (Jaha)

Jag tycker du låter som en 50 stals kvinna, eller en kvinna från svunna tider då det vara mer eller mindre accepterat och självklart att mannen hade lite vänsterprassel här och där. 

samtidigt dömer jag dig inte. Du har hittat till en insikt som du trivs med. Och jag håller med om att otrohet inte behöver vara det värsta som kan hända i en relation. 

undrar Dock om det är så att du tror att din man är/ har varit otrogen, men inte bryr dig?? 

• Anonym (Ursula)
    Anonym (Jaha) skrev 2023-09-18 19:34:37 följande:

Jag tycker du låter som en 50 stals kvinna, eller en kvinna från svunna tider då det vara mer eller mindre accepterat och självklart att mannen hade lite vänsterprassel här och där. 

samtidigt dömer jag dig inte. Du har hittat till en insikt som du trivs med. Och jag håller med om att otrohet inte behöver vara det värsta som kan hända i en relation. 

undrar Dock om det är så att du tror att din man är/har varit otrogen, men inte bryr dig? 

Exakt min tanke! 
  • Core
    Anonym (Ursula) skrev 2023-09-18 12:43:09 följande:

Exakt, förbjuden frukt smakar bäst! men om frukten ej förbjuden eller omgärdad av restriktioner, smakar den som allra bäst som en rutten fallfrukt med bismak. Den bittra smaken i munhålan stannar kvar ett bra tag. Accentueras när du ser djupt in i den ordinarie partners öga. För att nå kulmen när venereologen i sina provtagningar för in en tops i det allra heligaste. 

Svartsjuka är mkt begränsande när den praktiseras till fullo. Ja! Oftast är den den otrogne partner själv med agendor och sidorelationer över hela världen som är som mest eldigt svartsjuk och sjukligt kontrollerande. Hur kommer det sig mån tro? 

Har du tänkt igenom varför du själv lämnar frugan på en sekund till och med, om hon varit otrogen? Har frun i huset inte samma ansvar som du i att hålla familjeprojektet igång? Vill du verkligen göra dina barn så illa, som när du river upp himmel och jord för ett enstaka snedsteg från frugans sida på tjejresan till Cypern? Tänk om hon endast tittat lite för djupt i glaset under tjejmiddagen, och kyparen extremt och manipulativt förförisk? Endaste otroheten på 20 år? 

Så är det verkligen. 

Jag förbjuder inte någon frukt, eller försöker kontrollera om något plockas från träd eller mark, men hon är starkare än mig så.

Jag skulle inte vilja leva med ett sådant svek, jag är överanalytisk och har närmre till mörkret än henne, det skulle vara att göra våld på mig själv att stanna i det scenariot.

• Anonym (Maria)

Tex att han ska använda kondom, annars är det OK att ligga med andra?

men menar du inte tvärtom nu? Att om frukten var förbjuden så blir det bismak som accentueras när man ser i ögonen

Anonym (Ursula) skrev 2023-09-18 12:43:09 följande:

Exakt, förbjuden frukt smakar bäst! men om frukten ej förbjuden eller omgärdad av restriktioner, smakar den som allra bäst som en rutten fallfrukt med bismak. Den bittra smaken i munhålan stannar kvar ett bra tag. Accentueras när du ser djupt in i den ordinarie partners öga. 

• Anonym (därför)

Det beror nog på hur man är som person, vissa föredrar att stoppa huvudet i sanden och låtsas som ingenting, andra föredrar att ta tjuren vid hornen och konfrontera verkligheten som den är och göra sina egna val.

Om du läser din trådstart igen så kommer du kanske lägga märke till något motsägelsefullt. Du skriver att du är "realistisk" men samtidigt vill du inte veta om eventuella eskapader, och det är ju inte ett rationellt sätt att förhålla sig till saker utan snarare ett sätt att stoppa huvudet i sanden. För om du på allvar var ok med att han ligger med andra så skulle det ju inte spela någon roll om du fick reda på det, du är ju ok med det.

Så det du propagerar för är en slags verklighetsflykt, dvs du vill inte veta hur saker förhåller sig i verkligheten utan föredrar att låtsas och det är ju inte realism.

Så svaret på din fråga är ganska enkel, varför vill man veta det?

1) För att jag vill kunna göra mina egna val kring vilket slags förhållande och vilken slags partner jag vill leva med.

2) För att jag inte anser att leva i en lögn där man låtsas leva i ett exklusivt förhållande fast man inte gör det är detsamma som "lycka"

3) För att jag anser att en person som sviker, ljuger och manipulerar inte är någon jag vill ha en relation med eftersom en person som ljuger om sånt kan mycket väl ljuga om vad som helst

4) För att jag vill ha en partner som respekterar överenskommelser och gränser inte nån som struntar i dem i smyg när det passar eftersom en sån person inte går att lita på.

Kort sagt, jag vill ha en ärlig partner som jag kan lita på i alla väder inte en falsk egoist.

• Anonym (därför)
    Core skrev 2023-09-18 10:38:04 följande:

Hur lyckas du få verklighetsflykt till "bra"?

Och är inte att påstå att om man litar på sin partner så är det större chans att personen är trogen ett sätt att lägga skulden för den enes falskhet och egoism på sin partner?

Du menar väl inte på allvar att du tror att folk springer runt och knullar andra vara för att deras partner är kroniskt svartsjuk?

På vilket sätt menar du att det spelar någon som helst roll om du litar på eller inte litar på en person som redan från början är falsk och egoistisk?

Bara för att din fru är ok med att du knullar runt bara du tar ditt ansvar hemma betyder väl inte det att det är det som håller dina brallor från att åka ner. Att se till att behålla brallorna på är DITT ansvar som du borde kunna hålla oavsett om din fru tycker det är ok att du knullar andra eller ej.

Din inställning till trohet känns väldigt bekväm, dvs du verkar lägga ansvaret för hur du sköter dig på andra istället för dig själv. Det spelar ingen roll hur andra beter sig, vill du inte vara otrogen så kommer du inte vara det oavsett och väljer du att vara det så är det till 100% ditt eget val, inte andras och därmed också till 100% ditt ansvar inte andras.
Svar på tråden Varför vill ni veta om er partner varit otrogen