duvetrobin skrev 2023-10-24 17:22:26 följande:
Fd. Spelmissbrukare - Lån/Skulder
Hej!
Jag skulle vilja ha lite tips och idéer om hur jag borde göra i min situation.
har lån på 500k som är uppdelad i 5 olika bolag, är det värt att försöka göra en låneansökan för att samla? jag hade cirka 40 olika ucförfrågningar men är nere på 5st just nu (den sista går ut i februari 2024). Jag har en som går i borgen för mig.
Men till min fråga: Hur svårt är det att samla ungefär 400-500k till ett lån i dagens läge?
Och borde man vänta till ALLA uc-förfrågningar försvunnit innan man gör något? Har inga anmärkningar.
Vad har du för belopp, ränta och återbetalningstid för de olika lånen?
Vad har du för inkomst?
Generellt hade jag försökt amortera bort lånet med högst ränta först, och sedan den med näst högst osv. Men det beror även på andra faktorer såsom beloppen etc, det kan vara fördelaktigt att beta av de "mindre" lånen först.
Känns inte som att 5st uc-förfrågningar är särskilt mycket, så om du har en som kan gå i borgen för dig finns det nog goda chanser att få ett ihopbakslån. Kan du inte ringa till banken och förklara din situation och fråga om möjligheterna? De kan säkert berätta om dina möjligheter, utan att ta en kreditupplysning förrän du vet om det är värt det.