Inlägg från: Anonym (Tvillingmorsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

anonym05swe skrev 2025-03-08 23:36:21 följande:
    För tror hon är en person det går att hitta lösningar med baserat på mina träffar med henne, hon är smart och innovativ. 
    Det besvarar inte frågan.

Om hon är så smart och innovativ, kan ni väl hitta lösningar tillsammans, oavsett vem som frågar först? 

Säger hon ja om du frågar om en träff, kommer ni att lösa det. Större är inte avståndet eller andra hinder.

Säger hon nej så är hon inte intresserad, och då spelar det ingen roll om ni bor 50 meter eller 50 mil från varandra.
    anonym05swe skrev 2025-03-09 00:12:16 följande:
    Ja men vill inte att en fråga ska tolkas fel heller. Finns tyvärr sätt för det att tolkas fel 

Hur kan en fråga om en träff tolkas fel? 

Om du frågar om ni ska ses och hitta på något, hur kan det tolkas fel? 

Men då kommer du alltså aldrig att fråga? Det finns ju alltid en liten risk att det misstolkas.

anonym05swe skrev 2025-03-09 01:02:03 följande:

Bra sagt, instämmer. 

Flera gånger har jag sagt att jag kunde gjort mer samtidigt som jag också gjort vissa saker för henne. 

Jag har skrivit med henne, pratat med henne på event exempelvis som 2 av en mängd saker jag gjort som jag fått som råd. Nej, jag är inte här för att debattera utan enbart för råd som gör det enklare att potentiellt bli hennes. Vill bara få bra, enkla och smidiga råd som gör det enklare att hamna i en relation (helst med henne såklart då jag enbart har riktiga kärlekskänslor för henne)

Tråden är nästan 700 sidor lång. Du har fått alla råd och tips som finns.

Du verkar vilja hitta någon slags genväg, eller verkar hoppas att någon ska föreslå något slags mirakelråd som gör allt så mycket enklare och smidigare.

Så fungerar det inte i verkligheten.

Det finns olika sätt att bli ihop med någon, men så länge inte tjejen tar initiativ måste du själv göra det. Och därmed ta risken att bli avvisad. Det finns inget sätt att komma runt det.

Det behöver inte alls vara krångligt eller svårt att börja träffas och bli ett par, men det hänger på att båda är intresserade. Det finns alltid en risk att ens känslor inte är besvarade. 
    Anonym (Hej) skrev 2025-03-09 06:59:45 följande:

Det största problemet TS är inte att du är ung och oerfaren, det är din självupptagenhet och arrogans.

Du vet att folk ligger runt och är ointresserade av långa förhållanden. Du vet att långa avstånd inte fungerar. Du vet att folk skvallrar om de fick veta att du var intresserad av henne. Du vet att du skulle vara fantastisk som pojkvän.

Och trots att vi säger att du har fel, vi som faktiskt umgås med folk och som har upplevt allt det du längtar efter så fortsätter du framhäva att du har rätt. Trots att du har noll erfarenhet.

Jag tror inte att TS är avsiktligt arrogant. Snarare att han har svårt att förstå hur andra människor fungerar, hur relationer fungerar osv. 

Det mesta han vet om världen har han läst sig till, inte upplevt i verkligheten. Personer med hans svårigheter kan också bli ?fixerade? och ?fastna? i saker. Därav hans svartvita tänkande och oförmåga att ta till sig vad andra skriver, samt att han fortsätter att skriva i denna tråd, trots att han bara upprepar samma saker om och om igen. Han verkar inte tröttna, men får antagligen någon slags bekräftelse av att hålla tråden vid liv.

På ett ytligt plan är det mycket möjligt att TS fungerar hyggligt socialt, men han verkar inte veta hur han ska göra för att utveckla närmare eller djupare relationer. Han vill interagera med andra, han vill ha en flickvän osv, men har bara en teoretisk föreställning om vad det innebär. 

Han mår dåligt för att han inte lyckas med det många andra lyckas med, med det han vill lyckas med. Men han förstår inte själv vad som blir fel, utan skyller gärna på yttre omständigheter, oavsett om det gäller skoluppgifter (dåliga lärare) eller relationer (för stort avstånd, hon kan tolka det fel, sk modern dejting förstör för honom osv).

Allt detta ger intrycket av att han inte vill ta ansvar för något, men är snarare en slags försvarsmekanism och coping strategy från hans sida.

Det är inte ovanligt att personer med hans svårigheter, söker hjälp för ångest och / eller depression, när (om) de väl söker hjälp. De är ofta välfungerande eller hyfsat fungerande på ytan och har därför gått under radarn. Men världen är obegriplig för dem, de känner sig ofta missförstådda, hamnar i konflikter eller ofrivillig ensamhet, vilket får dem att må dåligt.

anonym05swe skrev 2025-03-09 09:15:02 följande:
    Nä är bara detta som är jobbigt med att hamna i en relation med henne. Har som sagt medvetet valt att inte ens försöka dejta med andra. Och inte bara jag som tycker modern dejting inte är så bra (antal användare på dejtingappar går ex ner snarare än upp) 

Nej självklart har jag ett ansvar också men du kan inte dementera att yttre omständigheter påverkar. 
    Nej, jag tar ansvar. 
    Nej jag tycker inte "världen är obegriplig" och hamnar inte ofta i konflikter utan snarare sällan. Ja, jag har ingen tjej nu men enbart för jag inte ens försöker träffa andra pga mina känslor för henne (lojalitet vilket faktiskt är bra) 
    Jag påstod inte att just DU hamnar i konflikter, jag skrev att det är relativt vanligt för personer med dina svårigheter.

Andra drar sig undan och har svårt att skapa eller bibehålla relationer till andra människor av det skälet. De står och tittar på världen kan man säga, i stället för att vara en del av den. Jag tror att du tillhör den senare kategorin. (Jag säger inte att du isolerar dig, du försöker, du är aktiv i en organisation, du försöker upprätthålla någon slags kontakt med tjejen du gillar osv. Men du når inte hela vägen fram och verkar inte förstå varför.)
    anonym05swe skrev 2025-03-10 15:37:44 följande:

Nej, det är det jag säger att jag är EMOT så...

Modern dejting är det stora problemet med orealistiska krav på folk, alla förväntas vara perfekta osv

Många killar träffar tjejer utan att vara perfekta.

Har du aldrig märkt det?

Tror du att andra killar i din ålder, som har eller har haft flickvänner, har bjudit dem på lyxrestaurang? Eller att bara långa killar har flickvänner?

Ingen är förövrigt felfri, varken tjejer eller killar. Ändå är många i relationer.

Eller vad är det för andra orealistiska krav du menar att många har?
    anonym05swe skrev 2025-03-10 22:05:26 följande:
    Vart ska jag träffa den rätta då? På barer ser jag bara äldre osv 
    En bra början är att umgås med tjejer, genom skola, jobb eller gemensamma intressen. Gå på krogen är inte nödvändigt. Men om du inte träffar eller lär känna tjejer, hur ska du då hitta en (potentiell) flickvän?

Du gör ju redan detta i viss mån, genom organisationen där lumpartjejen finns. Problemet där är ju att du aldrig tar det vidare och frågar om en träff.
    anonym05swe skrev 2025-03-10 09:58:06 följande:

Jag försöker dock men vet ej hur lämpligt det är att fråga om dejt redan nu iom att vi aldrig varit träffats ensamma utanför organisationen tidigare. Hur kan hon tolka det? Kan hon tro syftet med dm:sen enbart varit för att skaffa en dejt med henne? Kan hon tolka det som att jag enbart söker bekräftelse? 

Ja, förstår det givetvis och exakt det jag pratat om hela tiden att med modern dejtning måste man i princip vara perfekt på allt, vara jättelång, bjuda på exklusiva dejter på jättebra restauranger för att ens ha en chans m.m med modern dejtning. 

Här är ännu ett exempel på din typ av svårigheter. Att du tolkar saker bokstavligt. Att du inte riktigt förstår vad andra skriver eller menar.

Att ?sälja in sig? betyder inte att du måste vara perfekt eller någon slags supermänniska. Det betyder att få tjejen intresserad. Hur får du någon intresserad? Genom att vara trevlig, charmig samt rikta in dig på rätt tjej.

Är lumpartjejen värd att satsa på, förväntar hon sig inte en supersnygg eller jättelång kille med mycket pengar. Utan någon hon passar ihop med och har roligt tillsammans med. 

Om hon inte är intresserad av dig, är ni helt enkelt inte rätt för varandra. Det betyder inte att hon är ytlig eller har orimliga krav. 

anonym05swe skrev 2025-03-12 00:42:06 följande:

Jag hatar också detta läge enormt och ja, jag bör ha gjort mer tidigare. Jag känner samtidigt att jag alltid gjort mitt bästa. Ni måste inse att det inte är enkelt. 

Inte haft känslor för NÅGON på ca 7-8 år innan jag bara helt plötsligt föll för henne och så ska man navigera allt detta krångel och logistisk och så. Är inte enkelt men ska göra mitt bästa nu när vi ses härnäst för att visa att jag bryr mig om henne och förhoppningsvis ses på en trevlig dejt (antingen i hennes stad eller mitten mellan våra)

Skulle helt oironiskt som att gå på moln att vara med henne som hennes pojkvän

Problemet är att du inte ens har tagit reda på om hon är intresserad. Det är liksom första steget mot en eventuell kärleksrelation.

Då hade du sluppit grubbla så mycket nu, inte behövt hata läget som du skriver. Antingen hade ni träffats, trots avståndet och utan att du hade behövt betala för allt och leva upp till en massa orimliga krav. Eller så hade dina känslor inte varit besvarade. Då hade du kunnat slicka såren och gå vidare.

Att du har svårt att se dig själv med någon annan, är ju inget skäl till att ge upp? Du är inte ens 20 fyllda, du har hela livet framför dig.

Som sagt, andra killar träffar tjejer utan att vara rika eller snyggare än genomsnittet. Hur går det ihop om tjejer har skyhöga krav som du påstår? Att vissa tjejer har det, betyder inte att de flesta har det.

Social begåvning är viktigare än både utseende och pengar. Man måste inte nödvändigtvis vara bra på att flörta, men är man inte så bra på socialt samspel blir det svårare att träffa någon. Dock aldrig omöjligt. Socialt samspel och interaktion är nämligen något man kan öva upp, i alla fall till viss del.

I övrigt handlar det om att träffa rätt tjej i rätt miljö. Lära känna tjejer. Att ragga på krogen eller Tinder eller liknande, passar verkligen inte alla. 
    anonym05swe skrev 2025-03-13 20:12:57 följande:

Inte sagt att jag vet mest men jag har också gått på dejt och det gick inte särskilt bra pga modern dejtning

Inte sagt att jag vet mest men många går mellan många relationer för att folk inte ens vågar vara öppna innan de går in i en relation

Så du har varit på dejt? En eller flera?

Vad hände? Eftersom du skriver att det inte gick särskilt bra.

Vad är det som får dig att tro att det var det du kallar "modern dejting" som ställde till det?

Ibland är man bara inte rätt för varandra. Passar inte ihop. Klickar inte. Det behöver inte alls ha med "modern dejting" att göra.
    anonym05swe skrev 2025-03-14 01:42:57 följande:

Var på en dejt som var stendöd. Om det är så dejtning ska vara är det inte så roligt med sådan typ av dejtning 

För att det är så dejtningnormerna är 

Ja, det vet jag

Du har varit på EN misslyckad dejt och skyller på dejtingnormer?

Det kan inte ha varit så att du och tjejen bara inte klickade?

Många har varit på lyckade dejter. Dejtar de inte ?modernt? då?

Det känns som du medvetet svarar korthugget för att slippa förklara dig närmare.

Å andra sidan är det ingen annan än du som drabbas av att du skyller dina tillkortakommanden på omständigheterna, eller på yttre faktorer. Din inställning kommer inte att föra dig närmare en kärleksrelation, men det är ju ingen annans problem. 
    anonym05swe skrev 2025-03-15 09:51:04 följande:
    Jag har inte antytt att jag gillar henne heller så fel slutsats. Jag ska bjuda ut henne. 

Det går inte att veta än..
    Varför skrev du då tidigare att du trodde att hon skulle förstå att du ville bjuda ut henne när du började dm:a henne?

Det låter som du hoppades att hon skulle ta nästa steg så du slapp.

Det har hon inte gjort och då vet du inte vad du ska göra. Du vet vad du borde göra, men du vill inte få svart på vitt att hon inte är intresserad av dig på det sättet. Så du fortsätter förhala och leva på hoppet. 
    anonym05swe skrev 2025-03-16 00:07:00 följande:

Att du har mage att kalla mig feg när jag valde att slida in i hennes dm:s helt utan förvarning och skulle vara jätteärlig om allting om hon undrade någonting. Jag har aldrig ljugit för henne ex. 

Vad ska jag göra då? Låtsas som att modern dejtning är perfekt? Tro att det är bra att dejta med en person/vecka? 

Allt jag vill är att träffa den rätta kvinnan som kan leda till ett långsiktigt stabilt och kärleksfullt förhållande som inte är tråkigt 

Hur ska du göra för att uppnå ditt mål? Få det där förhållandet du längtar efter?

Du kanske tycker att du har gjort tillräckligt. Ändå är du fortfarande singel, trots att du skriver att du avskyr det.
    anonym05swe skrev 2025-03-16 00:07:00 följande:

Att du har mage att kalla mig feg när jag valde att slida in i hennes dm:s helt utan förvarning och skulle vara jätteärlig om allting om hon undrade någonting. Jag har aldrig ljugit för henne ex. 

Vad ska jag göra då? Låtsas som att modern dejtning är perfekt? Tro att det är bra att dejta med en person/vecka? 

Allt jag vill är att träffa den rätta kvinnan som kan leda till ett långsiktigt stabilt och kärleksfullt förhållande som inte är tråkigt 

Dm:a kan man göra med ytligt bekanta, särskilt om man är med i samma förening. Det behöver som sagt inte betyda något.

Du skriver att du skulle vara ärlig med allt om hon undrade, men det gör hon ju inte. Hon svarar när du skriver, men hon kontaktar aldrig dig först, även fast det har gått veckor.

Vad tror du det beror på?
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?