• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Anonym (Hej) skrev 2025-03-22 12:48:11 följande:
    Varför är det oetiskt? Min uppfattning om dig är att du är autistisk och jag tog en genväg via ChatGPT, ska jag ta en annan sida istället?

Du har väl inte upplevt mycket? Alla dina referenser du har är inte självupplevda, allt är från vad andra har sagt eller skrivit. Det enda du har upplevt är en dejt som inte blev bra och därför har du helt dömt ut dejtingappar trots att vi alla andar säger att det kan krävas 20 dejter innan man får en bra dejt.

Det är oetiskt att anklaga folk för saker utan att ens ha träffat ngn 

Jag har som sagt upplevt båda dejt, dejtingappar och blivit avvisad..

• anonym05swe
    Anonym (M) skrev 2025-03-22 13:45:06 följande:
    Du har ju fått massor av råd av folk som faktiskt har erfarenheter av relationer och som vet hur man hamnar i en. Men du gör inget av dem. Egentligen går det bara att dra två logiska slutsatser utifrån detta:

A) Du vill egentligen inte bli tillsammans med henne.

Eller

B) Du tror att du vet bättre än alla andra och att ditt eget sätt är det rätta.

Oavsett vilket alternativ det är så kommer du inte komma någonstans genom att sitta och diskutera frågan här. 
    Exempel? Har varit mer hån än riktiga råd på slutet. Jag försöker

A. Vill det  
    B. Nej tror inte jag är bättre än andra 
  • anonym05swe
    Anonym (M) skrev 2025-03-22 19:58:05 följande:
    Exempel? Hur många gånger har folk sagt åt dig att ta kontakt med henne och gett förslag hur du ska ta nästa steg? Tror inte någon i familjelivs historia har fått så många råd av så många människor.
    Ja och jag ska bjuda ut henne också. Är verkligen enda rådet, inget råd om vad jag ska skriva mer med henne innan ex, bra formuleringar att skriva ex. 
  • anonym05swe
    Anonym skrev 2025-03-22 21:22:58 följande:
    Det stämmer förmodligen. Tror inte heller att någon tidigare har lyckats hålla igång en tråd med såhär många tips.

Synd att inget av dem duger. 
    Man måste ju också gilla att det fortfarande är så att det vore att "stressa fram något" om han hade bjudit ut henne i trådens början. Jaha? Varför startades den då? Man drar igång en tråd och frågar om tips som inte går att anamma för att det vore att stressa. 700 sidor senare är fortfarande alla råd fel.

Svara och kommunicera ordentligt och på normal svenska går då rakt inte heller an.

Vidare kan vi ju konstatera att samtliga NPF-diagnostiseringsmodeller och alla som arbetar med detta nu kan slopas. Synd att slösa samhällets pengar på detta. Det räcker ju att autisten ifråga helt enkelt talar om att han inte är autist numera.
    Var bara i början det var tips. Nu säger du bara osanna saker helt utan grund (som att jag skulle ha npf-diagnos utan ngn form av belägg eller ens träffat mig irl vilket är djupt oetiskt). Vill få bra tips bara. 

Jo, jag svarar ordentligt. 

Om du kunde något om det hade du vetat att man inte kan diagnostisera det helt utan grund (utan att ens ha träffat personen och ingen annan förutom konstiga personer i den här tråden som sagt det). Nej, det är inte NPF bara för jag inte kan bjuda ut henne enkelt (en del logistik). Handlar mer om att jag bryr mig om henne på riktigt och vill inte skriva något oseriöst till henne. 
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2025-03-22 14:32:50 följande:
    Hur ska du ha det? Nu skriver du att du inte vill att andra ska förstå att du gillar henne och i inlägg 6993 (eller om det var 83) skrev du "Bryr mig dessutom inte om andra vet om mina känslor för henne.". 

Nej, det hade inte varit att stressa om du hade gjort det för 1,5 år sedan heller. 
    Bara för jag inte brytt mig om folk tagit reda på det betyder inte att jag vill prata offentligt om det pga privatsak. 
  • anonym05swe
    Anonym (Hej) skrev 2025-03-22 22:29:46 följande:
    Vad menar du, tycker du inte att du har fått råd om hur du ska formulera dig? Det vet jag att du har fått, både i denna tråd och i din andra, väldigt konkreta och tydliga råd med fraser och allt.
    Väldigt länge sedan ja
  • anonym05swe
    Anonym (Jonna) skrev 2025-03-22 22:45:25 följande:
    Svara på mitt citerade inlägg tack. Som sagt, personer med betydligt krångligare logistik än ni två har lyckats få ihop det. Varför är det då omöjligt för dig? Du svarade något luddigt om att bara för att några lyckas betyder det inte att alla gör det, men det är inte svar på frågan.
    Många i relationer är inte i samma sits som jag. Många har inte ens mer än 1 h bort. Många dejtar inomsocknes för att slippa tänka på avståndet ex (även om personerna de dejtar kanske inte är de bästa) 

Ja, det beror på från par till par. Vissa kanske redan bott ihop och sedan flyttat ut (pga jobb ex) så då spelar det inte lika stor roll. 

Inte sagt att det är omöjligt heller 
  • anonym05swe
    Anonym (Hej) skrev 2025-03-22 22:46:42 följande:
    Det tror jag inte men jag orkar inte leta bakåt. Frågan är varför DU inte har koll på alla tips du har fått eller använt dig av dom på en gång när du läste dom.

Fattar du hur många råd du har fått i dina trådar? Hur mycket tid som har lagts ner på att få dig att inte vara så orolig och rädd utan istället försöka få dig att våga satsa på det som är viktigt?

Du visar faktiskt på många autistiska sidor, du kan bli upprörd hur mycket du vill men så är det. Att vara så fyrkantig, tvärsäker på sin sak och aldrig kunna se något från andras sida är mycket tydliga symptom. Märker du inte själv att du resonerar annorlunda än de flesta?
    Tråden är såpass stor att det är omöjligt att komma ihåg allt i den. 

Jag försöker men är inte enkelt att bara skicka det där meddelandet till henne. Vill bjuda ut henne som sagt eller dylikt. 
    Nej det jag inte, är inte fyrkantig och kan utan problem se er synvinkel men ni verkar inte inse att det inte är så enkelt som att "bara bjud ut henne" då jag bryr mig om henne genuint och vill visa det. Inte bara bara som andra killar som bara ser på relationer som ngt litet. 
  • anonym05swe
    Anonym (Hej) skrev 2025-03-22 22:46:42 följande:
    Det tror jag inte men jag orkar inte leta bakåt. Frågan är varför DU inte har koll på alla tips du har fått eller använt dig av dom på en gång när du läste dom.

Fattar du hur många råd du har fått i dina trådar? Hur mycket tid som har lagts ner på att få dig att inte vara så orolig och rädd utan istället försöka få dig att våga satsa på det som är viktigt?

Du visar faktiskt på många autistiska sidor, du kan bli upprörd hur mycket du vill men så är det. Att vara så fyrkantig, tvärsäker på sin sak och aldrig kunna se något från andras sida är mycket tydliga symptom. Märker du inte själv att du resonerar annorlunda än de flesta?
    Varför skulle jag inte vara orolig? Är en jättestor sak och avvisning vore fruktansvärt. Att bli hennes vore fantastiskt minst sagt. 
  • anonym05swe
    Anonym (Jonna) skrev 2025-03-23 07:36:47 följande:
    Men du, det där var INTE svar på frågorna. En fråg var varför INGEN annan håller med om er situation skulle vara särskilt krånglig och komplex.

Sen skrev jag: "Som sagt, personer med betydligt krångligare logistik än ni två har lyckats få ihop det. Varför är det då omöjligt för dig?"

Då kommer svaret: "Inte sagt att det är omöjligt". Förstår du att det är ett otroligt konstigt svar på frågan? Du har inte lyckats fråga efter en dejt på 1,5 år trots att ni har kontakt - jo, det framstår som att det är omöjligt. Men vi tar bort ordet omöjligt då. Frågan blir då: varför är det så otroligt mycket svårare för DIG än för ANDRA som lyckas trots betydligt krångligare logistik? 
    För jag bryr mig om henne på riktigt. 
  • anonym05swe
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-03-23 01:15:40 följande:
    Hur ska du bli hennes då, om du aldrig vågar fråga? Det har du inte svarat på.

Du har fått massor av råd och tips i tråden. Ingen här kan hjälpa dig vidare. Bara du själv kan göra det.

Det finns olika sätt att bli ihop med någon. Men för att ens komma till det stadiet, måste man visa intresse. Då finns alltid en risk att bli avvisad. Att den andra inte känner samma. Den risken kommer du inte ifrån, hur du än gör. Det är det du måste förstå.

Enda sättet att inte riskera något, är om tjejen tar initiativ. T ex frågar om en träff. I ditt fall har tjejen inte gjort det. Jag tror att du har skrivit till henne i hopp om att hon ska fatta vinken och ta det vidare, så att du slipper. Men det har inte skett. 
    Jag ska fråga henne som sagt. 
    Fått mer hån än råd på slutet enbart för jag inte är ytlig och bryr mig om henne på riktigt 
    Ja, jag vet.
    Jag vet 
  • anonym05swe
    Anonym (Varför ens försöka...) skrev 2025-03-23 09:59:21 följande:
    Vem har hånat dig för att du inte är ytlig? Vem har hånat dig för att du bryr dig om henne på riktigt?

Jag tar två frågor till, går det så går det:

Varför har du en så negativ bild av autism och autister? Vad definierar en autist enligt dig?
    Flera stycken 
    Har inte det, den definitionen sätter inte jag utan professionella. Är dåligt dock att säga folk har diagnoser utan att vara läkare. Lögner är alltid dåliga oavsett motiv
  • anonym05swe
    Anonym (K) skrev 2025-03-23 11:15:17 följande:
    Det är inte så att läkare springer runt och letar efter människor att sätta diagnoser på.

För att få en läkarbedömning måste man boka en tid för utredning. Der gör man när man själv eller många andra tycker man fungerar annorlunda än de flesta. 

Du tycker du är annorlunda, det har du sagt upprepade gånger. 
    Vi tycker du är annorlunda. Det har du visat tydligt i tråden.
    Dina "vänner" ser nog inte hur du resonerar. Det blir tydligare i flera hundra sidor skrift.
    Folk inte tycker inte jag är annorlunda i min omgivning heller utan enbart stollar på familjeliv
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2025-03-23 12:35:43 följande:
    Du har ingen omgivning eftersom du inte umgås med folk. Det här kan vara en av anledningarna till varför och ökad självförståelse, även utan att du går och får diagnos, skulle göra livet lättare för dig.
    Nej för inget med det du tror har att göra med har med att jag inte bjudit ut henne än. Handlar om logistik först och främst. Inte att jag inte vågar eller inte är social utan om logistik och att jag vill skriva ett så meddelande som möjligt för henne, inte skriva något fort. 

Du saknar koll
  • anonym05swe
    Anonym (Poppe) skrev 2025-03-23 12:51:01 följande:
    Man säger inte sånt till sina vänner och bekanta (och familjen är ofta lite hemmablinda). På nätforum är folk mer uppriktiga - på gott och ont.

Jag är själv autistisk och känner igen mig själv som ung i ditt sätt att trassla in dig i resonemang där du inte lyckas hålla isär dina egna känslor och objektiva sanningar. Hade det funnits nätforum när jag var nitton år så hade jag kunnat ha en liknade tråd som denna. Gudarna ska veta att jag har haft min beskärda del av olyckliga förälskelser och svårigheter att komma till skott.

Den goda nyheten är att man lär sig med åren. 
    Nej jag svarade angående att han tror att annat än logistik har att göra med att jag inte bjudit ut henne 
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2025-03-23 13:59:50 följande:
    Anonym (X) skrev 2025-03-23 10:57:47 följande:
    Vad är det här för skitsnack?!
    Alla här som beskrivit svårare logistiska problem än din men löst det har inte brytt sig om sina partners på riktigt?
    Du och bara du är ärlig och sann!

Hör du ens hur du låter!
    Fattar du hur oförskämd du är med det här?
    Inte sagt att andra inte är genuina utan bara att jag bryr mig om henne på riktigt. Jag hade utan kunna bjuda ut henne idag men vill få en så bra formulering som möjligt
  • anonym05swe
    Anonym skrev 2025-03-23 15:33:52 följande:
    Jag frågade innan:
    Var är kvar nu? Är det bara formuleringen? Om någon hör spök-skriver ett sms åt dig, använder du då det och bjuder ut henne?

På detta har du svarat enligt standardförfarande; dvs inte alls.

Därefter har användaren K citerat sig själv och upprepat konkreta förslag, som alltså nu skrivits åt dig två gånger.
    Svar ifrån dig uteblev.

Användaren K har då frågat var som felas i förslagen, för möjlighet att putsa till dem enligt dina önskemål.
    Svar ifrån dig uteblev.

Detta tror du själv alltså är som du svarar. Så väldigt icke-autistiskt.
    Har inte hunnit se alla de inläggen. 

Förslaget var väldigt vagt 
  • anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2025-03-23 16:34:56 följande:

Nyss var det logistiken, nu är det formuleringen. 

Tidigare har du skrivit att du vill bjuda ut henne IRL, inte skriva. Men nu när du inte vågade på eventet så är det skriftligt som gäller igen.

Med tanke på hur du formulerar dig här så förstår jag att du har det svårt. Du klarar ju inte av djupare diskussioner, har svårt att svara på tydliga frågor, skyller ifrån dig. Klart du drar dig för att skriva och fråga. 

Både och är jobbiga saker. Ja, vill bjuda ut henne irl främst
    Nej jag svarar på frågor och klarar djupa diskussioner utan problem
  • anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2025-03-24 11:03:38 följande:

TS, läste detta idag, kanske något för dig:

På RFSU Malmös dejtingskola ?Nån för Alla? får deltagare lära sig om hur man bygger relationer, var man kan träffa någon och vad man kan göra på en första dejt.

Initiativet riktar sig till personer med NPF-diagnoser, som autism, där sociala situationer ibland kan vara en utmaning. Night blev nyfiken och ansökte till kursen som hölls på NPF Mötesplats, vilket P4 Malmöhus var först med att rapportera om.

? Jag tycker att det har varit väldigt bra och lärorikt. Jag lärde mig att det är okej att vara kräsen och att man inte bara ska nöja sig.

?Hjälper väldigt många?

Under kursen visas filmer som deltagarna diskuterar tillsammans med varandra och kursledarna, som de också kan ställa frågor till. Night har fått tips på hur man ska våga ta kontakt med människor.

? Det svåraste för mig är nog att ta kontakt, så det hjälper med tips. Om du aldrig vågar ta steget att prata med någon så blir det svårt att få vänner eller en partner. Jag tror att kursen hjälper väldigt många.

Nej, jag kan redan dejta och har bra sociala förmågor och ingen nfp-diagnos på något sätt. 

Kan dejta folk utan problem men väljer att inte dejta ngn annan av respekt för hon jag gillar

Jag kan också ta kontakt med folk och är bra socialt och har ingen NFP på något sätt.

Den där länken kan vara nyttig för andra (som faktiskt har NPF inte mig)

• anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2025-03-24 15:23:53 följande:
    Hur vet du att du kan dejta när du typ aldrig varit på nån dejt?
    Jag har varit på dejt tidigare och vill inte själv dejta personer för sakens skull utan enbart de som jag faktiskt vill dejta
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?