• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-03-23 01:15:40 följande:
    Hur ska du bli hennes då, om du aldrig vågar fråga? Det har du inte svarat på.

Du har fått massor av råd och tips i tråden. Ingen här kan hjälpa dig vidare. Bara du själv kan göra det.

Det finns olika sätt att bli ihop med någon. Men för att ens komma till det stadiet, måste man visa intresse. Då finns alltid en risk att bli avvisad. Att den andra inte känner samma. Den risken kommer du inte ifrån, hur du än gör. Det är det du måste förstå.

Enda sättet att inte riskera något, är om tjejen tar initiativ. T ex frågar om en träff. I ditt fall har tjejen inte gjort det. Jag tror att du har skrivit till henne i hopp om att hon ska fatta vinken och ta det vidare, så att du slipper. Men det har inte skett. 
    Jag ska fråga henne som sagt. 
    Fått mer hån än råd på slutet enbart för jag inte är ytlig och bryr mig om henne på riktigt 
    Ja, jag vet.
    Jag vet 
  • anonym05swe
    Anonym (Varför ens försöka...) skrev 2025-03-23 09:59:21 följande:
    Vem har hånat dig för att du inte är ytlig? Vem har hånat dig för att du bryr dig om henne på riktigt?

Jag tar två frågor till, går det så går det:

Varför har du en så negativ bild av autism och autister? Vad definierar en autist enligt dig?
    Flera stycken 
    Har inte det, den definitionen sätter inte jag utan professionella. Är dåligt dock att säga folk har diagnoser utan att vara läkare. Lögner är alltid dåliga oavsett motiv
  • anonym05swe
    Anonym (K) skrev 2025-03-23 11:15:17 följande:
    Det är inte så att läkare springer runt och letar efter människor att sätta diagnoser på.

För att få en läkarbedömning måste man boka en tid för utredning. Der gör man när man själv eller många andra tycker man fungerar annorlunda än de flesta. 

Du tycker du är annorlunda, det har du sagt upprepade gånger. 
    Vi tycker du är annorlunda. Det har du visat tydligt i tråden.
    Dina "vänner" ser nog inte hur du resonerar. Det blir tydligare i flera hundra sidor skrift.
    Folk inte tycker inte jag är annorlunda i min omgivning heller utan enbart stollar på familjeliv
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2025-03-23 12:35:43 följande:
    Du har ingen omgivning eftersom du inte umgås med folk. Det här kan vara en av anledningarna till varför och ökad självförståelse, även utan att du går och får diagnos, skulle göra livet lättare för dig.
    Nej för inget med det du tror har att göra med har med att jag inte bjudit ut henne än. Handlar om logistik först och främst. Inte att jag inte vågar eller inte är social utan om logistik och att jag vill skriva ett så meddelande som möjligt för henne, inte skriva något fort. 

Du saknar koll
  • anonym05swe
    Anonym (Poppe) skrev 2025-03-23 12:51:01 följande:
    Man säger inte sånt till sina vänner och bekanta (och familjen är ofta lite hemmablinda). På nätforum är folk mer uppriktiga - på gott och ont.

Jag är själv autistisk och känner igen mig själv som ung i ditt sätt att trassla in dig i resonemang där du inte lyckas hålla isär dina egna känslor och objektiva sanningar. Hade det funnits nätforum när jag var nitton år så hade jag kunnat ha en liknade tråd som denna. Gudarna ska veta att jag har haft min beskärda del av olyckliga förälskelser och svårigheter att komma till skott.

Den goda nyheten är att man lär sig med åren. 
    Nej jag svarade angående att han tror att annat än logistik har att göra med att jag inte bjudit ut henne 
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2025-03-23 13:59:50 följande:
    Anonym (X) skrev 2025-03-23 10:57:47 följande:
    Vad är det här för skitsnack?!
    Alla här som beskrivit svårare logistiska problem än din men löst det har inte brytt sig om sina partners på riktigt?
    Du och bara du är ärlig och sann!

Hör du ens hur du låter!
    Fattar du hur oförskämd du är med det här?
    Inte sagt att andra inte är genuina utan bara att jag bryr mig om henne på riktigt. Jag hade utan kunna bjuda ut henne idag men vill få en så bra formulering som möjligt
  • anonym05swe
    Anonym skrev 2025-03-23 15:33:52 följande:
    Jag frågade innan:
    Var är kvar nu? Är det bara formuleringen? Om någon hör spök-skriver ett sms åt dig, använder du då det och bjuder ut henne?

På detta har du svarat enligt standardförfarande; dvs inte alls.

Därefter har användaren K citerat sig själv och upprepat konkreta förslag, som alltså nu skrivits åt dig två gånger.
    Svar ifrån dig uteblev.

Användaren K har då frågat var som felas i förslagen, för möjlighet att putsa till dem enligt dina önskemål.
    Svar ifrån dig uteblev.

Detta tror du själv alltså är som du svarar. Så väldigt icke-autistiskt.
    Har inte hunnit se alla de inläggen. 

Förslaget var väldigt vagt 
  • anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2025-03-23 16:34:56 följande:

Nyss var det logistiken, nu är det formuleringen. 

Tidigare har du skrivit att du vill bjuda ut henne IRL, inte skriva. Men nu när du inte vågade på eventet så är det skriftligt som gäller igen.

Med tanke på hur du formulerar dig här så förstår jag att du har det svårt. Du klarar ju inte av djupare diskussioner, har svårt att svara på tydliga frågor, skyller ifrån dig. Klart du drar dig för att skriva och fråga. 

Både och är jobbiga saker. Ja, vill bjuda ut henne irl främst
    Nej jag svarar på frågor och klarar djupa diskussioner utan problem
  • anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2025-03-24 11:03:38 följande:

TS, läste detta idag, kanske något för dig:

På RFSU Malmös dejtingskola ?Nån för Alla? får deltagare lära sig om hur man bygger relationer, var man kan träffa någon och vad man kan göra på en första dejt.

Initiativet riktar sig till personer med NPF-diagnoser, som autism, där sociala situationer ibland kan vara en utmaning. Night blev nyfiken och ansökte till kursen som hölls på NPF Mötesplats, vilket P4 Malmöhus var först med att rapportera om.

? Jag tycker att det har varit väldigt bra och lärorikt. Jag lärde mig att det är okej att vara kräsen och att man inte bara ska nöja sig.

?Hjälper väldigt många?

Under kursen visas filmer som deltagarna diskuterar tillsammans med varandra och kursledarna, som de också kan ställa frågor till. Night har fått tips på hur man ska våga ta kontakt med människor.

? Det svåraste för mig är nog att ta kontakt, så det hjälper med tips. Om du aldrig vågar ta steget att prata med någon så blir det svårt att få vänner eller en partner. Jag tror att kursen hjälper väldigt många.

Nej, jag kan redan dejta och har bra sociala förmågor och ingen nfp-diagnos på något sätt. 

Kan dejta folk utan problem men väljer att inte dejta ngn annan av respekt för hon jag gillar

Jag kan också ta kontakt med folk och är bra socialt och har ingen NFP på något sätt.

Den där länken kan vara nyttig för andra (som faktiskt har NPF inte mig)

• anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2025-03-24 15:23:53 följande:
    Hur vet du att du kan dejta när du typ aldrig varit på nån dejt?
    Jag har varit på dejt tidigare och vill inte själv dejta personer för sakens skull utan enbart de som jag faktiskt vill dejta
  • anonym05swe
    Anonym (Jonna) skrev 2025-03-26 06:48:17 följande:

Ts, jag vill också ha svar. Jag frågade varför det var så mycket svårare för dig än för andra som skrivit i tråden, som haft betydligt jobbigare logistik. Det var ett märkligt svar på min fråga. Frågan var alltså: varför är det så otroligt mycket svårare för DIG än för ANDRA som lyckas trots betydligt krångligare logistik? och du svarade jag bryr mig om henne på riktigt. Jag tolkar det som att du alltså menar att de många som lyckas, trots krångligare logistik, inte brydde sig om varandra på riktigt. Eller vad sjutton menar du?

Som sagt de flesta har mkt bättre logistik. Jag är dessutom som sagt ändå redo för en relation med henne trots avståndet om det går. Nej, menade inte att andra inte brydde sig bara för jag bryr mig om den jag vill dejta

Läs ursprungsinlägget

• anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2025-03-26 07:14:57 följande:
    Att du varit på en dejt betyder inte att du är bra på det som du påstår. Den tjejen ville ju inte träffa dig igen när du frågade.
    Har ändå varit på en dejt 
  • anonym05swe
    Anonym skrev 2025-03-27 19:55:33 följande:
    Det här måste ju ändå applåderas som ett av dina bästa och mest o-autistiska svar!

Eftersom det eviga mantrat "Jo jag svarar" stämmer så väl, passar jag nu på att fråga för FJÄRDE gången:

Vad är kvar nu? Bara formuleringen? Om någon skriver ännu ett sms som du bara kan använda rakt av (och vi glömmer att du skiter i alla andra exempel-sms) så skickar du det och bjuder ut henne?
    Vet inte exakt vad som är kvar. Allt beror på om hur det utvecklar sig. Vet redan vad jag ska skriva
  • anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2025-03-26 06:55:34 följande:
    Men inte ens den du gillar dejtar du. Fast du kan. Så vad är fel med dig?
    Jag vill träffa henne på en dejt som sagt men avståndet gör det svårt att fixa en dejt. 

Modern dejting gör det också mkt krångligare med orimliga krav på killar överlag. (Vet dock ej hennes) 
  • anonym05swe
    Anonym skrev 2025-03-27 22:38:37 följande:
    Skriv då för helvete och förklara varför du ljugit om bristande uppslag om formuleringar.
    Bara skriv.
    Ingen icke-autist anser att snart 15 månader är "stress".

Har inte ljugit för det och ska skriva till henne. 

Sade att det vore att stressa henne om jag gjort det tidigare. Ska bjuda ut henne som sagt kosta vad det kosta vill

• anonym05swe
    Anonym skrev 2025-03-28 11:35:29 följande:

Nu vet han ju inte ens vad det är han vill ha råd om längre. Ändå är det kass att han inte får dem (råden).

Vill bara ha råd som smidigt och snabbt markant ökar chansen för en relation 
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?