• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-05-23 16:57:02 följande:

Om de med bättre koll är personer som byter relationer jätteofta är inte det direkt jättebra att ha som grund. Jag vill enbart bli ihop med en person som jag kan stanna med så länge som möjligt. Jag har inget mål att vara ihop med flera tjejer direkt. 

Jag vill dessutom bli ihop med henne ja så knappast så jag inte gör något.

Varför är ni inte ihop då? 

Du gör ju inte tillräckligt. 

• anonym05swe
    Anonym (Hej) skrev 2024-05-23 17:04:07 följande:
    Men vad har du för människor runt dig som säger att de har som mål att byta ut sina tjejer hela tiden? Det är väl ytterst få som blir ihop med någon med avsikten att avsluta förhållandet och sen ta en ny? Du är varken speciell eller udda som vill ha så få partners som möjligt eller som vill att förhållandet ska hålla länge, det gäller till 95% av Sveriges befolkning.

Släpp din moderna dejtingtanke, det är absurd och världsfrånvänd. Det är sådana åsikter som gör att jag misstänker att du lever ett liv utan vänner på riktigt utan bara lever genom nätet och tvserier. Du har en glorifierad bild av relationer och en skräck över att bli avslöjad.

Du gör ingenting, bara för att du har stark vilja att bli ihop med henne som är det inte en akt i sig utan du måste agera fysiskt. Du måste vara tydlig med vad du vill, hon kan inte gissa sig till det!

Min poäng är att med hur det fungerar i moderna tider är folk ihop rätt korta tider överlag. Mitt mål går emot normen. Dessutom så är det ett kulturellt fenomen att man hyllar folk som har haft många partners på sociala medier ex genom låtar av diverse artister osv. 

Glorifierad bild av relationer? Nej, det skulle jag inte säga. Bara för att jag vill ha en kärleksrelation gör det inte att jag har en glorifierad syn på det. 

Jag har skrivit med henne och hängt med henne på varje event. Vill inte att det tolkas fel.

• Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-05-23 16:21:41 följande:
    Folk målade upp det som att bara de som är erfarna har koll på relationer. Då tog jag ett motexempel på det. 

Lyssnar dessutom på flera. Inte mitt fel heller att modern dejtning är normen. 

Men varför lyssnar du på henne?
    Varför tror du hon är en expert?
    Varför följer du nån som dejtar modernt och har korta relationer?

Ge exempel på nån som faktiskt är expert som du lyssnar på då.

• Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-05-23 17:42:42 följande:

Min poäng är att med hur det fungerar i moderna tider är folk ihop rätt korta tider överlag. Mitt mål går emot normen. Dessutom så är det ett kulturellt fenomen att man hyllar folk som har haft många partners på sociala medier ex genom låtar av diverse artister osv. 

Glorifierad bild av relationer? Nej, det skulle jag inte säga. Bara för att jag vill ha en kärleksrelation gör det inte att jag har en glorifierad syn på det. 

Jag har skrivit med henne och hängt med henne på varje event. Vill inte att det tolkas fel.

Och ändå är ni inte tillsammans och du är inte nöjd.

Så vad är planen nu?

Vad är det hon kan tolka fel?
  • Anonym (X)

va?

• Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-05-23 16:57:02 följande:

Om de med bättre koll är personer som byter relationer jätteofta är inte det direkt jättebra att ha som grund. Jag vill enbart bli ihop med en person som jag kan stanna med så länge som möjligt. Jag har inget mål att vara ihop med flera tjejer direkt. 

Jag vill dessutom bli ihop med henne ja så knappast så jag inte gör något.

Vem säger att de med erfarenhet byter relationer ofta?

Nej som du håller på nu kommer du aldrig bli ihop med nån. Låter det bättre än att testa modern dejting?
  • Anonym (Hej)

Så du känner alltså inga människor i verkliga livet där du får en riktig uppfattning om hur andra tänker och agerar? Det finns ingenstans en uppmuntran till att ha korta relationer, du har hittat på ett hinder så att du inte ska behöva agera förrän du är helt säker på att hon också vill bli ihop med dig. Alla de hinder du skriver om finns inte, det enda hindret är du själv och din oförmåga att chansa och att kunna utstå att eventuellt blotta dig.

Du borde vilja att hon ska tolka dig rätt, dvs att du är intresserad av mer än vad ni har idag. Idag tolkar hon dig fel! Idag tror hon att du är nöjd med det du har och inte vill ha mer fast du egentligen vill jättemycket mer och till och med ser ett helt liv med henne. Du ger ju helt fel signal idag och borde vilja justera det men det vill du inte av rädsla att hon ska tacka nej till forsatt kontakt.
  • Anonym (man)
    anonym05swe skrev 2024-05-22 22:27:28 följande:

Nja, tror inte det gör det svårare. Däremot ger det mer information för framtiden för att bli bästa möjliga partnern. Jag känner henne jo, men inte djupt än nej tyvärr som jag verkligen vill göra. 

Nej, alla kompromissar inte med hur moderna relationer är. Ingen slump att de flesta relationerna håller kortare än 5 år ex.

Men fattar du inte att du med det påståendet bara visar att det är lättare att inleda förhållanden än att vara i dem, tvärt emot vad du fantiserat ihop?

Du har ingen aning om hur man vare sig startar ett förhållande eller hur man får dem att fungera, eftersom du aldrig varit i de situationerna. Man kan inte läsa sig till kunskapen utan någon som helst praktik.
  • Anonym (Do)

Idag satt jag i soffan hemma hos min särbo och visade aktivt med mitt kroppsspråk osv vidare vad jag ville ha i en kärleksrelation. Hon verkade inte förstå av någon anledning. Jag förstår inte varför, då jag i övrigt aktivt inte skrivit med någon annan tjej. Hon borde förstå osv vad jag vill ha i en relation. Hon har haft många relationer innan, så hon kan knappast ses som en expert. Jag ungås t ex mer aktivt med henne än hon gör med mig på olika event, till och med utanför den organisation vi träffades inom. Jag förbjöd henne att vara med i organisationen efter att vi pussades första gången eftersom jag inte vill att de ska veta.

• anonym05swe
    Anonym (Do) skrev 2024-05-23 22:40:39 följande:

Idag satt jag i soffan hemma hos min särbo och visade aktivt med mitt kroppsspråk osv vidare vad jag ville ha i en kärleksrelation. Hon verkade inte förstå av någon anledning. Jag förstår inte varför, då jag i övrigt aktivt inte skrivit med någon annan tjej. Hon borde förstå osv vad jag vill ha i en relation. Hon har haft många relationer innan, så hon kan knappast ses som en expert. Jag ungås t ex mer aktivt med henne än hon gör med mig på olika event, till och med utanför den organisation vi träffades inom. Jag förbjöd henne att vara med i organisationen efter att vi pussades första gången eftersom jag inte vill att de ska veta.

Inte roligt överhuvudtaget.
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?