Inlägg från: Anonym (Varför ens försöka...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Varför ens försöka...)

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

anonym05swe skrev 2025-02-28 00:01:18 följande:
    Så att läsa en flumkurs kanske lite snabbt borde gå? Typ en distanskurs i ex Danska?
    Asså nej! Jag har en del språkstudier på lager i Ladok, och det är allt annat än flummigt, och kräver teoretiska förkunskaper. Hur har du det med kunskaperna i grammatik? Skulle du med korrekt terminologi kunna förklara varför det heter den röda bilen på svenska, men den röde bil på danska? 

Det funkar dåligt att välja utifrån vad du tror är flummigt och går snabbt. Välj utifrån dina intressen i stället! I princip alla universitetsstudier kräver att du lär dig ämnesspecifik terminologi och begrepp, och det är mycket lättare om du är intresserad av ämnet. 17 mars stänger anmälan till sommarkurserna, så du har några veckor på dig att fundera.
    anonym05swe skrev 2025-02-28 09:15:07 följande:
    Var många som inte klarade av och som hade liknande kritik....
    Klart att de som blev underkända på tentorna tyckte de var dåliga Oskyldig . Vad sa de som blev godkända?

Dags att du blir konstruktiv igen. Varför något misslyckats är ointressant, det som är intressant är vad du ska göra för att lyckas! Vad är lättast, att du som enskild student försöker påverka fakulteten att ändra kursplanerna på de kurser du blivit underkänd i, så att det blir "rätt" sorts examinationer eller att du som student gör om examinationerna i enlighet med instruktionerna för att bli godkänd?
    anonym05swe skrev 2025-02-28 19:11:24 följande:

Det nuvarande utbildningssystemet handlar inte ens om lärande utan enbart om att lärarna ska sälja sina egna böcker med stavfel. De tjänar lika mycket oavsett hur många som misslyckas så finns inget syfte för de att ens lära studenterna. Lönerna sätts inte ens efter andelen godkända elever (i %) vilket gör att lärarna inte ens behöver lära ut utan de får betalt oavsett prestation. 
    Jo, det är för de kräver egen reflektion och diskussion för att på djupet fördjupa sig inom ämnet. Salstentor skapar enbart stress. Fusk förekommer oavsett och om lärarna vore bra nog hade ingen känt behov av att ens tänka tanken att fuska. 

Men snälla! Läraren som skrivit boken där du tydligen hittat ett eller flera stavfel har säkerligen doktorerat, och alltså tillbringat kanske 9 år med att fördjupa sig i sitt ämne. Du själv har tillbringat 20 veckor på universitetet (och under tiden tagit typ 10 hp) och anser dig därmed kapabel att dissa läraren i fråga, universitetet och hela bövla utbildningssystemet. Du dissar det dessutom baserat på dina egna missuppfattningar om hur utbildningssystemet finansieras. Att du varit tvungen att köpa kurslitteratur ser du som en personlig förolämpning. 

Konkret tips för framtiden I: Inse att du har väldigt mycket att lära, och att du kommer att behöva lära dig saker resten av livet.
    Konkret tips för framtiden II: Inse att det finns fler sanningar än din egen.
    anonym05swe skrev 2025-03-01 20:20:38 följande:
    Du använder seriöst "appeal to authority" som ett seriöst argument? Appeal to authority är inget seriöst argument
    Jaha. "Seriöst argument" samt "appeal to authority" upprepas två gånger och så ett extra "seriöst" i början också.

Ja, jag anser att en person som doktorerat i sitt ämne har vida större kunskaper än en person som tagit 10 hp på sin hittills enda termin av universitetsstudier. Personen som är doktor är en auktoritet inom sitt ämne i förhållande till en student på grundnivå, ja. 
    I stället för att bli arg och kränkt, kan du se det som en fantastisk möjlighet. Du får undervisning av en person som är expert inom sitt ämne! Är det något du inte förstår, har du möjlighet att fråga denna professor/docent/lektor och få en utförligare förklaring. Du har alla möjligheter att lära dig, kurs efter kurs. Du kan lära dig så mycket du vill. Jag, som också är student, tycker det är skitbra.
    anonym05swe skrev 2025-03-03 00:12:00 följande:

Hon vet inte ens om mina känslor osv så är inte över. 

Men ja, är väldigt tufft speciellt mtp avståndet som jag har noll påverkan på. Vill göra allt för henne 

Det är högst sannolikt att hon misstänker att du är intresserad av henne, även om du inte sagt det med ord. Dina handlingar visar nämligen på ett svagt intresse. Dock är hon inte intresserad av dig, vilket jag baserar på att hon inte hör av sig först.
    Att tolka handlingar är ofta viktigare än att tolka ord.

Avståndet är som det är, och har varit hela tiden. Och ja, du kanske vill göra allt för henne, men du har gjort - ingenting. Vilket visar att du inte är särskilt kär i henne.

Hur går det med jobbsökandet och/eller planerna för kommande studier?
    anonym05swe skrev 2025-03-03 12:18:31 följande:
    Så du tror hon tänker så om mig? Så jag borde vara öppnare, ärligare och tydligare för henne?
    Det är ingen idé eftersom hon inte är intresserad. Du är heller inte speciellt intresserad, då hade du gjort betydligt mer än att skicka DM en måndag i månaden.

Hur går det med jobbsökandet? Och hur ser planerna ut inför fortsatta studier? Tänker du stanna i Stockholm eller söka dig till en annan universitetsstad där bostadssituationen är bättre?
    anonym05swe skrev 2025-03-03 13:30:31 följande:

Det går inte att veta än. Jag är fortsatt intresserad av henne även om känslorna förändrats med tiden. (inte avtagit). Det är inte enkelt, är intresserad fortsatt trots att avståndet gör det svårare. 

Söker väldigt mkt iaf. Planerar studera nu under sommaren och hösten samt stanna i Sthlm.

Jo, det går att veta. Du har inte skrivit någonting i tråden som tyder på att hon är intresserad. Men det gör egentligen inget, för du är inte heller så intresserad.

Tänker du fortsätta plugga inom samma fält, eller ska du söka dig till ett nytt kunskapsområde? 
    Helt ärligt tycker jag att du ska fundera på det här med att bo i Stockholm. Har det lett till några positiva förändringar i ditt liv, eller har det mest varit en besvikelse? Är det kanske bättre att flytta till en annan universitetsstad där det är lättare att få en vettig bostad? Stockholms bostadsmarknad är ökänd för sitt stora utbud av skitdyra sunkbostäder i typ fjärde hand, och är det verkligen värt det för att få äran att bo där?
    anonym05swe skrev 2025-03-05 11:18:53 följande:
    Att ge upp är otänkbart för mig. Aldrig någonsin kan jag ge upp på förhand. Nej, är enbart hon jag gillar. 

Nej det vore det inte. Måste fråga henne. 
    Jo, jag tycker faktiskt att du ska ge upp. Ingenting har hänt sedan november 2023, och det är ytterst osannolikt att något kommer hända i framtiden heller.

Du mår säkerligen sämre av att gå runt och tänka att du ska göra en massa saker som du sedan inte gör, än att se sanningen i vitögat och ge upp den här tjejen. Du kommer må mycket bättre när du inser att det inte kommer bli någon relation mellan dig och tjejen. Släpp pressen på dig själv, släpp den inre pressen att ständigt bortförklara varför du inte gör något.
    anonym05swe skrev 2025-03-05 12:30:28 följande:

Absolut inte. Att ge upp kommer inte ske. 

Nej, för jag kommer bjuda ut henne (antagligen efter hon muckat) 

Men ärligt, mår du bra av det här? Att gå omkring sedan november 2023 och tänka att du ska göra något, och varenda gång du haft en möjlighet konstatera efteråt att du inte gjorde något? 
    anonym05swe skrev 2025-03-08 15:10:34 följande:
    Är fortsatt ett problem även om det ev går att hitta vägar runt det. Vill kunna ses ofta i en potentiell relation. Inte direkt bara 2-3ggr i veckan
    Och eftersom det inte är möjligt när hon bor 2 timmars enkelresa från dig, är det lika bra att du lägger ner alla tankar på den här tjejen. Börja leta på närmare håll!
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?